اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/11/07 | ساعت: 09:00 | کد خبر: 5743 | بازدید: 452742 | سرویس: استانها | ©
پست الکترونیک
چاپ

منبت آباده اولین صنایع دستی کشور می باشد که نشان جغرافیایی بین ا لمللی را دریافت کرده است

به گزارش سرویس دریافت اخبار میراث ما، مسوول میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری آباده گفت : حمایت های تجاری در بازار های داخلی و بین المللی برای تولیدات رشته هنری منبت مهم ترین ره آورد ثبت بین المللی نشان جغرافیایی منبت آباده به شمار می آید .

داوود جعفر پوربا بیا ن این موضوع که منبت آباده اولین صنایع دستی کشور می باشد که نشان جغرافیایی بین ا لمللی را دریافت کرده است گفت : ثبت ملی نشان جفرافیایی " منبت آباده" در سال 92 و دریافت گواهینامه بین المللی ثبت این نشان در سال 93با تلاش شرکت تعاونی هنرمندان مهبد هنر آباده و حمایت های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ، شورای اسلامی ، شهرداری واداره میراث فرهنگی آباده صورت پذیرفته است.

جعفر پور ادامه داد : نشان جغرافیایی یک علامت تجاری متعلق به منطقه خاص جغرافیایی است و برای کالاهایی به کار می رود که طبق مستندات و مدارک قانونی، کیفیت و شهرت آن بواسطه آن منطقه جغرافیایی ‌باشد.

وی درباره اهمیت این نشان، اظهار داشت: هنرهایی که بومی یک منطقه هستند، باکسب این گواهینامه هنر بومی آن منطقه قلمداد وبه نام آن محدوده جغرافیایی ثبت می شود تا دیگر ان در هیج جای دنیا نتوانند مدعی آن باشند و نمونه مشابه آن را عرضه کنند.

جعفر پور با اشاره به حمایت هایی که توسط نهادهای داخلی وبین المللی از کالاهای دارای نشان بین المللی جغرافیایی می شود گفت : پیگردها و حفاظت های قانونی ملی و فراملی از این نشان ، در داخل کشور توسط اداره کل مالکیت های معنوی قوه قضاییه و در سطح بین الملل توسط سازمان جهانی وایپو(wipo) به عنوان یکی از سازمان های تخصصی سازمان ملل متحد ، به منظور جلوگیری از تقلب، کپی رایت و ...از کالاها صورت می پذیرد.

وی از دیگر مزایای ثبت نشان جغرافیایی به رونق تجاری این آثار اشاره کرد وافزود : با توجه به تنوع مناطق خاص جغرافیایی در دنیا ، با ثبت این حقوق ضمن هویت بخشی به کالاهای واجد نشان ، می توان از آثار حمايتي ثبت اين حقوق در رونق تجارتي بازاهای داخلی و بین المللی نیز بهره مند گردید.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری فارس از گواهینامه ثبت بین المللی نشان جغرافیایی " منبت آباده"، در همایش معاونین صنایع دستی کشور که روزهای چهار شنبه و پنج شنبه اول و دوم بهمن ماه 93 در شیراز برگزار گردید رونمایی شد.

در این مراسم از تلاش های سید رضا حسینی مدیر عامل شرکت تعاونی هنرمندان مهبد هنر آباده ، داوود جعفرپور مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ، سید سعید حسینی به نمایندگی از شورای اسلامی و همچنین مهدی رهنما شهردار آباده که در کسب این گواهینامه تلاش کردند تقدیر شد.

در ادامه برنامه های این همایش و در مراسم تجلیل از پیشکسوتان و صنعتگران دریافت کننده نشان ملی مرغوبیت کالاهای صنایع دستی استان فارس، از ماجد شهریاری هنرمند آباده ای نیز قدردانی شد .



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1