اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/01/25 | ساعت: 09:32 | کد خبر: 5059 | بازدید: 453037 | سرویس: گردشگری | © سمانه سلطاني پور
پست الکترونیک
چاپ

آرادان تا قبل از مشخص شدن زادگاه رئيس جمهور پيشين ايران چندان معروف نبود و بيشتر به عنوان يك بخش از شهرستان گرمسار شناخته مي شد.

اما در سال 1390 با تصويب هيات وزيران، اين بخش به شهرستان ارتقاء پيدا كرد و بر روي نقشه استان سمنان ، شهرستان جديدي در نزديكي گرمسار به نام "آرادان" اضافه شد.

تا قبل از تقسيمات شهرستاني، جاذبه هاي گردشگري آرادان در زيرمجموعه گرمسار ديده مي شد، اما چند سالي است كه آرادان هم نشان داده در زمينه گردشگري حرفهاي بسياري براي گفتن دارد به طوري كه آثار تاريخي شاخصي از جمله بازار، تكيه، امامزاده، آب انبار، كاروانسرا ، جاذبه هاي طبيعي و ... را مي توان در آرادان ديد، و بازديد آن را به ديگران توصيه كرد.

پيشينه تاريخي:
براساس متون باقیمانده از سفرنامه ناصرالدین شاه، اردوان اسم قدیم آرادان بوده است که از نام اردوان اشکانی مشتق شده و پس از گذشت زمان به لفظ آرادان مبدل شده است، شهرستان آرادان دارای وسعتی در حدود 4329 کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 15575 نفر براساس سرشماری سال 1390 می باشد، این شهرستان در 15 کیلومتری شهرستان گرمسار واقع شده و از شمال به فیروزکوه، از غرب به گرمسار، از شرق به سرخه و از جنوب به اردستان(اصفهان) منتهی می شود.

ويژگي هاي جغرافيايي:
این شهرستان دارای آب و هوایی کوهپایه ای در مرکز، ییلاقی در شمال و کویری در جنوب شهرستان می باشد.

محصولات عمده کشاورزی، باغی و دامی این شهرستان شامل گندم، پنبه، خربزه، انجیر، گوجه سبز، گردو، زیتون، پرورش دام و طیور و زنبورداری است که به علت بهره‌مندی از دشت‌های حاصلخیز و مشروب شدن به وسیله رودخانه دائمی حبله رود یکی از قطب های کشاورزی استان محسوب می شود.

از جاذبه های آرادان می توان به امامزاده علی اکبر(ع) با قدمت ایلخانی، امامزاده شاه سلطان نظر(ع)، بازار تاریخی، تپه تاریخی شاه نظر، مسجد جامع و حسینیه، کاروانسرای دهنمک، روستای هدف گردشگری پاده و مناطق نمونه گردشگری رامه و قالیباف اشاره كرد.

اماكن تاريخي و جاذبه هاي ديدني:

بازار آرادان
اين بنا در مركز شهر آرادان واقع شده و در اوايل دوران قاجار با مصالح خشت و آجر ساخته شده و در اواسط دوران قاجار نماسازي جالبي توسط تاجري از خانواده يغمايي در آن صورت پذیرفته است.

اين بنا داراي 31 حجره و داراي سردرهاي جنوبي و شمالي زيبايي است كه با آجر تراش نماسازي شده است . در ميانه بازار يك فضاي رو باز و هشت ضلعي قرار دارد و در طرفين بازار برف انداز و بارانداز وجود داشته است.

طاقهاي بنا از نوع جناغي و كاسه پوش و اكثر مغازه ها داراي طاق آهنگ است.

این بازار در حال حاضر مورد استفاده مردم است و در سال 1391 توسط اداره میراث فرهنگی مرمت شده است.

امامزاده علی اکبر(ع)
بقعه امام زاده علی اکبر (ع) در جنوب آرادان و در قریه امامزاده علی اکبر واقع شده است، یکی از راههای دسترسی به این بقعه از سمت جاده گرمسار به آرادان است که در سه راه روستای یاتری علیا وارد روستا شده و میدان دوم روستا به سمت راست میدان ادامه داده تا به قریه امامزاده علی اکبر برسیم، تاریخ این بقعه دقیقاً قید نشده است ولی بنا بر شواهد و قرائن، قدمت این بقعه به 850 سال پیش بازمی گردد، گنبد اصلی این بنا ایلخانی می باشد و در دوره قاجار یک رواق، ایوان، جلوخان و هشتی به آن اضافه شده است؛ بقعه و بارگاه با نمای آجری ساخته شده است و فاقد هرگونه کاشیکاری می باشد، هم اکنون به غیر از زیارتگاه، آرامگاه درگذشتگان آن قریه نیز می باشد.

امامزاده سلطان شاه نظر
در مرکز شهر آرادان، گنبد و بارگاهی وجود دارد که متعلق به حضرت امامزاده سلطان شاه نظری است. قدمت آن تقريبا 200 سال و مربوط به اوايل دوره قاجاريه می باشد.

بقعه دارای طاقهای جناقی و گنبدی شکل تقريبا مخروطی است. ساختمان بقعه از نظر معماری در نوع خود کم نظير و داخل گنبد از گچبری های زيبا برخوردار است. اين بنا بر روی يک تپه واقع شده که قدمت آن به پیش از اسلام و حکومت اشکانیان می رسد.

تکیه آرادان
تكيه آرادان، دركنار خيابان اصلی در نزديکی بقعه متبرکه امام زاده سلطان شاه نظر واقع شده است. اين تكيه در دوره قاجاريه و براي نمايش تعزيه ساخته شده بود و داراي ارزش تاريخي است. بنا داراي دو در ورودي است كه در اصلي و بزرگ آن از سمت خيابان و ورودی ديگر آن از سمت كوچه باز مي‌شود. تكيه از حجره‌ها و طاق‌نماها و اتاق‌هايي تشكيل يافته و داراي يك صحن روباز و بزرگ که بلندگاهی به اندازه 4*4 متر که محل نمايش تعزيه است، می باشد.اين تكيه داراي دو ايوان غربي و شرقي است كه ايوان غربي آن در واقع راه دسترسی به تكيه است.

قلعه یاتری علیا
فاصله این قلعه تا مرکز شهرستان آرادان 2 کیلومتر می باشد که همانطور که از نام قلعه مشخص است در روستای یاتری علیا واقع شده است، راه دستری به این بقعه از سمت جاده گرمسار به آرادان است که در سه راه روستای یاتری علیا وارد روستا شده بعد از میدان اول در سمت راست جاده اصلی این قلعه قابل رویت است، نام یاتری یک کلمه ترکی و به معنی خوابگاه ذکر شده است. یاتری در گذشته حکومت نشین خوار بوده این قلعه بسیار قدیمی بر روی تپه ای بنا شده بود که محدوده آن بسیار وسیع بوده است، صنیع الدوله در خصوص این قلعه و ده یاتری می نویسد بناهای جدید یاتری از امین السلطان محمدجعفر خان نایب خوار ساخته است.

قلعه پاده
قلعه پاده مدخل ورودي روستاي پاده مي باشد . اين قلعه از دور نمايان است و از قسمت جنوب قلعه يک مدخل ورودي بدون دروازه مي باشد که احتمالاً در آن ساليان سال پيش از بين رفته است . اين قلعه داراي ارتفاعي حدود 14-13 متر و قطر 9 متر است و در قسمتهاي شرقي و شمالي قطر ديوار به 12 متـر مي رسد .

قلعه پاده يکي از قلعه هاي دوران اشـکانيان مي باشد که در نـگاه اول مي توان گفت که بناهاي باقيـمانده ارتفاع بالاي قلعـه جديدتر مي باشد و مربوط به دوران اسلامي است که بناي آن خشت و سقفهاي قوسـي و طاقچه هاي به عرض 80 * 80 در باقيمانده اطاقها کامــلاً مشهود است . همچنين با بررسي بيشـتر آثارهاي سطـحي در روي تپه مشخـص مي گردد که از دوران اســلامي سفالينه هاي منقوش و ساده به چشم مي خورد . بنابر اين مي توان گفت که ساختـار موقعيت قلعـه پاده با توجه به اينکه در منطقه کويري شرق گرمسار قرار گرفته است يک دژ ديدباني جهت کنترل مسـير جاده ابريشم (سنگ فرش) بوده است که در فاصله 21 کيلومتري شـرق همين قلعه قرار گرفته است و کاروانهايي که از مسير عبور مي کرده اند مورد کنترل قرار مي گرفته اند . طـول و عـرض قلعه پـاده 41 * 31 ارتفاع 13 الي 14 متر قطر ديوار 12 متـرالي 9 متر و داخـل محوطه 22 * 20 متر تعداد اطاقهاي اطراف داخل محوطه با توجه به باقيمانده آثار آن مي تـوان گفت در هر طرف پنج اطاق وجود دارد که فقــط ديوارهاي آن باقي مانده است . در ورودي از قسمت جنوب به طول و عرض 3 * 5/2 متر و ارتفاع 80/3 متر مي باشد.

آب انبار علی آباد
در مجاورت جاده اصلی آرادان به سمنان در ابتدای جاده ارتباطی علی آباد واقع شده که منسوب به دوره قاجار است، معمار آن مرحوم حاج قربان معماريان بوده كه از معماران صاحب نام منطقه به شمار ميرفته است. پوشش پلكاني مخزن، پشت بام راه پله و فرم كلي آن با آجر فرش شده است و همچنین داراي بخشي از پاشير و راه پله كه سقف آن بصورت ضربي با بافت حصيري ساخته شده است، مي باشد.

این آب انبار تمامي مشخصات آب انبارهاي منطقه از جمله سردر، پاشير، مخزن و پوشش مخزن پله اي را دارا ميباشد. سردر آب انبار داراي آجركاري هاي كنگره ای و در بخشي ديگر اشكال هندسي برجسته مي باشد، از ديگر عوامل تزئين بصري به فرم پلكاني پوشش مخزن آن نيز مي توان اشاره كرد.

آب انبار ده نمک
در روستای ده نمک و کنار کاروانسرای شاه عباسی این روستا قرار دارد، این آب انبار منسوب به دوره قاجار است و دارای پاشیر، مخزن و پوشش گنبدی مخزن که به شکل پلکانی ساخته شده می باشد که البته دارای سردری نیز بوده است، پلان مخزن همانند اکثر مخازن معمول آب انبارها منطقه براساس دایره ساخته شده که قطر خارجی آن در حدود 5/10 متر و عمق آن حدود 5/8 متر از سطح زمین می باشد،این آب انبار دارای پوشش گنبدی بروی مخزن می باشد که سطح خارجی آن بصورت پلکانی می باشد، مصالح اصلی بکار رفته آجر و ملات می باشد و با تزئینات حصیری کار شده است،در ساخت مخزن از مصالح سنگ وشفته آهکی با روکش ساروج استفاده شده است،لازم به ذکر است دو راه دسترسی یکی در شرق و دیگری در غرب وجود دارد.

کاروانسرای ده نمک
این کاروانسرا در 20 کیلومتری شرق آرادان بر سر راه قديمي و تاريخي جاده سنگ فرش بنا شده است. تاریخ احداث آن مربوط به دوره صفویه است و در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است، كاروانسـرا در ارتفاع 1021 متري سطح دریا بنا شده و از نوع كاروانسرای چهار ايـواني مي باشد، در قسمت جنوبـي آن تالاري معروف به نام شاه نشين قرار دارد. اين كاروانسرا چهار گوش(مربع) است و بناي آن از آجرهاي خطائـي ساخته شده است و داراي 24 حجـره با يك اطاق حدوداً 3 *2 كه جهت اسكان مسافران در تابستان و زمسـتان از آن استفاده مي كرده اند می باشد . اندرون بنا محـوطه بزرگي است كه گرداگرد آن داراي اطاقهاي كوچـك و يك درب بـدون روزن با پوشش آجري مشـهود است و در قسمت شمالي آن يك صـحن بزرگ با طاق مشاهده مي‌گردد . در قسمت پشت ساختمانهاي درون حياط به صورت غلام گردشي طويله هاي بزرگي براي چهار پايان و مكاني براي خواب و پخت و پز ديده مي‌شود . نكته مهم و قابل توجه اينكه آب مورد نياز ساكنان اين كاروانسـرا بوسيله آب انبارهايي كه در كنار جـاده قرار داشته تأمین می شده است . اين ساختمان جالب و شگفت انگيز از شاهكارهاي عصر خود بشمار مي رود . در بدنه داخل ايوان ورودي از قسمـت جنوب جاي كتيبه تاريخـي است كه توسـط سود جـويان اموال فرهنگي به سرقـت رفته است . درضلع غربي كاروانسرا يك يخچال قديمي نيز وجود دارد.

روستای نمونه گردشگری پاده
روستای پاده در 2 کیلومتری شرق روستای اسلام آباد(قلعه خرابه) و 4 کیلومتری شمال شرقی شهر آرادان و 16 کيلومتري گرمسار واقع شده است. روستاي پاده در منطقه کويري استقرار يافته و اقليم نيمه بياباني دارد. آب و هواي آن در تابستان گرم و در زمستان سرد است. روستاي پاده با پيشينه طولاني، يکي از روستاهاي قديمي استان سمنان است. نام اصلي اين روستا در گذشته پايين ده بود که به مرور به پاده تبديل شده است. مردم روستاي پاده با گويش اليکايي پاده اي سخن مي‌گويند مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند. مهمترین آثار تاریخی این روستا شامل امامزاده سلطان ابوسعید، حسینیه،مسجد، قلعه، حمام،آب انبار، حوض آب، ساختمان های مسکونی قدیمی و ... است.

مصالح به کار رفته در ساخت خانه هاي قديمي شامل کاهگل، تيرچه هاي چوبي و خشت است که با سقف هاي گنبدي پوشش يافته اند. فضاهاي دروني خانه ها به گونه اي است که به تمام قسمت هاي جانبي، ديد و دسترسي دارند.

از رايج ترين غذاهاي محلي روستاي پاده مي توان به اشکنه اشاره کرد.

رامه
در 55کیلومتری شمال شرق شهر گرمسار و 30 کیلومتری روستای تاریخی ده نمک واقع شده است، روستاهای رامه و چهار طاق ولزوره منطقه نمونه گردشگری رامه را تشکیل می دهد، وجود قلعه های قدیمی همچون قلعه ضحاک، چندین قبرستان قدیمی، ظروف سفالی و اشیاء عتیقه و سنگ نوشته های به دست آمده ودرختان کهنسال گردو وآثار به جا مانده از بناهای بسیار قدیمی نمایانگر سابقه یکهزار ساله زندگی دراین منطقه می باشد و نشان می دهد این مناطق دارای پیشینه تاریخی دیرینه ای می باشند.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1