اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 93/01/21 | ساعت: 08:59 | کد خبر: 5046 | بازدید: 452066 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

رئیس سازمان میراث فرهنگی تعداد گردشگران ورودی به ایران در سال 91 را یک میلیون نفر عنوان کرد و گفت: در افق 1404 باید میزبان 20 میلیون گردشگر ورودی باشیم اما در 8 سال گذشته تنها 40 درصد این افق پیش رفته و عملا می توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده و ما برای رسیدن به این افق کار بسیار مشکلی داریم.

به گزارش میراث ما به نقل از مهر؛ مسعود سلطانی‌فر شب گذشته در یکی از برنامه های تلویزیونی حضور پیدا کرد و اظهار داشت: در سفری که به استان سیستان و بلوچستان داشتم از مهمترین اثر تاریخی آن که شهر سوخته است، دیدن کردم. این مجموعه مربوط به عصر مفرغ نیاز به منابع مالی زیادی برای کاوش های بیشتر دارد به همین علت در جلسه‌ای که با نمایندگان مجلس داشتم گفتم سطح نیازهای ما به اعتبارات با آن چیزی که به ما می دهید، متفاوت است.

وی ادامه داد: یک میلیون سایت تاریخی در کشور شناسایی شده که اگر بخواهیم تنها برای 500 هزار اثر تاریخی آن که قابل احیاء هستند، به صورت میانگین دو میلیارد تومان هزینه مصرف کنیم، حدود 100 هزار میلیارد تومان اعتبار لازم داریم. این در حالی است که در برخی از بناها 50 میلیارد تومان هزینه شده است ولی هنوز به نتیجه کاملی نرسیده اند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: با این اعتبارات حتی اگر صد درصد بودجه سازمان میراث فرهنگی اختصاص پیدا کند، 150 سال دیگر باید در این سازمان باشیم تا بتوانیم برای این تعداد بنای تاریخی بودجه مصرف کنیم و این بناها را به سامان برسانیم.

سلطانی‌فر همچنین درباره استقبال گردشگران خارجی برای دیدن ایران گفت: گزارش ها و آمارهای دقیق از اروپا و آمریکا نشان می دهد که در سال 2015 و نیمه دوم 2014 شاهد ورود گردشگران خارجی از اروپا و آمریکا هستیم؛ چراکه اکنون لندن 5 تور و اروپا 9 تور برای ورود به ایران فروخته اند. اکنون فضا برای ورود گردشگران خارجی به ایران باز شده است. باید در این زمینه تسهیلات را برای میزبانی از آنان فراهم کنیم.

وی درباره گردشگران ورودی به ایران و مقایسه آن با گردشگران خروجی بیان کرد: گرچه ایران در سال 2013 شاهد ورود تعداد بسیار اندکی از گردشگران خارجی بوده ولی در سال 91 تعداد ورود گردشگر به کشور 4 میلیون و 300 هزار نفر عنوان شده است در حالی که تعداد توریست واقعی یک میلیون نفر بوده و بقیه این آمار مربوط به ترددهای مرزی بوده است. همچنین تعدادی از اتباع کشورهای دیگر نیز که برای تغییر ویزا به جزایر ایران می آیند، به این آمار اضافه شده اند. ما آنها را گردشگر نمی دانیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی افزود: تعداد مسافران خارج شده از ایران که برای گردش و تفریح به کشورهای دیگر سفر کرده اند، 7 میلیون و 700 هزار نفر بوده اند. در خوش‌بینانه‌ترین وضعیت می توان گفت درآمد ارزی حاصل از گردشگر ورودی به ایران 3 تا 4 میلیارد دلار بوده است، اما خروج از ایران بین 8 تا 10 هزار میلیارد دلار بوده که نشاندهنده یک تراز منفی است.

سلطانی فر گفت: در افق 1404 باید میزبان 20 میلیون گردشگر ورودی باشیم و 25 میلیارد دلار از این را درآمد ارزی کسب کنیم، منتها در 8 سال گذشته تنها 40 درصد این افق پیش رفته است. عملا می توانیم بگوییم هیچ اتفاقی نیفتاده و ما برای رسیدن به این افق کار بسیار مشکلی داریم.

وی در پاسخ به این سوال که مفهوم گردشگری حلال از نظر متولیان گردشگری چیست؟، گفت: 57 کشور عضو کنفرانس اسلامی هستند که بیش از 50 درصد جمعیت آنها مسلمانند. باید برای ایران که از مواد غذایی و مکان‌های حلال استفاده می شود، شرایطی را برای سفر این تعداد گردشگر مسافر فراهم کنیم، چون ضوابطی که در بحث گردشگری حلال مطرح است را داریم، به همین منظور باید برای تفریحات سالم خانم های مسلمان کشورهای دیگر نیز شرایط مهیا شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1