اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/06/17 | ساعت: 10:54 | کد خبر: 5373 | بازدید: 451799 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران درباره نظارت بر تورهای گردشگری و دفاتر خدمات مسافرتی گفت: از اول سال 93 تا کنون 75 آژانس حکم تعلیق گرفته اند 27 آژانس لغو مجوز شده و برای پلمپ 47 واحد غیر مجاز نامه نگاری انجام شده است.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، رجبعلی خسروآبادی در نشستی با موضوع نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران که ظهر روز یکشنبه در ساختمان اداری کل میراث فرهنگی استان تهران برگزار شد بیان کرد: شهریور یکی از ماه های پیک سفرهای داخلی در ایران است و همانند فصل عید با روزهای پرتقاضا برای انجام سفر روبرو می شود. به همین علت برای دفاتر خدمات مسافرتی و هتل ها ابلاغیه ای ارسال کردیم تا رسیدگی و نظارت بیشتری روی بحث گردشگری و مراکز خدمات گردشگری داشته باشند.

12 هتل متخلف در تهران معرفی شدند

وی ادامه داد: گروه های نظارتی از هفته گذشته با هماهنگی سازمان تعزیرات به واحد ها مراجعه کردند حتی برخی از صنوف مانند اتحادیه هتل داران استان تهران بازرسی هایی انجام دادند. این اتحادیه 12 هتل را معرفی کرده که از لحاظ رعایت برخی از ضوابط و اصول خدمات و بهداشتی دچار مشکل هستند و باید کمیسیون درجه بندی درباره آنها تصمیم گیری کند.

خسروآبادی افزود: در بحث نظارت توقع این است که دولت در کنار بخش خصوصی این کار را انجام دهد. واقعیت این است که امکانات حوزه دولتی برای نظارت کافی نیست به عنوان مثال بیش از هزار و 700 آژانس مسافرتی وجود دارد و امکان اینکه با نیروهای محدود نظارت کافی داشته باشیم کار را با مشکل مواجه می کند. پس باید با هماهنگی بخش خصوصی بازرسانی انتخاب شوند از این طریق شاید بتوان از بروز برخی اتفاقات پیشگیری کرد.

وی با اعلام اینکه در تهران میزان مراجعه به دفاتر خدمات مسافرتی زیاد است و سفرهای زیادی از مبدا تهران انجام می شود گفت: این حجم انبوه دفاتر مسافرتی ما را در پاسخگویی دچار مشکل می کند چون تعداد شکایت ها در تهران زیادتر از سایر استان هایی است که تعداد دفاتر خدمات مسافرتی کمی دارند.

خسروآبادی افزود: شهروندان نیز به حقوق خود آشنا نیستند و عدم آشنایی آنها به خدمات هتلداری و تورگردانی مشکلاتی را به وجود می آورد. آنها با حجم انبوه آگهی ها پیامک ها و تبلیغات اینترنتی مواجه می شوند اعتماد کرده و خدمات خریداری می کنند در حالی که بسیاری از این خدمات استانداردهای لازم را ندارد بنابراین ما باید هم مردم را نسبت به خدمات آگاه و هدایت کنیم و هم نظارت مستمر داشته باشیم.

مشارکت با بخش خصوصی برای نظارت بر واحدهای گردشگری

وی گفت: بسیاری از افراد از این موضوع شکایت دارند که تبلیغات مربوط به تورها با خدماتی که دریافت می کنند،کاملا مغایر است. این نوع فروش خدمات کلاهبرداری است و ارائه خدمات گردشگری را دچار خدشه می کند.

مدیر کل میراث فرهنگی استان تهران با اعلام اینکه امسال 75 آژانس حکم تعلیق گرفته اند 27 آژانس لغو مجوز شده و برای پلمپ 47 واحد غیر مجاز نامه نگاری شده است افزود: برای نظارت بر دفاتر خدمات مسافرتی یک اقدام این است که نظارت ها را با مشارکت انجام داد و راه دیگر اینکه کلیه امور را به بخش خصوصی واگذار کنیم اما نظارت جزو وظایف حاکمیتی است و امکان تفویض ندارد. ولی می توان عملیات اجرایی آن را تفویض اختیار کرد.

وی درباره آژانس تعطیلات رویایی که مجری برگزاری تورهای برزیل بود گفت: اگر این آژانس اکنون در حال فعالیت است باید جلوی کارش گرفته شود هر کجا که دستور پلمپ دفتری را داده ایم ولی آن دفتر مشغول به کار شده مشکل از اینجا ناشی شده که ما کار نظارتمان را درست انجام نداده ایم.

تشکیل اداره میراث فرهنگی در شهرستانهای استان تهران

خسروآبادی به تشکیل اداره میراث فرهنگی در شهرستان های تهران خبر داد و گفت: این موضوع مورد موافقت سازمان میراث فرهنگی نیز است و باید برای تایید به شورای نظارت راهبردی انتقال داده شود. منتها دو مشکل وارد بود. یکی اینکه توسعه تشکیلات و افزایش نیروی انسانی منع قانونی دارد. منتها من اعلام کردم که می توان از تعداد نیروهای موجود در ادارات کل کم کرد و آن ها را به شهرستان ها انتقال داد. با این کار نه اعتباری برای نیروی انسانی نیاز داریم و نه برای تشکیلات آن. این طرح در شورای تحول اداری سازمان بررسی و بعد به نظارت راهبردی می رود. به این ترتیب می توان تعدادی از نیروهای سازمان مرکزی را مامور به شهرستانهای تهران کرد.

کسی حق ندارد مسافر را از هتل بیرون کند

وی ادامه داد: سازمان هواپیمایی به برخی از شرکت هایی اجازه پرواز به تهران را می دهد که از دید ما آنها قابلیت لازم را ندارد ما معتقدیم که اگر آژانسی نماینده آن شرکت می شود، باید تضمین های لازم را دریافت کند تا بتواند پاسخگوی گردشگر باشد. معمولا یک گردشگر تنها آژانسی را می شناسد که به آن مراجعه کرده است. پس در مواردی که مشکلی پیش می آید نباید مسافر را از اتاق هتل بیرون کنند.

تعیین ضابطه برای تبلیغات کذب روزنامه ها

مدیرکل میراث فرهنگی استان تهران گفت: وظیفه ما اطلاع رسانی به مردم است اگر شرایط را اعمال نکنیم و لبابت آگهی های ناقص مردم دچار مشکل شوند، از دید ما رسانه منتشر کننده مقصر است. به عنوان مثال می نویسند که تور گردشگری یک میلیون تومانی با همه امکانات ولی وقتی مسافر مراجعه می کند می بیند نه غذایی دارد و نه ترانسفری. بنابراین اگر مسافر از این موضوع شکایت کند، مقصر روزنامه ای است که چنین تبلیغاتی را منتشر کرده است. می توان هر 6 ماه یک بار فهرست آژانس هایی که صاحب صلاحیت برای تبلیغات هستند را منتشر کرد.

وی افزود: ویزای شینگن تضمینی را کنسولگری هم نمی تواند بدهد ولی آژانس این تبلیغ را در روزنامه های کثیر الانتشار انجام می دهد درحالی که مردم باید آگاه باشند و بی دلیل به هر تبلیغاتی اطمینان نکنند. حتی نباید تحت تاثیر قیمت پایین تورهای گردشگری تبلیغی قرار بگیرند چرا که بلاخره هر ارزانی بی علت و هر گرانی بی حکمت نیست!

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1