اخبار پیشنهادی


دوشنبه -43/68686/30 | ساعت: 12:00 | کد خبر: 5459 | بازدید: 452054 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: توسعه گردشگری ایران با همه مختصات و ویژگی ها نیازمند اقدامات فرابخشی و فرادستگاهی است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مرتضی رحمانی موحد یکشنبه شب در آیین پایانی نخستین همایش علمی - راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها و چشم اندازها افزود : اقدامات بخشی، دستگاهی و حوزه ای هیچ کمکی به توسعه این صنعت نمی کند.

وی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور پیگیری هایی را در خصوص ارتقای جایگاه گردشگری در برنامه ششم توسعه انجام داده است، یادآور شد: در واقع برنامه ششم توسعه را ظرفیت بسیار ارزشمندی برای جبران کاستی های گذشته می دانیم.

معاون سازمان میراث فرهنگی، با نگاهی به ظرفیت ها و نقش گردشگری در دنیا گفت: گردشگری و حجم سفر در دنیا از 25 میلیون نفر در سال 1950 به یک میلیارد و 80 میلیون فر در سال 2012 رسید و درآمد حاصل آن در 2012 افزون بر یک هزار و 100 میلیارد دلار بوده است.

وی با اشاره به سهم ایران از این صنعت با اقتصاد بزرگ عنوان کرد: هر چند در این بخش از اهداف و برنامه های سند چشم انداز 20 ساله و افق ترسیم شده در سال 1414 عقب هستیم اما شرایط ناامید کننده نیست.

رحمانی موحد با تاکید بر اینکه باید تلاش بسیاری برای جبران این عقب ماندگی انجام دهیم ، افزود: سفر تعداد گردشگران خارجی به کشور در سال 92 چهار میلیون و 800 هزار نفر بوده و در نیمه نخست امسال روند ورود این گردشگران با توجه به تغییرات مثبت در تعامل با جهان رشد خوبی داشته است.

به گفته وی، براساس گزارش شورای جهانی سفر هم اکنون 5،6 درصد از تولید ناخالص داخلی ایران از محل گردشگری است ضمن آنکه 5،1 درصد مشاغل نیز بصورت مستقیم و غیر مستقیم با این صنعت ارتباط دارد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تصریح کرد: ایران ظرفیت های فراوانی دارد که وجود بارگاه منور رضوی ، تخت جمشید به عنوان شاهکار معماری، مساجد و کاخ های نقش جهان ، چغازنبیل، حجاری های بیستون و گنبد طلای حرم رضوی ، کاشیکاری های مسجد گوهرشاد، طبیعت زیبا تا توریست سلامت همه از جمله این قابلیت ها است.

وی گفت: همه این ظرفیت ها چشم انداز باشکوهی را پیش روی هرگردشگر و مسافر داخلی و خارجی تصویر می کند.

رحمانی موحد عنوان کرد: دولت یازدهم در بیش از یک سال گذشته تلاش کرده از سویی تصویر مطلوب و درستی ازایران اسلامی در دید گردشگران جهانی ایجاد نماید و از دیگر سو امکانات و تاسیسات لازم را برای اقبال از این گردشگران فراهم آورد.

وی تصریح کرد : در هر دو برنامه با مشارکت سازمان ها ، دستگاه ها و بخش های خصوصی و دولتی و عمومی اقدامات خوبی صورت گرفته و شرایط خوبی ایجاد شده است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در ادامه با اشاره به برگزاری نخستین همایش علمی - راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران؛ چالش ها و چشم اندازها گفت: از این اقدامات که به نام همایش، هم اندیشی و ایجاد فرصت و بستر برای گفت و گو و تعامل فراهم می شود باید خروجی ملموسی حاصل شود نتیجه ای که بتواند ما را به سیاست ها و برنامه های کلان رهنمون کند.

وی با تاکید بر پیوند بین دانشگاه و صنعت گفت: نقطه ای که در انتهای همایش باید بعنوان نقطه شروع آینده مبنا قرار گیرد این است که نباید بخش خصوصی ، عمومی و دولتی و تمامی فعالان عرصه خدمات خود را بی نیاز از ایده ها ، ابتکاراتی که در حوزه های علمی می جوشد ، بدانند.

رحمانی موحد افزود: ظرفیت های علمی گسترده ای در کشور وجود دارد اما نگاه بخشی مانع از ایجاد هم افزایی همه بخش های فعال در این حوزه می شود.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت: هر زمان که ساز و کارهای درستی برای پیوند بین این دو ایجاد شود نه تنها گردشگری که همه امور روند رو به رشد و توسعه فزاینده ای را طی خواهد کرد.

رحمانی موحد با بیان اینکه زمان زیادی حداقل دربرخورد با گردشگری از دست داده ایم و برای جبران آن نیازمند تدبیر و گشودن راه های بسیار میانبر، دقیق و صحیح در این حوزه هستیم.

وی تاکید کرد: بخش خصوصی باید بازاریابی خود را به دانشگاه سپرده و دانشگاه هم باید برای ارائه مشاوره به بخش خصوصی و دولتی ظرفیت سازی لازم را انجام دهد.

رحمانی موحد با بیان اینکه امروز یکی از ضعف های جدی نبود آمار درست و دقیقی در صنعت گردشگری همچون سایر بخش ها است ، گفت : مطالعات علمی و دقیق باید بر اساس آمار و شاخص های صحیح باشد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور استفاده متوازن و درست از محصولات گردشگری، ایجاد نمایندگی اطلاع رسانی در خارج از کشور با استفاده از توان بخش غیردولتی، استفاده از ظرفیت سازمان های بین المللی و تخصصی دراین حوزه ، معرفی ظرفیت های گردشگری کشور، حضور فعال و هدفمند در نمایشگاه های بین المللی و مانند آن را از جمله اقدامات این سازمان در راستای توسعه گردشگری عنوان کرد.

وی تاکید کرد : سیاست اصولی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری حمایت از تلاش ها، اقدامات و ابتکارات برای توسعه ، تحقیق ، پژوهش و مطالعه در صنعت گردشگری است.

نخستین همایش علمی - راهبردی توسعه گردشگری جمهوری اسلامی ایران ؛ چالش ها و چشم اندازها پس از دو روز برگزاری فشرده نشست ها و کارگاه های تخصصی عصر روز یکشنبه به کار خود پایان داد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1