اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/09/04 | ساعت: 04:11 | کد خبر: 5564 | بازدید: 451529 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

نشست هم‌اندیشی دست‌اندرکاران صنعت هتلداری با طرح معضلات خانه مسافرها، تخلف شهرداری‌ها در دریافت عوارض‌های مختلف، آزارهای بخش دولتی در توسعه و سرمایه‌گذاری‌ها، محدودیت‌های نرخ‌گذاری و دیگر نقاط ابهام‌برانگیز هتلداری برگزار شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،در این نشست علاوه‌بر اعضای اصلی جامعه هتلداران ایران و رؤسای اتحادیه‌های هتلداری استان‌ها، رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه معاونان گردشگری، سرمایه‌گذاری و امور حقوقی، مجلس و استان‌های این سازمان حضور داشتند. همچنین رییس فراکسیون گردشگری در این نشست شرکت کرد که بر تعجیل این صنف و بویژه نماینده حقوقی سازمان در انتقال مشکلات صنعت گردشگری و هتلداری به نمایندگان مجلس تأکید کرد.

درخواست از بنیاد مستضعفان برای ساخت 20 هتل

سعید شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ‌ در این نشست با اشاره به بازنویسی آیین‌نامه مناطق گردشگری گفت: کمیسیون اقتصادی قول داده این آیین‌نامه را در هیأت وزیران مصوب کند.

او از جامعه هتلداران درخواست کرد، مثل جامعه نظام‌پزشکی قوی و مقتدر عمل کنند تا اقدامات مرتبط به آن‌ها واگذار شود.

وی افزود: سازمان در حال حاضر تقریبا به هیچ پروژه و یا سرمایه‌گذاری بدهکار نیست و سال گذشته با توجه به مذاکرات و تلاش‌ها توانستیم بودجه را تامین کنیم. بنابراین به بانک یا پروژه‌ای بدهکار نیستیم.

معاون سرمایه‌گذاری در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر لزوم حمایت این سازمان از سرمایه‌گذاران در بخش هتلداری در زمانی که بانک‌ها برای ارائه تسهیلات دچار مشکل شده‌اند، گفت: قطعا ساخت یک هتل پنج ستاره در شهر بیرجند ضرورت است، اما اقتصادی نیست.

برای همین در چنین مواقعی دولت باید وارد عمل شود. به دنبال این تفکر با بنیاد مستضعفان صحبت شده تا 20 هتل چهار و پنج ستاره احداث کنند. آن‌ها اعلام کرده‌اند با انجام این کار متضرر می‌شوند، درحالی که ما می‌گوییم بنیاد به عنوان سازمان عمومی منافع دولتی دارد که نباید از ضرر صحبت کند.

وی ادامه داد: بیشتر بانک‌ها به پروژه‌های گردشگری و سرمایه‌گذار شک دارند و معتقدند این پروژه‌ها سودآور نیست و سرمایه‌ بانک برنمی‌گردد، مگر آن‌که سازمان ریسک آن را بپذیرید. شرایط اکنون به گونه‌ای است که بانک‌ها پولی برای ارائه تسهیلات ندارند. سازمان برای توسعه صنعت هتلداری به همکاری علاقه‌مند است، اما پروژه‌های سرمایه‌گذاری در گردشگری باید پیش از جلب رضایت ما، رضایت بانک‌ها را جلب کند و برای آن‌ها توجیه اقتصادی داشته باشد.

سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مسائل مالی کناره‌گیری کند

محمدعلی فرخ‌مهر، رییس اتحادیه هتلداران تهران با تأکید بر لزوم حمایت و نظارت سازمان بر واحدهای تحت پوشش افزود: این سازمان باید از مصرف‌کنندگانی که گردشگران باشند نیز حمایت کند.

او در ادامه سخنانش این پرسش را مطرح کرد که هدف سازمان از استانداردسازی هتل‌ها چیست و در پاسخ به آن گفت: آیا هدفش کسب منابع مالی است؟ اگر چنین اعتقادی دارد، پس چرا از عامل چهارم (شرکت مجری استانداردسازی) حمایت می‌کند؟ و آیا واقعا می‌خواهد هتل‌ها استاندارد شوند؟‌ من فکر می‌کنم سازمان هدف دوم را در نظر دارد، اما روش اجرای آن کاملا غلط است.

وی با اشاره به آغاز جریان استانداردسازی در هتل‌ها از طریق اتحادیه‌ها و جوامع هتلداری اظهار کرد: در حال حاضر این اتفاق در تهران رخ داده، چرا که ضوابط و استانداردها موجود است و براساس آن تعدادی از هتل‌ها خلع ستاره هم شده‌اند؛ اما با این حال چرا وقتی هتلی استاندارد و ضوابط را رعایت کرده باز هم باید به عامل چهارم پول بدهد؟!

فرخ‌مهر خطاب به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بیان کرد: خواهش می‌کنم گروهی را به عنوان کارشناس مسؤول تعیین کنید تا از هتل‌ها بازدید کنند. اگر درجه‌بندی‌های ما حق نیست اتحادیه را زیر سوال ببرید.

وی اضافه کرد: ما 15 هتل را درجه‌بندی و سه هتل را سلب درجه کردیم، اما متأسفانه سازمان مرکزی اعلام می‌کند این درجه‌بندی را قبول ندارد. حداقل یک بار شرایط هتل‌ها را بازبینی کنید و بعد بگویید به عامل چهارم برای استانداردسازی پول بدهید.

او همچنین از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درخواست کرد از مسائل مالی کناره‌گیری کند.

فرخ‌مهر تأکید کرد: درجه‌بندی هتل‌ها که توسط عامل چهارم انجام می‌شود منصفانه نیست، چرا که با وجود این درجه‌بندی‌ها هتل‌های چهار ستاره‌ای هستند که خدمات مناسب نمی‌دهند، اما به اندازه چهار ستاره پول می‌گیرند.

حمید سجادیان، عضو هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران نیز با انتقاد به صدور موافقت‌نامه‌های اصولی برای تأسیسات گردشگری اظهار کرد:‌ آیا این سازمان پیش از صدور موافقت‌نامه‌ها مطالعات یا نیازسنجی انجام داده است؟ آیا به طور نمونه بررسی شده که شهری مثل مشهد جوابگوی این همه سرمایه‌گذاری میلیاردی در بخش هتل است؟ آیا سازمان که اعلام کرده 1200 هتل چهار و پنج ستاره می‌خواهد تأسیس شود نیازسنجی و ظرفیت‌سنجی کرده است؟

120 هتل 4 و 5 ستاره درحال بهره‌برداری است

در همین حال شیرکوند، معاون سرمایه‌گذاری با اشاره به موضوع ساخت 1200 هتل چهار و پنج ستاره در کشور و با اصلاح سخنان قبلی خود در این‌باره و انداختن توپ به زمین رسانه‌ها برای انتشار اشتباه این موضوع اعلام کرد: در حال حاضر حدود 120 هتل چهار و پنج ستاره در حال بهره‌برداری است و حدود 120 هتل چهار و پنج ستاره دیگر مراحل ساخت را پشت سر می‌گذارند.

در ادامه این بحث محمد قانعی، رییس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی ‌ به معضل خانه‌های شخصی اشاره کرد و گفت: نمی‌دانم این خانه‌ها اصلا چه موجوداتی هستند. در شهر مشهد سی چهل واحد در قالب یک مجموعه مسکونی ساخته شده و به مسافران اجاره داده می‌شود. اشغال هتل‌ها در این شهر زیر 40 درصد است، اما حدود 6200 خانه شخصی در این شهر اجاره داده می‌شود. همه این فعالیت‌ها با وجود مخالفت مقامات ادامه دارد.

اعتراض به طرح ملی رؤسای سابق

رییس جامعه هتلداران فارس نیز با اشاره به پدیده‌ی چادرخوابی و خانه‌های استیجاری اظهار کرد:‌ در چند سال گذشته دو پدیده را در دامن اقامت گذاشتند، یکی چادرهای مسافرتی بود و دیگری خانه‌های استیجاری. حالا چهار سال است که می‌خواهند این معضل را جمع کنند، اما نمی‌شود. خواهش می‌کنم این طرح ملی را که رؤسای سابق اجرا کردند بردارید چون شهرهایی مثل اصفهان و شیراز به آن نیاز ندارند.

او در ادامه به دخالت بیمارستان‌ها در امور هتلداری در شهر شیراز اشاره کرد و گفت: در این شهر به اسم گردشگری سلامت داخل بیمارستان‌ها هتل ایجاد کردند. البته این مسئله به مسئولان شهر منتقل شده، اما می‌خواهیم سازمان در این‌باره تدبیر کند.

نریمانی، رییس اتحادیه هتلداران اصفهان نیز درباره واگذاری تصدی‌گری دولت به بخش خصوصی و عدم دخالت دولت در امور مربوط به بخش خصوصی سخن گفت و افزود: دخالت برخی دستگاه‌های دولتی در فعالیت بخش خصوصی رقابت نابرابری را ایجاد کرده است، مثلا در اصفهان 1500 تخت اقامتی متعلق به مهمان‌سراهای دولتی در برابر 12 هزار تخت خصوصی فعالیت می‌کنند؛ اما چون از تسهیلات دولتی بهره‌مند شده‌اند ما را در شرایط رقابت نابرابر قرار داده‌اند.

حمیدی، رییس جامعه هتلداران کردستان نیز بر لزوم تشویق سرمایه‌گذاران در حوزه هتل‌سازی تأکید کرد و گفت: اخیرا به دستور اداره‌های راه و شهرسازی و همچنین شهرداری‌ها، ساخت و ساز بناها حتی هتل‌ها به مجریان ذی‌صلاح واگذار می‌شود، درحالی‌که آن‌ها تخصص لازم را در هتل‌سازی ندارند. درخواست می‌شود این موضوع از طریق استانداری‌ها پیگیری شود تا کار به متخصص واگذار شود.

جعفری، رییس جامعه هتلداران هرمزگان ‌ نیز به ضعف آماری در حوزه گردشگری اشاره کرد و افزود: واقعا از نداشتن آمار رنج می‌بریم. اگر آمار وجود داشته باشد می‌توان نیازسنجی هم کرد. استدعا دارم آمارگیری جدی گرفته شود.

شیروانی، رییس اتحادیه هتلداران همدان نیز به برخوردهای سلیقه‌ای در برخی استان‌ها نسبت به اعمال قوانین اشاره کرد و گفت: معافیت مالیاتی 50 درصد در بسیاری از استان‌ها سلیقه‌ای اعمال می‌شود. برای برخی دستگاه‌ها این معافیت که مشمول تأسیسات گردشگری شده توجیه ندارد.

رییس اتحادیه هتلداران استان سمنان نیز به مزاحمت‌هایی که از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت و همچنین اتاق اصناف برای هتل‌های این استان ایجاد می‌شود اشاره کرد و افزود: مأموران این دو بخش مدام مزاحم هتل‌های سمنان می‌شوند و تاکنون دو واحد را پلمپ کرده‌اند. قوانین گردشگری برای آن‌ها توجیه ندارد. آن‌ها ما را به تعزیرات معرفی می‌کنند که آنجا هم جریمه سنگین می‌بندند.

شهرداری‌ها برخلاف قانون رفتار می‌کنند

مهرور، رییس جامعه هتلداران گیلان نیز با انتقاد به برخورد شهرداری‌ها با هتلداران این استان اظهار کرد: برخلاف اصل صریح قانون شهرداری به بهانه‌های مختلف عوارضی را از هتل‌ها می‌گیرد که خلاف است. ما به شهرداری 2.7 و به دارایی 5.3 درصد عوارض می‌دهیم. بر این اساس هر هتلی سالیانه 15 میلیون بدهکار است که باید به این رفتار مغایر قانون پایان داده شود.

او در بخش دیگری از سخنانش به خانه‌های استیجاری اشاره کرد و گفت: در گیلان 5000 خانه استیجاری در حالی فعال هستند که نزدیک به 80 درصد هتل‌های استان اعلام ورشکستگی کردند. این خانه‌ها خدماتی را می‌دهند که هتل‌ها از ارائه آن‌ها به مسافران معذورند، برای همین مردم به این خانه‌ها بیشتر گرایش دارند.

پس از پایان صحبت‌های رییس جامعه هتلداران گیلان، جمشید حمزه‌زاده رییس هیأت مدیره جامعه هتلداران ایران متذکر شد: دریافت عوارض با عناوین مختلف توسط شهرداری‌ها در شهرهای قم، اهواز، رشت و سمنان نیز اتفاق می‌افتد.

خسرو ایرانپور، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران نیز در ادامه به رقابت ناسالم خانه‌های استیجاری با هتل‌ها اشاره کرد و گفت: این خانه‌ها قرار بود فعالیت فصلی داشته باشند؛ ولی دائمی شدند. معمولا در غیرفصل هم با اجاره‌های بسیار پایین مسافران را جلب خود می‌کنند بدون آن‌که نظارتی روی آن‌ها باشد.

قانون جزیره‌ای برای ممنوعیت قلیان و آواز زنده

نماینده دیگری از جامعه هتلداران بر لزوم همکاری اداره اماکن نیروی انتظامی با هتل‌ها تأکید کرد و در ادامه به اعمل جزیره‌ای قوانین در صنعت گردشگری اشاره کرد و گفت: قلیان کشیدن و آواز زنده در هتل‌های برخی شهرها آزاد است، در حالی که قوانینی که برای بسیاری از شهرها اعمال شده مغایر آن اصل است. مسافرانی که به کیش و قشم می‌روند از ما انتظار دارند همان خدمات را بدهیم در حالی که قوانین چیز دیگری می‌گویند. باید جلوی اجرای جزیره‌ای قوانین گرفته شود.

آموزش و پرورش رقیب جدی هتل‌ها

به گزارش ایسنا، مستقیمی، رییس جامعه هتلداران قم نیز به مداخله آموزش و پرورش در حوزه اقامت اشاره کرد و افزود: ما مخالف حضور آموزش و پرورش در اقامت نیستیم اما گاهی مداخله آن‌ها بیش از حد می‌شود. مثلا در شهر قم مدارس سه روز پیش از نوروز تعطیل شدند تا خود را برای پذیرش مسافران تجهیز کنند.

وی اضافه کرد: هتل‌های قم در نوروز فقط یک هفته پر بود و هفته دوم زیر 40 درصد ظرفیت داشت. درحالی که آموزش و پرورش وارد رقابت جدی در بخش اقامت شده بود.

سازمان‌های دولتی اذیت نکنند

حرمتی، رییس جامعه هتلداران خوزستان نیز به آزارهای بخش دولتی در حوزه گردشگری اشاره کرد و گفت: در اهواز 600 تا 1100 درصد عوارض خدمات شهری را بالا برده‌اند. علاوه بر این ما عوارض پسماند و مالیات بر ارزش افزوده را نیز پرداخت می‌کنیم. دیگر چیزی برای بازسازی هتل‌ها نمی‌ماند. ما انتظار داریم سازمان‌های دولتی هتل‌ها را اذیت نکنند.

وی تأکید کرد: هزینه‌های مختلفی که سیستم دولتی برگردن هتل‌ها انداخته اجازه نوسازی و بازسازی نمی‌دهد. تا زمانی که قانون نظام گردشگری و هتلداری تصویب نشود و جلوی دخالت‌ها را نگیرند کاری نمی‌توان کرد. انتظار داریم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری این اقدام را انجام دهد.

در ادامه این نشست موضوع نرخ‌گذاری مطرح شد که حمزه‌زاده ‌ رییس جامعه هتلداران ایران ‌ درخواست کرد؛ برخی امور تصدی‌گری به بخش خصوصی واگذار شود و در ادامه محمدعلی فرخ‌مهر رییس اتحادیه هتلداران تهران ‌ گفت: هتل‌ها اصلا در سبد خانوار نیستند. آن‌ها جزو کالای لوکس به حساب می‌آیند، پس چرا هر سال ما را درگیر نرخ‌گذاری می‌کنید آن هم در شرایطی که اقلام خوراکی و پوشاک مشمول نرخ‌گذاری نمی‌شود؟

وی اضافه کرد: اقامتگاه‌های دیگر و پانسیون‌ها نرخ‌گذاری ندارند؛ اما به هتل‌ها که می‌رسد باید نرخ‌گذاری صورت گیرد. فکر می‌کنم لازم است یک بار برای همیشه این موضوع تعیین تکلیف شود.

ایرانپور، مدیر اجرایی جامعه هتلداران ایران نیز یادآور شد: تعداد هتل‌های یک استان معمولا زیر 10 درصد مسافران ورودی آن استان است. با این حال برای هتل‌ها نرخ‌گذاری می‌شود اما باقی اقامتگاه‌ها مشمول نرخ آزاد هستند.

اصلاح یک آیین‌نامه گردشگری

در ادامه مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازبینی آیین نامه اجرایی ایجاد، اصلاح ، تکمیل ، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگی و نظارت بر فعالیت تأسیسات گردشگری خبر داد.

او با اشاره به استانداردسازی تأسیسات گردشگری اظهار کرد: همه ما درباره استاندارد متوفق‌النظریم و اختلاف ما بیشتر درباره استانداردساز است. نحوه اجرای استاندارد در هتل‌ها تصمیمی بود که در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گرفته شد که اکنون گزارش عملکرد مجری آن در حال تهیه است و امیدواریم بررسی مقایسه‌ای روی این عملکرد داشته باشیم تا به نتیجه واحد برسیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به معضل خانه‌های استیجاری که مورد انتقاد هتلداران است، بیان کرد: ما با این واژه بیگانه‌ایم. گردشگری، خانه‌های استیجاری را نمی‌شناسد. آنچه در دنیا مرسوم است خانه‌مسافرهایی هستند که فصلی مسافر می‌گیرند و عاملی برای توازن سفر می‌شوند و به هیچ وجه قصد رقابت با مراکز رسمی را ندارند. چنین اقامتگاه‌هایی حتی در ایران و مشخصا در شهر مشهد سابقه چهل-پنجاه ساله دارد.

ویروس خانه‌های استجاری به تهران، شیراز و اصفهان رسید

رحمانی اضافه کرد: آنچه اکنون در برخی شهرها مثل تهران، شیراز و یا اصفهان در حال وقوع است مورد تأیید ما نیست و قطعا نیروی انتظامی برخورد با آن‌ها را در دستور دارد.

معاون گردشگری درباره نرخ‌گذاری هتل‌ها نیز گفت: براساس مصوبات سال 92 امور مربوط به نرخ‌گذاری در حوزه اختیار سازمان است با این حال در این باره تعیین تکلیف خواهد شد.

او در پاسخ به درخواست هتل‌ها برای تعیین نرخ‌ها که قرار بود تا پایان آذرماه ابلاغ شود، قول داد به زودی این ابلاغ صورت گیرد.

رحمانی درباره هتل‌ بیمارستان‌ها نیز توضیح داد: یکی از مصادیق گردشگری هتل‌ بیمارستان‌ها هست که تابع ضوابط و شرایط خاص هستند و باید با تأسیسات گردشگری هماهنگ شوند. الان این ضوابط موجود نیست و اقامت‌سراهایی در بیمارستان‌ها ایجاد می‌شود.

 اعضای جامعه هتلداران و نمایندگان هتل‌های ایران در پایان این نشست با امضای بیانیه‌ای که آن را در اختیار رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گذاشتند خواهان شفاف‌سازی در استانداردسازی هتل‌ها و حذف واسطه بین هتل‌ها وسازمان متولی و سپردن امور به دست هتلدار با نظارت عالیه شدند و پیشنهاد کردند ضوابط استانداردسازی به هتل‌ها ابلاغ و اختیار این امور با نظارت سازمان به هتلدار واگذار شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1