اخبار پیشنهادی


جمعه 93/09/07 | ساعت: 09:35 | کد خبر: 5575 | بازدید: 451563 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

«توزیع سفر در کشور نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه‌گذاری در این عرصه است و باید از انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرهای کلان که با روح گردشگری پایدار در تعارض است، به نحوی پیشگیری کنیم.»

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در همایش فرصت‌های سرمایه‌گذاری گردشگری اظهار کرد: باید در صنعت گردشگری استان فرصت‌های سرمایه‌گذاری را بشناسیم و بشناسانیم.

وی به آخرین وضعیت گردشگری بین‌المللی اشاره کرد و افزود: در سال 2013، گردشگران بین‌المللی از مرز یک میلیارد و 100 میلیون نفر در جهان گذشتند. این افراد بیش از یک هزار و 159 میلیارد دلار به کشورهای مقصد وارد کردند که بیشتر این درآمدها نصیب کشورهای اروپایی و کشور آمریکا شد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: چهار میلیون و 700 هزار نفر گردشگر خارجی در سال گذشته به ایران سفر کرده و در شش ماهه اول سال جاری، استان اصفهان میزبان 110 هزار نفر گردشگر خارجی با متوسط اقامت 2.2 شب در اصفهان بود که این مقدار در تمام ایام سال گذشته است.

وی به سند توسعه استان و مجموعه اسناد بخشی و فرابخشی طی برنامه پنجم و ششم که مبنای هدف‌گذاری استان اصفهان است، اشاره کرد و گفت: مبنای هدف‌گذاری استان اصفهان تبدیل به کانون اصلی و برتر گردشگری فرهنگی در مقیاس جهانی، رتبه اول آسیا از نظر ثبت آثار ملی در یونسکو و بزرگ‌ترین مرکز تولید و صادرات صنایع دستی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ادامه داد: در سال‌های گذشته اقداماتی مانند توجه به آموزش یا ممنوعیت عرضه و فروش صنایع دستی خارجی در بازارهای اصفهان صورت گرفته است.

رحمانی موحد با بیان اینکه گردشگری سلامت، استفاده از ظرفیت‌های پزشکی کشور تبدیل به موضوع جالب توجهی در سرمایه‌گذاری شده است، گفت: امروز تقریباً همه مطلعان حوزه پزشکی و گردشگری وجود سرمایه‌گذاران به این حیطه را مثبت ارزیابی می‌کنند.

وی افزود: در حال حاضر از هشت پروژه ملی معرفی شده استان به بانک‌ها به ارزش 541 هزار میلیون ریال، حداقل یکی از آن‌ها اختصاص به گردشگری سلامت و آبگرم دارد و 44 پروژه نیز هرکدام با اعتبارات زیر 20 میلیارد ریال هم اکنون در حال اخذ تسهیلات بانکی هستند.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری اضافه کرد: راهبرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری، افزایش مشارکت و فراخواندن سرمایه‌های بخش خصوصی و جلب مشارکت جوامع محلی هم در سرمایه آوری و هم اداره و مدیریت آن‌هاست.

رحمانی موحد با اعتقاد بر اینکه اقتصاد گردشگری به درون‌زایی توسعه کمک می‌کند، گفت: سیاست سازمان بر این است که سهم اقتصاد گردشگری را در اقتصاد ملی مورد مطالعه قرار دهد تا حجم واقعی آن را در GDP کشور مشخص سازد و همچنین مطالعات خود را در این خصوص تحت عنوان حساب‌های اقماری گردشگری شروع کرده است.

وی ادامه داد: موضوع مهم دیگر اهمیت تحقیقات و مطالعات است. سرمایه‌گذاران و کارآفرینان از این موضوع آگاهی دارند که پایین بودن سهم تحقیقات در تولید ناخالص ملی، موجب پایین آمدن سرمایه گذاری و افزایش ریسک می‌شود که ادامه این فرایند توسعه نیافتگی را به دنبال خواهد داشت.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به چاره‌جویی ملی برای افزایش ارزآوری از طریق ارائه خدمات گردشگری اضافه کرد: محدود شدن سرانه هزینه‌کرد گردشگران خارجی به دلایل مختلفی مانند تحریم‌های بانکی و مسدود بودن کارت‌های اعتباری بین المللی، قدرت خرید گردشگران خارجی و به دنبال آن درآمد ارزی ما را کاهش می‌دهد. امیدواریم که با بهود شرایط بین المللی کشور، گشایشی در این موضوع پدید آید تا علاوه بر این امر، بتوانیم از منابع مالی سازمان‌های وابسته بین المللی استفاده کنیم.

رحمانی موحد اظهار کرد: آمایش و ساماندهی منابع و جاذبه‌های گردشگری کشور با هدف توزیع متوازن سفر در کشور در برنامه‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد تا علاوه‌بر ارتقای سطح خدمات واحدهای گردشگری، شاهد نظم و انسجام در نظام گردشگری در شهرهایی مثل اصفهان و رهایی آن از برخی مشکلات نظیر تراکم و هجوم بی برنامه گردشگران باشیم.

وی با بیان اینکه توزیع سفر در کشور نیازمند توزیع سرمایه و سرمایه‌گذاری در این خصوص است، ادامه داد: باید از انباشت سرمایه و سرمایه‌گذاری گردشگری در شهرهای کلان که با روح گردشگری پایدار در تعارض است، به نحوی پیشگیری کنیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: شهرهای در کانون تحسین و توجه جهانیان به لحاظ موقعیت گردشگری باید خرده فرهنگ‌های خود را پشتیبان فرهنگ ملل بدانند. فرهنگ اسلامی و ایرانی و شیعی در حد اعلای مراتب خود قرار دارند اما خرده فرهنگ‌های مناطق نیز باید خود را همسطح سازند.

رحمانی موحد اضافه کرد: مطلب دیگر توجه به محیط زیست و حفظ منابع طبیعی و آثار طبیعت ساز است. تخریب محیط زیست و بی توجهی برخی از گردشگران به آن نه تنها روح سایر گردشگران را خراش می‌دهد، بلکه در استقرار تأسیسات گردشگری و خدمات‌رسانی آن‌ها نیز مانع اساسی ایجاد می‌کند. به هم خوردن اکوسیستم‌ها و چشم‌اندازهای طبیعی در فقدان ملاحظات زیست محیطی، آتش توپخانه به اردوگاه خودی است.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خاطرنشان کرد: هم در بحث مربوط به خروج از رکود غیرتورومی و هم در مباحث مربوط به توسعه صادرات غیرنفتی و هم در اجرای مدل‌های اقتصاد مقاومتی و هدف‌گذاری‌های کمی و سیاست‌های کلان اقتصاد کشور، نقش گردشگری را پر رنگ و ملّون خواهیم ساخت.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1