اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/09/24 | ساعت: 08:29 | کد خبر: 6044 | بازدید: 451453 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

مردشماره یک گردشگری کشور می گوید اگر از علاقمندی مقامهای تونس برای توسعه گردشگری با ایران خوب استفاده کنیم می توانیم به سکوی گردشگری در شمال آفریقا و بخش های جنوب خلیج عدن دست یابیم.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به همراه معاون گردشگری خود هیاتی تخصصی گردشگری از بخش دولتی و خصوصی به تازگی برای توسعه همکاری های گردشگری به تونس سفر و با رییس جمهور و وزیر گردشگری این کشور دیدار کردند.

در همین ارتباط خبرنگار گردشگری ایرنا با مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت و گویی کرده است.

دستاوردهای سفر تونس برای گردشگری ما چه بود؟

سفر تونس پنجمین نشست کمیته فنی مشترک گردشگری بین ایران و تونس بود که چهارمین آن در سال 92 در تهران تشکیل شده بود. تونسی ها در سال های گذشته در حوزه گردشگری با استفاده از ظرفیت و زیرساخت های مناسب به جایگاهی رسیده اند که اکنون به یکی از کانون های توریستی مهم منطقه شمال افریقا و مدیترانه تبدیل شده اند. 

ما بر اساس روادید و ظرفیت های بین دو کشور در جهت توسعه همکاری با هیاتی متشکل از مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی در حوزه گردشگری به این سفر رفتیم و میهمان وزارت گردشگری تونس بودیم. در این سفر علاوه بر موضوع گردشگری که هدف اول بود، در حاشیه با وزیر فرهنگی تونس و بعضی مقامات این کشور ملاقاتی داشتیم.

با تشکیل کمیته فنی، یک روز تمام بحث سند برنامه اجرایی همکاری های بین دو کشور را تدوین کردیم که اساس این سند در چارچوب یادداشت تفاهم سال 1380 همکاری گردشگری بین دو کشور به امضاء رسیده بود. از آنجایی که هر سند و یادداشت تفاهم یک برنامه اجرایی دارد که به طور معمول برای یک مدت چندساله اصول و تقویم اجرایی همکاری ها را در آن قید می کنند، ما نیز برنامه اجرایی این سند را در قالب 13 ماده برای سال های 2016 تا 2018 تصویب کردیم که بخش های اصلی آن به موضوعات چگونگی همکاری در حوزه نمایشگاهی، تبادل اطلاعات در حوزه سرمایه گذاری، تبادل فهرست دفاتر فعال بین دو کشور در تورگردانی و تنظیم تورهای بین دو کشور بود.

همچنین نشست های تخصصی، فنی - آموزشی و پژوهشی را با مشارکت بخش خصوصی برگزار کردیم تا مبنایی باشد بر چگونگی همکاری ها و مکانیزم و ساختار گفت و گوهای مستمر که قرار است به صورت سالیانه در پایتخت های دو کشور برگزار شود.

صورتجلسه ای نیز در چارچوب های یاد شده به امضاء رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشورمان و وزیر گردشگری و صنایع دستی تونس رسید که پراهمیت بود و موضوع حضور تونسی ها در نمایشگاه بین المللی گردشگری تهران در بهمن ماه هم بود که مورد توجه تونسی ها واقع شد و از آن استقبال کردند.

درمجموع می توانم بگویم سفر کاملا موفقی بود و دو طرف در تمام زمینه ها ، ایده های مورد علاقه خود را در فضایی کاملا دوستانه مطرح کردند و امیدواریم که در بخش اجرا نیز همه چیز به خوبی مذاکرات پیش برود.

کدام بخش از ظرفیت های ایران مورد توجه وزارت گردشگری تونس قرار داشت ؟ 

تمرکز آنها بیشتر روی کدام یک از جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی، حلال، سلامت یا ... بود ؟

ما به انواع گردشگری های مورد علاقه دو طرف، اعم از دریایی، سلامت، تاریخی ، طبیعی و فرهنگی پرداختیم اما به طور مشخص این ها در بخش گردشگری دریایی و تاسیسات ساحلی سابقه و تجربه خوبی دارند که ما خواهان آن بودیم و متقابلا آنها در بخش گردشگری حلال با علم به اینکه ما می توانیم خدمات خوبی ارائه دهیم رغبت نشان دادند، که اینها در تفاهمنامه نهایی آمده است.

 اگر به دور از تعصب بخواهیم سخن بگوییم، ظرفیت کارشناسی تونسی ها در هتل داری نسبت به ما بالاتر است و انتقال این تجربه برای ما ارزان تر از برخی کشورها تمام می شود آیا تمایلی برای استفاده از این ظرفیت نشان دادید؟

بله. تجارب ارزان و آسان برای گردشگری ما یک فرصت است. به عقیده ما تونس این ظرفیت را دارد که بتواند حداقل تجارب ارزشمند دو دهه اخیر خود در بحث کیفیت خدمات تاسیسات اقامتی، هتلداری و آموزش و استاندارد را به ما منتقل کند. ما در شرایط آینده که انشاء الله با تنوع و تکثر گردشگر مواجه خواهیم شد نیازمند این هستیم که بتوانیم از راه های آسان تری به ارتقاء کیفیتمان بیاندیشیم. .جدا از دیدارها و بازدیدها، روز اخر هم نشست مشترکی با طرف های تونسی برگزار شد که در آن بیش از 60 شرکت و دفتر گردشگری تونسی حضور داشتند. 

ضمن اینکه برای اهمیتی که این موضوع برای ما داشت در تمام جلساتی که مربوط به هتل ها بود رییسان جامعه هتل داران تونس و ایران هر دو حضور داشتند و در مجموع، تعادل و وزن خوبی ایجاد شده بود. انشاء الله با پیگیری هایی که این جامعه خواهد کرد و دعوت از همتاها بتوانند مقدمات ارتباطات و همکاری های آینده را رقم بزنند.

 جذب گردشگر از کشورهای افریقایی با توجه به پیش بینی هایی درمورد کارشکنی امریکایی ها و اروپایی ها نظیر طرح اخیر پیشنهادی مجلس سنای امریکا و محدودیت احتمالی برای گردشگران اروپایی ، در دستور کار شما قرار داشت؟ یا از قبل در اولویت های کاری تان بود؟

کشور ما در حوزه روابط سیاسی و فرهنگی با تونس از طریق وزارت خارجه و نهادهای مرتبط با فرهنگ، همکاری قابل قبولی از قبل داشت. به طور مثال، سال گذشته هفته فرهنگی ایران در تونس برگزار شد و سال آینده هم هفته فرهنگی تونس در ایران برگزار خواهد شد. این نشان می دهد که اراده ای بر استفاده از ظرفیت های فرهنگی وجود داشته است که با توسعه آن در زمینه گردشگری می توان دستاوردهای خوبی داشت.

در مورد ویزا هم نه تنها با آنها مشکلی نداریم؛ حتی تونسی ها درصدد هستند برای بخشی از اقشار ایرانی مثل پزشکان و اساتید دانشگاه صدور ویزا را رایگان کنند که البته این موضوع از طریق وزارت امور خارجه ایران به زودی اعلام خواهد شد. مضافا بر اینکه مردم ما هم برای آشنایی با سایر فرهنگ ها باید از جانب دولت تشویق و هدایت شوند که کدام نقاط می تواند از نظر علمی فرهنگی و تاریخی اطلاعات جدیدی به انها بدهد. تونس می تواند یکی از این کشورها باشد. وقتی این امکانات برای آنها فراهم شود آنها هم همین کار را متقابلا برای معرفی و ترغیب برای سفر به ایران با اتباع خود خواهند کرد.

 آیا درست در پنجمین سالگرد انقلاب ژانویه 2011 تونس و سقوط زین العابدین بن علی این کشور آنقدر از امنیت کافی برخوردار شده است تا گردشگران ایرانی بتوانند با اطمینان خاطر و بدون دغدغه به سرزمین سه هزار ساله زیتون و مناره قرطاجی ها سفر کنند؟

اگر با اتفاقات تروریستی پاریس در حال حاضر در اماکن عمومی مثل مترو و پیاده روهای پاریس احساس نگرانی امنیتی و بیم خرابکاری تروریستی وجود دارد؛ اما کسی از سفر به پاریس صرف نظر نمی کند پس ما هم فکر می کنیم با اهتمامی که مسئولین تونس دارند امنیت برقرار است و امنیت کامل تر نیز قابل برگشت است. تونس حدود 5 میلیون ورودی گردشگری دارد درحالیکه فقط 11 - 12 میلیون جمعیت دارد و این آمار قابل قبولی برای این کشور است. ما معتقدیم امنیت تونس شکننده نیست آنچنان که بخواهد تاثیر منفی روی ورود گردشگر بگذارد. تونسی ها هم اصولا از قدیم به تعاملات فرهنگی باز و گسترده شهرت دارند. مردمان مهمان نوازی هستند و از ورود ایرانی ها استقبال می کنند.

 منتظر تعمیم این رویکرد شما درباره تونس به دیگر کشورهای آفریقایی، خصوصا شمال افریقا نظیر مصر در آینده نزدیک باشیم؟

در مورد این نوع بازارها همانطور که برای آنها بحث امنیت و سهولت رفت و آمد اولویت است برای ما هم اهمیت دارد. مصر از نظر گردشگری حتما یک مقصد خوب و پرجاذبه برای گردشگر ایرانی و اروپایی است ولی باید ما هم متناسب با تحولات امنیتی و تاریخی به جمع بندی و تصمیم برسیم. بعد از این تحولاتی که در مصر پیش رو است امیدواریم بتوانیم به یک ساز و کار باثبات درباره گردشگری با این کشور برسیم.

 پیش از این وضعیت آماری و سهم گردشگران آفریقایی در ایران چقدر بوده است ؟

این موضوع دامنه مفصل دارد که فعلا جای پرداختن به آن نیست و بدون ذکر دلایل و جزئیات ، صلاح نیست به طور کلی گفته شود.

 با توجه به تاریخ گذشته تونسی ها که بخشی از اندیشمندانشان ایرانی الاصل بوده اند و علاقمندی که به صنایع دستی ایران دارند؛ آیا بسته های فرهنگی خاصی هم برای احیای پیوندهای فرهنگی دیرینه و این اشتراکات پیش بینی شده است؟

بله. یکی از مواردی که در جلسات وزرا و جلسات کارشناسی مطرح شد این بود که ما در مبحث گردشگری فرهنگی می توانیم سرویس خوبی به تونسی ها بدهیم. تونسی ها به بافت های تاریخی ما علاقه مند هستند علی رغم اینکه ممکن است از نظر اقتصادی قدری مشکل داشته باشند. ضمن اینکه بافت های معنوی و تنوع زیرساخت های مذهبی ما باعث خواهد شد تا آنجا گروه های دانشجویی پویا و فعالی که در این زمینه علاقمندی خود را نشان داده اند برای آشنایی بیشتر با تاریخ ما جذب شوند.

می توانیم با تکیه بر گروه های تخصصی و حمایت دانشگاه ها و محافل علمی آنها، تورهای سازمان یافته ای را جذب کنیم و این خود باعث خواهد شد تا علاقه به فرهنگ ما در آنها بیش از پیش ترویج شود و بعد توسط این گروه ها به دیگر اقشار تعمیم پیدا کند.

 آینده و افق گردشگری ایران و تونس را با توجه به تفاهمات اخیر چطور ارزیابی می کنید ؟

خیلی روشن؛ احساس می کنم هر دو طرف علاقه مند هستند که این پیوندها و ارتباطات را حفاظت و تقویت کنند. ایجاد یک خط پروازی مستقیم در آینده هم موضوعی بود که در همین راستا پیشنهاد و مورد تایید مقامات هر دو کشور واقع شد که در پی راهکارهای اجرایی و توجیه اقتصادی آن هستیم. این ها همه نشانگر این است که ما می توانیم از طریق تونس یک سکوی دسترسی به شمال آفریقا و بخش های جنوب خلیج عدن پیدا کنیم. تونس کشوری است با الگوهای مناسب رفتاری قابل قبول و این با سیاست های گردشگری ما مطابقت دارد.

** توِنس خوش آب و هواترین کشور شمال آفریقا با تنوع اقلیم بیابانی و جلگه ای است که در جنوب دریای مدیترانه از غرب با الجزایر و از شرق و جنوب با لیبی هم مرز است. مردم عمدتا مسلمان و به دو زبان عربی و فرانسوی تکلم می کنند. پایتخت این کشور شهر تونس است.

این کشور تمدن سه هزارساله دارد و اهالی آن از قرن هفتم میلادی مسلمان شده اند. زمانی مستعمره فرانسه و بریتانیا نیز بوده است.

در یک انقلاب عمومی در ۲۴ دی ۱۳۸۹ حکومت ۲۳ ساله زین العابدین علی سرنگون شد و پس از آن اولین حکومت منتخب مردم در این کشور شکل گرفت.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1