اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/10/22 | ساعت: 09:37 | کد خبر: 6079 | بازدید: 451676 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

توسعه همکاری‌های گردشگری ایران و اسلوونی در دیدار رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و وزیر توسعه اقتصادی و فن‌آوری جمهوری اسلوونی و جمعی از فعالان گردشگری اسلوونی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،مسعود سلطانی‌فر، معاون رییس جمهور و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این دیدار با ابراز خشنودی نسبت به تحرک ویژه و جدید در گسترش روابط بین ایران و اسلوونی گفت: رویکرد اصلی دولت تدبیر و امید، گسترش روابط با همه کشورها در چارچوب حفظ منافع ملی است.

او یادآور شد: پس از توافق جمهوری اسلامی ایران با 1+5 که حفظ حقوق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ناعادلانه را به دنبال داشت، زمینه گسترش ارتباطات سیاسی و اقتصادی برای کشور ما فراهم شده است.

وی اضافه کرد: با وجود تحریم‌های ظالمانه‌ای که به کشور ما اعمال شده بود در چند سال اخیر دستاوردهای علمی و اقتصادی بسیار خوبی به دست آوردیم و آمادگی داریم این دستاوردها را در اختیار کشورهای دوست و همسایه خود قرار دهیم.

معاون رییس‌جمهور در ادامه با اشاره به اینکه ایران کشوری بزرگ و با سابقه تمدنی چند هزار ساله است، یادآور شد: کشور ما با سابقه تمدنی و تاریخی بیش از 10 هزار ساله ، دارای یک میلیون سایت، مکان، بنا و محوطه تاریخی است که تاکنون 19 مکان و بنای تاریخی کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

سلطانی‌فر اظهار کرد: با وجود تمام محدودیت‌ها و مشکلاتی که در اثر اعمال تحریم‌ها در بخش حمل و نقل هوایی ایجاد شده، ایران سال گذشته میزبان 5 میلیون گردشگر بود و براساس برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های صورت گرفته تلاش می‌کنیم تا سال 2025 میلادی تعداد گردشگران ورودی را به 20 میلیون نفر افزایش دهیم.

وی افزود: برای دستیابی به این هدف ما باید در زمینه ایجاد زیرساخت‌های گردشگری یک حرکت اساسی و سریع داشته باشیم. اقدامات و برنامه‌های ما در این حوزه آغاز شده است، به طوری‌که در حوزه تسهیلات صدور ویزا، امکان دریافت ویزای فرودگاهی یک ماه برای اتباع 190 کشور جهان فراهم شده است.

معاون رییس‌جمهور ادامه داد: در 10 سال آینده تعداد هتل‌های مناسب در کشور ما باید به سه برابر افزایش یابد، همچنین نوسازی شبکه حمل و نقل هوایی که در اثر تحریم‌ها دچار آسیب شده در دستور کار قرار گرفته است و در زمینه آموزش نیروی انسانی، استانداردسازی و افزایش کیفیت خدمات با استفاده از امکانات داخلی و همکاری موسسات بین‌المللی، برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای انجام شده است.

وی یادآور شد: در حال حاضر 50 درصد از گردشگران ورودی به ایران، گردشگران مذهبی هستند که با هدف زیارت اماکن مقدس به کشور ما سفر می کنند، 30 درصد از گردشگران با هدف بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی، کشور ما را به عنوان مقصد سفر انتخاب می‌کنند و 20 درصد از گردشگران، برای استفاده از ظرفیت‌های طبیعی و بهره‌مندی از امکانات بهداشتی و درمانی به ایران سفر می‌کنند.

سلطانی‌فر در ادامه با اشاره به این‌که در دو کشور ایران و اسلوونی، جاذبه‌های گردشگری بسیاری برای اتباع ایرانی و اسلوونی وجود دارد، گفت: زمینه گسترش همکاری‌ها در حوزه گردشگری بین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی وجود دارد.

او همچنین به ظرفیت‌های کشورمان در حوزه صنایع دستی اشاره کرد و افزود: ایران، چین و هند سه قدرت بزرگ تولیدکننده صنایع دستی در جهان هستند، به طوری‌که از 460 رشته شناخته شده صنایع دستی در دنیا، سابقه تولید 360 رشته در ایران وجود دارد که در بسیاری از این رشته‌ها، مانند قلم‌کاری، فرش، خاتم‌کاری، ملیله کاری و ... کشور ما رتبه اول را در دنیا دارد.

معاون رییس‌جمهور اضافه کرد: زمینه حضور شرکت‌های فعال جمهوری اسلوونی در نمایشگاههای بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد. همچنین سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اسلوونی می‌توانند در احداث و ایجاد هتل‌ها و مراکز اقامتی ایران حضور فعالی داشته باشند.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: تعامل بخش خصوصی فعال گردشگری دو کشور به منظور شناخت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های ایران و اسلوونی، به توسعه همکاری های گردشگری دو کشور کمک شایانی خواهد کرد.

در ادامه «ازدراوکو پوچیوالشِک»، وزیر توسعه اقتصادی و فن‌آوری جمهوری اسلوونی که به همراه هیاتی از فعالان گردشگری این کشور در این نشست حضور یافته بود، گفت: ارتقاء روابط سیاسی سنتی و همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اسلوونی از مهمترین اهداف این سفر است.

وی با ابراز خرسندی نسبت به امضای توافق‌نامه هسته‌ای بین ایران و 1+5 و لغو تحریم‌ها، اظهار کرد: گردشگری یکی از شاخه‌های مهم اقتصادی در کشور اسلوونی است، به طوری‌که سالیانه 2 میلیارد دلار درآمد از محل ورود گردشگران به اسلوونی، حاصل می‌شود که 13 درصد تولید ناخالص داخلی ما را شامل می‌شود.

وزیر توسعه اقتصادی و فن‌آوری جمهوری اسلوونی با بیان این‌که گردشگری در این کشور به 4 بخش تقسیم می‌شود، ادامه داد: گردشگری ساحلی، گردشگری اسکی، گردشگری شهری و استفاده از مراکز آب درمانی، چهار شاخه اصلی گردشگری در اسلوونی است.

پوچیوالشِک گفت: اسلوونی کشور کوچکی است، اما مقامات این کشور علاقه‌مند به توسعه همکاری‌های گردشگری با ایران هستند، مردم اسلوونی به سفر و گردشگری علاقه دارند و با توجه به سابقه تاریخی و فرهنگی ایران، این کشور جاذبه‌ها و توانمندی‌های بسیاری برای جذب گردشگران اسلوونی دارد.

وی یادآور شد: ایجاد زمینه‌ی ارتباط بین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایران و سازمان ملی گردشگری اسلوونی می‌تواند در توسعه همکاری‌های این بخش تاثیر بسزایی داشته باشد.

وزیر توسعه اقتصادی و فن‌آوری جمهوری اسلوونی با بیان این‌که توسعه همکاری‌ها در حوزه گردشگری، نیازمند داشتن اطلاعات کافی دو طرف از یکدیگر است، گفت: تصمیم دولت اسلوونی برای افتتاح سفارت خود در جمهوری اسلامی ایران در افزایش همکاری‌های دو کشور در تمامی عرصه‌ها، بسیار مفید و موثر خواهد بود.

در ادامه این دیدار مایا پاک رییس سازمان ملی گردشگری اسلوونی با یادآوری این‌که گردشگری یکی از شاخه‌های مهم اقتصادی در این کشور است، افزود: تعداد گردشگران ورودی به اسلوونی هر ساله افزایش می‌یابد، به طوری‌که سال گذشته ما با رشد 12 درصدی در این حوزه مواجه بودیم.

وی گفت: اسلوونی همواره به دنبال بازارها و فرصت‌های جدید در حوزه گردشگری بوده است و امروز، جمهوری اسلامی ایران یک بازار هدف مناسب در این زمینه است.

این دیدار با حضور سعید شیرکوند معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری ، یدالله جعفری مدیرکل حوزه ریاست و لادن جعفری‌تهرانی مدیرکل امور بین الملل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1