اخبار پیشنهادی


شنبه 95/02/18 | ساعت: 09:02 | کد خبر: 6158 | بازدید: 451317 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با تمرکز بر "گردشگری حلال" برگزار می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، این جشنواره که دریافت آثار آن از 15 اردیبهشت‌ماه امسال آغاز شده تا 15 مرداد برقرار است. آثار در چهار بخش عکس (حرفه‌ای و عمومی)، سفرنامه‌نویسی، ایده و فیلم قابل دریافت هستند که در نیمه دوم مردادماه داوری و سپس آثار برگزیده اعلام خواهد شد.

برگزیدگان در این دور از جشنواره علاوه بر جوایزی که به آن‌ها اهداء خواهد شد، برای دریافت وامی به مبلغ 100 میلیون ریال با کارمزد 4درصد به صندوق کارآفرینی امید نیز معرفی می‌شوند.

مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در نشست خبری که پیش از ظهر امروز (شنبه 18 اردیبهشت‌) به این بهانه برگزار شد، توضیح داد: سومین جشنواره مشارکت ملی گردشگری با شعار "گردشگری حلال، ظرفیت‌های ایرانی" برگزار خواهد شد، چرا که در حال حاضر بیش از 60 درصد گردشگران ورودی با اولویت دیدار از مقاصد زیارتی به ایران سفر می‌کنند.

او با طرح این مسأله که چگونه ایران دارای پتانسیل‌های فراوانی در گردشگری حلال است، اما برای معرفی آن اقدامی نمی‌کند، افزود: این جشنواره بسترهای گردشگری حلال را با استفاده از فیلم، عکس و ایده‌های نوین تقویت خواهد کرد. همچنین به ایده آزاد جایزه ویژه‌ای تعلق خواهد گرفت که پرداخت وامی به مبلغ 500 میلیون ریال با کارمزد چهار درصد است تا آن ایده به مرحله اجرا برسد.

معاون گردشگری یادآور شد: جشنواره مشارکت ملی با هدف جذب گردشگری خارجی برگزار نمی‌شود، چرا که این یک جشنواره کاملا داخلی است و از همان دور نخست مطرح شد که خانواده گردشگری نیازمند همبستگی است. مأموریت این جشنواره نیز چنین تعریف شده است. البته ما از خروجی دو جشنواره قبلی در راه‌اندازی پرتابل گردشگری استفاده کردیم و این طور نبوده که محصولات و ایده‌های آن بدون استفاده مانده باشد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا تعریف از گردشگری حلال در ایران محدود به مصرف نکردن مشروبات الکلی و یا رعایت حجاب شده است؟ اظهار کرد: اسپانیا، ترکیه، ژاپن و به طور کل اروپا برای چه دنبال گردشگری حلال است؟ برای اینکه بخشی از گردشگران بین‌المللی که دنبال شاخص‌های خاص گردشگری هستند را جذب کنند. ما این شاخص‌ها را در کشورمان داریم. آن‌ها درون سیستم ارزشی و فرهنگی ما نهفته شده، پس چرا نباید تبلیغ‌شان کنیم. این کار را آغاز می‌کنم و همزمان با آن تأسیسات و زیرساخت‌ها را ارتقاء خواهیم داد.

وی درباره برند گردشگری حلال که کشور با وجود ظرفیت‌های گسترده بی‌بهره از آن است، گفت: یک بحث جهانی درباره حلال وجود دارد که شامل استانداردهای بهداشت، غذا و دارو می‌شود. متولی صدور گواهی آن مرکز تحقیقات اتاق اسلامی است که دبیرخانه آن در تهران مستقر شده است. علاوه بر این نشان حلال ما با برندهایی در این زمینه مواجهیم که برگزاری همایش برند گردشگری در اسفندماه، به تشکیل کارگروهی منتج شد تا ضوابط و استانداردهای برند گردشگری ایران را تعیین کند. گردشگری حلال نیز یکی از خروجی‌های آن خواهد بود.

رحمانی موحد اضافه کرد: هنوز هیچ یک از کشورهای عضو OIC متصدی گردشگری حلال نشده‌اند. اگر ما سریع‌تر این استانداردها را تدوین کنیم می‌توانیم متصدی و متولی گردشگری حلال در جهان شویم.

او یادآور شد: جشنواره مشارکت ملی امسال با تمرکز بر گردشگری حلال برگزار می‌شود تا پایه‌های ایجاد نشان و برند گردشگری را بنا کند.

وی ادامه داد: تمام پایه‌های گسترش گردشگری حلال در کشور ما وجود دارد. اگر بتوان در بستر گردشگری خارجی آن را بهینه‌سازی کرد بخش عمده‌ای از علاقه‌مندان را در سراسر جهان می‌توان به ایران جذب کرد. متأسفانه ما تاکنون به داشته‌هایمان توجه نداشته‌ایم و اکنون باید به آن بپردازیم.

معاون گردشگری در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه تمرکز بر گردشگری حلال در شرایطی صورت گرفته که به اذعان بسیاری از مسافران خارجی در ایران بعضی از رستوران‌ها از مواد ناسالم برای غذا استفاده می‌کنند، در چنین وضعی چگونه می‌توان به نشان گردشگری حلال در جهان دست یافت؟ گفت: فکر می‌کنم همیشه باید نیمه پر لیوان را دید. 18 ماه است که روی موضوع گردشگری حلال کار می‌کنیم، ضوابط آن را به همراه چگونگی ایجاد زیرساخت‌های گردشگری حلال احصا کرده‌ایم و به وقت‌اش همه‌ی آن‌ها را اجرا خواهیم کرد. گردشگری حلال داراییِ ارزشمند این کشور است.

در پایان این نشست خبری، معاون گردشگری پوستر این جشنواره ملی را که به لایه‌های گردشگری همچون مهمان‌نوازی، خوراک ایرانی، پذیرایی، آداب و سنن، تنوع فرهنگی، پوشش سنتی، اقامت، صنایع دستی و گردشگری سلامت پرداخته بود، رونمایی کرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1