اخبار پیشنهادی


سه شنبه 95/02/21 | ساعت: 07:15 | کد خبر: 6161 | بازدید: 451292 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري با اشاره به ايجاد سامانه اطلاعات جغرافيايي براي آشنايي مسافران با مقصد گردشگري، بر نقش مفيد سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي در برنامه ريزي، پايش و ارزيابي فعاليت هاي گردشگري تاكيد كرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،مرتضي رحماني موحد در بيست و سومين همايش «ژئوماتيك 95» كه توسط سازمان نقشه برداري كشور برگزار شد ضمن تاكيد بر اهميت بهره مندي از سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي در برنامه ريزي، پايش و ارزيابي فعاليت هاي گردشگري گفت: از ويژگي هاي منحصر به فرد سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي، امكان بهره گيري از داده هاي متنوع در قالب نقشه و جدول است كه همواره برنامه ريزان از اين توانايي و امكان براي شناخت كاستي ها و نقاط ضعف احتمالي و همچنين بررسي روند تغييرات به منظور برنامه ريزي براي بهبود شرايط و توسعه فعاليت هاي گردشگري استفاده مي كنند. 

رحماني با بيان اينكه متقاضيان سفر براي شناخت ويژگي هاي مختلف مقصد و راه هاي رسيدن به آن، مي توانند از سامانه اطلاعات جغرافيايي بهره مند شوند، اظهار كرد: از مهم ترين كاربردهاي سامانه جغرافيايي كه امروزه بسيار مورد نياز برنامه ريزان گردشگري است؛ سيستم اطلاعات جغرافيايي (GIS) و ايجاد لايه هاي اطلاعات گردشگري به شمار مي آيد. 

رحماني موحد همچنين با اشاره به رشد روزافزون صنعت گردشگري در سطح بين الملل با بيش از يك ميليارد گردشگر و انتفاع جهاني بالغ بر يك هزار ميليارد دلار، ادامه داد: تاسيسات گردشگري و رفاهي به عنوان پديده ها و نقاط جغرافيايي، براي بهره وري نيازمند سيستم اطلاعات جغرافيايي هستند تا با شناسايي و معرفي آنها به جامعه هدف زمينه تبليغات و بازاريابي گردشگري فراهم شود. 

اين مقام مسئول ضمن اظهار اميدواري جهت تقويت همكاري با سازمان نقشه برداري كشور و نزديك شدن هر چه بيشتر به استانداردهاي جهاني در مديريت گردشگران گفت: ما در بخش صنعت گردشگري براي مديريت اشتغال، سرمايه گذاري، توزيع تسهيلات مالي واعتباري نيازمند دانستن نحوه چينش تاسيسات خود در گستره جغرافيايي كشورمان هستيم و اطلاعات دقيقي نياز داريم تا فواصل تاسيسات از يكديگر را استخراج و بر اساس طول مسيرها و فاصله تاسيسات بعدي، تصميمات مربوط به سرمايه گذاري و ساخت و ساز خود را محاسبه نماييم. 

معاون گردشگري با بيان اينكه امروزه نياز سرمايه گذاران به داشتن اطلاعات دقيق از تعداد و پراكندگي تاسيسات گردشگري، نقش بسزايي در هدايت سرمايه هاي آنها دارد؛ تصريح كرد: متاسفانه ما در اين بخش دچار فقر منابع هستيم. از پراكندگي و چينش تاسيسات خود نقشه مدون و كاملي نداريم و به عبارتي تصوري از جغرافياي كاري اين حوزه وجود ندارد؛ در نتيجه در ايفاي نقش هدايتي و حمايتي خود براي بهره برداران جديد دچار مشكل هستيم. 

رحماني موحد خاطرنشان كرد: علاوه بر اين نياز داريم اطلاعات توپوگرافي از زمين و عوارض آن در مبداء به سرمايه گذاران و متقاضيان ساخت و ساز به طور نسبي ارائه شود و با ترسيم مدل هاي سه بعدي از جاذبه ها و عوارض پيراموني آنها، سرمايه گذار را براي احداث مستحدثات مورد نظرش ياري نماييم. 

اين مقام مسئول در جمع بندي سخنراني خود ضمن تشكر از «آزموده اردلان»، رياست سازمان نقشه برداري كشور و ابراز خرسندي از وجود همراهان توانمند همچون اين نهاد در بخش زيرساخت هاي فني صنعت گردشگري كشور اظهار كرد: ما جمع حاضر را به چشم امدادگران گردشگري كشور مي بينيم و اميدواريم اين رويداد فتح بابي براي تقويت حوزه برنامه ريزي توسعه فعاليت هاي گردشگري و مديريت آن با استفاده از ابزار تحليل مكاني بر مبناي تفسير و تحليل داده ها، رويدادها و فرآيندهاي توسعه اي مبتني بر سامانه هاي اطلاعات جغرافيايي باشيم.

به گزارش روابط عمومي سازمان ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري مرتضي رحماني موحد بيست و سومين همايش «ژئوماتيك 95» درتاريخ 19 و 20 ارديبهشت ماه برگزار شده و نمايشگاه جانبي آن نيز تا 21 ماه جاري ادامه خواهدداشت. 

اين همايش با محوريت «نقشه و اطلاعات مكاني در خدمت برنامه ريزي و اقتصادمقاومتي» به سرفصل هاي تخصصي اين حوزه از جمله «ژئودزي»، «هيدروگرامي»، «فتوگرامي»، «سنجش از دور»، «سامانه هاي اطلاعات مكاني»، «كارتوگرافي» و ... مي پردازد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1