اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/05/25 | ساعت: 12:48 | کد خبر: 6213 | بازدید: 451227 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

نمایندگان مجلس در نشستی با معاونان سازمان میراث فرهنگی و فعالان گردشگری بر سر مسائلی از جمله نام بانک گردشگری، عدم ارائه برنامه توسط سازمان و گلایه از سلطانی فر چالش ایجاد کردند.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور در نشست فعالان گردشگری با نمایندگان مجلس پیرامون برنامه ششم توسعه کشور که شب گذشته 24 مردادماه در هتل باباطاهر تهران برگزار شد گفت: صنعت گردشگری با بیش از ۲۵ تا ۳۰ دستگاه و نهاد تخصصی نسبت فامیلی دارد این نسبت فامیلی مبنای قانونی ضعیفی دارد و از روند قانون مدار در جهت توانمندسازی برخوردار نیست. بزرگترین چالش گردشگری نیز همین نقیصه است.

وی گفت: برخی از شهرهای توریستی ما در فصل‌هایی مثل بهار و پاییز پر از مسافر هستند و برحسب نگاه ملی و استانی مقررات خود را دارند. این مقررات بر مدار مقررات ملی گردشگری نیست چون هم روندها را مورد تعارض قرار می دهد و هم اقدامات را.

رحمانی موحد درباره ورود اتوبوس‌های گردشگری در شهرهای گردشگری نیز گفت: با پلیس راهور مکاتبه کردیم آقای مومنی به استان‌ها اعلام می‌کرد که ممانعت از آن خلاف است اما فرمانداران کار خود را می کردند. همه مشکلات نداشتن قانون نیست. برخی از جاها موضوع، عدم توجهاتی است که باید پشتوانه گردشگری باشد. باید فرایند، تحول و فعالیت یکپارچه را نهادینه کرد یعنی گردشگری یک متولی داشته باشد. در کشورهای دیگر پیوستگی بین دولت و فعالان وجود دارد و همه چیز بر مدار فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی عمومی طراحی شده است.

دغدغه نماینده مجلس در نشست فعالان گردشگری

در ادامه این نشست، شهاب نادری نائب رئیس فراکسیون گردشگری مجلس گفت: در ماده ۲۴ جز به حوزه میراث فرهنگی به چیز دیگری اشاره نشده است. من همین جا و در حضور معاون گردشگری اعلام می‌کنم که گردشگری در ایران تعطیل است. من بزرگترین دهکده گردشگری را داشتم ولی هنوز نتوانسته‌ام به خاطر سخت گیری‌ها از مرحله سازمان میراث فرهنگی عبور کنم. درحالی که همه می‌گویند که گردشگری از نفت مهمتر است.

وی بیان کرد: در حوزه دولت موضع گیری در گردشگری باید خاص باشد اما از سوی دولت و سازمان مدیریت هیچ بحثی در این باره نشده است. ماده ۵۰ و ۵۱ اشاره مستقیم به ۵ برابر شدن جهانگردان دارد. اما برنامه‌ای برای آن مشخص نشده است. در لایحه تقدیمی نیز دو بند درباره گردشگری و میراث فرهنگی است. آیا واقعا سازمان میراث فرهنگی از مواد و احکام برای توسعه در این حوزه بی‌نیاز است؟ میراث فرهنگی هیچ برنامه‌ای نداده است بزرگترین غار آبی را در کشور داریم که روزی ۴۵ میلیون تومان درآمد دارد این درآمد کجا هزینه می شود. به کدام خزانه رفته است؟

وی با تاکید دوباره بر اینکه گردشگری در ایران تعطیل است خطاب به معاون گردشگری کشور گفت: آیا قوانین از دید سازمان میراث فرهنگی نقص ندارد که شما هیچ برنامه‌ای به دولت ارائه نکرده‌اید؟

نادری گفت: شرکت توسعه گردشگری تمام مناطق گردشگری را در دست گرفته و مشکلات خاصی را نیز ایجاد کرده است. در این باره فیلم و مستندات هم دارم. در ۲۰ سال گذشته بزرگترین طرح گردشگری کشور برای من بوده است. سازمان میراث فرهنگی مدیرانی در استان‌ها دارد که دنبال سیاسی کاری هستند. عوامل عدم موفقیت گردشگری در کشور مالکیت های دولتی و شبه دولتی است.

در پاسخ به این اظهارات رحمانی موحد گفت: برنامه ششم توسعه کشور دو پایه دارد یکی احکام و دیگری برنامه است. چیزی که به نماینده‌ها داده شد برنامه است ما مشکل احکام نداریم. احکام قانونی نیاز نبود.

یک مشت آدم خاص در شرکت توسعه گردشگری

وی درباره شرکت توسعه گردشگری نیز گفت: این شرکت حیاط خلوت بوده است. مدیران آن سه بار هتل لاله را خریده و فروخته بودند. مدعیان و یک مشت آدم خاصی داشت که این شرکت را خورده بودند! دو سال سازمان میراث فرهنگی روی آن کار کرد تا توانست مشکل شرکت را حل کند. پیشنهاد می‌کنم قبل از ارائه موضوعی، یک بار تاریخچه آن را مطالعه کنید.

سپس سعید شیرکوند معاون سرمایه‌گذاری سازمان میراث فرهنگی وارد بحث شد و گفت: اگر سرمایه‌گذار پیدا شد فردا به سازمان میراث فرهنگی بیاید. من به او غار قوری قلعه را می‌دهم به شرطی که بگوید ده میلیارد تومان هزینه می‌کنم.

نادری هم پاسخ داد: شما می‌گویی ده میلیارد من حاضرم ۲۰ میلیارد تومان هزینه کنم.

نماینده‌ای که نتوانست با رئیس سازمان میراث فرهنگی ملاقات کند

سپس محمد صادق حسنی نماینده مردم رشت در مجلس وارد بحث شد و گفت: ۸ سال مدیر مالی شرکت توسعه ایرانگردی بودم می‌دانم که چه اتفاقاتی آنجا افتاد. من هم تایید می‌کنم که گردشگری در کشور تعطیل است. شما مشکل قانونی و برنامه نداریم من می‌دانم. اما درباره ایرانگردی هیچ برنامه‌ای نیست. برنامه‌ها درباره گردشگری صفر است. من چند بار خواستم با رئیس سازمان میراث فرهنگی ملاقات کنم هنوز نتوانسته‌ام. در فراکسیون گردشگری ۱۴۰ نماینده عضو هستند. باید نمایندگان فکری به حال آن کنند. دوستان فعال گردشگری نیز باید کمک کرده و راهکار بدهند ما از سه ماه دیگر می خواهیم کار را شروع کنیم.

نیک فرد نماینده لاهیجان نیز در این نشست گفت: از آمار گردشگران ورودی که سازمان میراث فرهنگی اعلام می‌کند ۵۰ درصدش برای سفرهای زیارتی به ایران آمده‌اند. پس کارگزاران ما در دنیا چه کار می کنند؟

گلایه نماینده مجلس از سلطانی‌فر

قاسم احمدی، نماینده چالوس نیز گفت: گردشگری سنتی اداره می‌شود و صاحب ندارد. بحث این است که در برنامه ششم چه کار کنیم. من از آقای سلطانی‌فر گلایه دارم چون در این برنامه باید شرکت می‌کرد. چرا نماینده ما نمی‌تواند با ایشان دیدار کند؟ این کار معنی ندارد. آیا نماینده مجلس باید دنبال آقای سلطانی‌فر بگردد؟ ایشان باید با افتخار نماینده مجلس را بپذیرد.

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: اینکه بگوییم وام من کم است دردی دوا نمی‌کند. باید معاون گردشگری بگوید این حکم را می‌خواهیم و گرنه فقط اشخاص از کنار گردشگری سود می برند.

پس از بحث‌هایی بین نمایندگان مجلس و اعضای فراکسیون گردشگری با روسای تشکل‌های گردشگری، جبار کوچکی‌نژاد در پایان این نشست گفت: سازمان احکام پیشنهادی را تقدیم کرده است که به دولت پیشنهاد می‌شود. دو تا از ماده‌ها مربوط به گردشگری است. این احکام در اختیار فعالان قرار بگیرد تا فردا کمیته تخصصی در این زمینه تشکیل شود و نظرات پراکنده ای که در این نشست ارائه شد جمع بندی شود تا آن را پیشنهاد دهیم و در نهایت چاپ شود. مطمئن باشید دوستان در کمیسیون تلفیق مدافع شما هستند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1