اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/10/05 | ساعت: 08:24 | کد خبر: 6283 | بازدید: 451387 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

ستاد هماهنگی خدمات سفر با حضور نمایندگان دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی تشکیل جلسه داد تا برای نوروزی متفاوت در سال ۹۶ برنامه‌ریزی کند که طی آن بر ارائه راهکاری به منظور کاهش سوانح جاده‌ای و ترافیکی تاکید شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،مرتضی رحمانی‌موحد ـ معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ـ در این جلسه اظهار کرد: فکر می‌کنم پس از گذشت سه نوروز از زمان تشکیل ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر، طبق مصوبه دولت باید با همفکری و استفاده از تجربیات موفق، نوروز متفاوتی را در سال ۹۶ ایجاد کنیم. ایده‌ها و اندیشه‌هایی که می‌تواند این تفاوت را پدید آورد در دستور کار قرار می‌گیرد تا در صورت امکان و اجرایی بودن به عنوان شاخص در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: نوروز ۹۶ مناسبت ملی است که بعد از چند سال‌ با هیچ مناسبت مذهبی متقارن نشده است و بهترین فرصت برای برنامه‌ریزی‌های متفاوت‌تر، بوجود آمده است که در این مسیر از همفکری بخش خصوصی و تشکل‌های گردشگری استفاده خواهد شد.

علی غمخوار به عنوان نماینده بخش خصوصی، با طرح این درخواست که پیش از هر نوع برنامه‌ریزی به اهداف مسافران توجه شود، ‌اظهار کرد: اگر فقط همین یک کار را انجام دهیم تا خدمات نوروز به سامان ارائه شود، مشکل اصلی مردم در این تعطیلات پیوسته و بلند حل خواهد شد. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در این مورد مسئولیت نظارتی و هماهنگ‌کننده دارد و می‌تواند محوری‌تر عمل کند.

کد اخلاقی را در اختیار همه قرار دهید

اسلامی ـ رییس هیات مدیره موسسه‌های آموزشی میراث فرهنگی و گردشگری ـ نیز درخواست کرد؛ کد اخلاقی مصوب در سازمان جهانی جهانگردی به عنوان حقوق شهروندی در اختیار تمام دستگاه‌ها و مردم قرار داده شود تا دست‌کم آن‌ها بدانند تحت حمایت قرار دارند.

او همچنین اجرای طرح پلیس گردشگر به عنوان حامی مسافران و گردشگران را پیشنهاد داد.

ایجاد ایستگاه‌های شادی در جاده‌های پرتلفات

محسن امامی ـ نماینده دیگری از بخش خصوصی ـ بر لزوم فرهنگ‌سازی در سفرهای نوروزی تاکید کرد و گفت: سازمان میراث فرهنگی و گردشگری متولی این امر است و وظیفه دارد بین بخش‌های مختلف هماهنگی ایجاد کند و در این مسیر لزوما از رسانه‌ها کمک بگیرد تا مردم نگاه متفاوتی نسبت به سفر پیدا کنند و مسیرهای جدید را جایگزین مسیر سنتی کنند.

او همچنین با اشاره به آمار بالای سوانح جاده‌ای، اظهار کرد: می‌طلبد با فرهنگ‌سازی و نظارت، این خسارت و صدمات را کاهش داد. طبیعتا بخشی از این ماموریت به پلیس و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای برمی‌گردد، اما سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به نقشی که دارد باید به عنوان هماهنگ‌کننده وارد این قضیه شود.

امامی سپس پیشنهاد داد؛ در مسیرهای پرتلفات و پرحادثه، ایستگاه‌های شادی برای توقف کوتاه مردم ایجاد شود تا شاید با این کار به کاهش تلفات که ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی در حین رانندگی است، کمکی شود.

معلولان و محیط‌زیست را وارد پروتکل‌های سفر کنید

منتظری ـ نماینده دیگری از بخش خصوصی ـ با تاکید بر لزوم توجه به نیازهای معلولان و محیط زیست در سفر درخواست کرد؛ در کدهای اخلاقی با تعریف پروتکل‌های اجرایی، این دو موضوع نیز لحاظ شود چرا که محیط زیست در چند سال گذشته تحت تاثیر سفرهای انبوه به شدت تخریب شده است.

مهدی اشراقی ـ مدرس دانشگاه ـ نیز با استناد به پیشنه‌اش در امدادگری، استفاده از نیروهای محلی را برای ایجاد شبکه امدادگران جوان پیشنهاد داد.

آکروپلیس را ببینید...

محمود امامی نائینی ـ نماینده دیگری از بخش خصوصی ـ بر لزوم آموزش نیروهای مستقر در تاسیسات گردشگری به ویژه بین‌راهی‌ها تاکید کرد و سپس درباره چگونگی توجه به حفظ آثار تاریخی بویژه در تعطیلات نوروز که حجم زیادی از مردم به مسافرت می‌روند، پیشنهادهایی داد و افزود: در آکروپلیس یونان پله‌ها را با محافظی پوشانده‌اند، کابل‌های موجود نیز در یک پوشش چوبی قرار گرفته است، چون این ضایعات، مخصوصا تردد مدام مردم به آثار تاریخی آسیب وارد می‌کنند. فکر می‌کنم ما هم باید برای حفظ میراث فرهنگی‌مان اقداماتی انجام دهیم.

امامی در ادامه به تفاوت ورودیه‌ی موزه‌ها برای بازدیدکنندگان ایرانی و خارجی اشاره کرد و گفت: این یک رفتار ضد ارزش است. مگر گردشگر خارجی بیشتر از یک ایرانی به میراث فرهنگی ما آسیب وارد می‌کند که چنین تصمیمی گرفته شده است. من قبلا نامه‌ای در این‌باره به رییس پیشین سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نوشته‌ام و درخواست دارم به آن توجه شود.

وی همچنین به شیوه‌ی سفر در ایران که نقطه به نقطه تشبیه شده است، اشاره کرد و افزود: در کشور ما عادت بر این است که مردم از یک مبدأ سفر را آغاز می‌کنند و در یک مقصد به پایان می‌رسانند. در حالی که اگر در بین راه و در شهرهایی که کمتر گردشگر دارد توقف داشته باشند سفر و درآمد توزیع خواهد شد. باید برای این هدف برنامه‌ریزی شود.

تجربه پلیس زنجان در نوروز

علی حاجی‌شیذری ـ مدیرکل دفتر توسعه و ترویج صنایع دستی ـ به نمایندگی از معاونت صنایع دستی در این جلسه ستاد، ضمن ارائه‌ی گزارشی از عملکرد صنایع دستی در نوروز گذشته و تکرار آن در نوروز ۹۶ با تاکید بر اصل گسترش کمی و کیفی بازارچه‌های نوروزی، ترجیح داد از این فرصت برای ارائه‌ی پیشنهادی به منظور کاهش سوانح جاده‌ای استفاده کند.

او با اشاره به بازدید نظارتی‌اش از استان زنجان در نوروز ۹۵، اظهار کرد: فکر می‌کنم زنجان در نوروز ۹۵ جزو استان‌های کم حادثه بود. پلیس در محدوده‌ی این استان، تمام نقاط حادثه‌خیز را شناسایی و ایستگاه‌هایی را برای توقف و استراحت ایجاد کرده بود. اقداماتی از این دست می‌تواند الگوی سراسر کشور شود.

دلخوشی مردم به مدرسه‌ها

رضا اباذری ـ رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی استان تهران ـ نیز درباره‌ی استاندارد شدن سفرهای نوروزی پیشنهادهایی را مطرح کرد و گفت: به دنبال آسیب‌شناسی سفرهای نوروزی با دو چالش ترافیک مرزی و تعدد سفرهای شخصی مواجه می‌شویم. تمام تعطیلات نوروز مرزهای ورودی و خروجی، از زمینی تا هوایی با ترافیک سنگینی روبه‌رو است. از طرفی مردم عادت کرده اند با وسایل نقلیه شخصی به سر بروند و کمتر سفر استاندارد انجام می‌دهند. این روش معمولا مخاطراتی را به همراه دارد و به جوامع محلی هم آسیب می‌رساند.

وی اضافه کرد: متاسفانه این فرهنگ در چند سال اخیر به شدت تسری پیدا کرده، چون مردم می‌دانند به هر استانی بروند مدرسه‌ای با امکانات کامل وجود دارد، برای همین سفر با تور و بیمه کمرنگ شده است.

اباذری اظهار کرد: اگر قرار است فرهنگ سازی انجام شود، بهتر است در راستای تشویق مردم به استفاده از خدمات گروهی و تورها باشد. این اتفاق حتی به استخراج آمارهای دقیق‌تری از سفر منجر خواهد شد.

ملاحسینی ـ نماینده سمن‌ها ـ نیز درباره نحوه مشارکت تشکل‌های مردمی در شکل‌گیری نوروزی متفاوت توضیحاتی داد و درخواست کرد؛ در اجرای برنامه‌های نوروزی از جوامع محلی بیشتر استفاده شود.

شماره تلفنی با عنوان "نوروز متفاوت"

پوریا سوری ـ مدیر روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ـ‌ نیز تشکیل کمیته‌ی رسانه‌ای برای نوروز ۹۶ به منظور پاسخ‌دهی به تمام دغدغه‌های زیست‌محیطی، فرهنگ‌سازی و ترافیکی را پیشنهاد داد و همچنین گفت: برای در دسترس قراردادن اطلاعات مربوط به سفر، می‌توان شماره تلفنی مشخصا با عنوان "نوروز متفاوت" ایجاد کرد.

محمد محب‌خدایی ـ معاون گردشگری کیش ـ نیز با بیان این‌که در ایران ظرفیت به وفور وجود دارد، اما سناریویی برای آن‌ها تعریف نشده است، درباره‌ی طراحی سفرهای متفاوت از نوع رالی برای درگیر کردن خانواده‌ها در مسیرهای نوین و خروج از شیوه مرسوم سفرهای نقطه به نقطه پیشنهادهایی داد و بعد هم راه‌اندازی موج رادیویی برای نوروز را به عنوان یک ایده مطرح کرد.

کریسمس جشن ملی ایرانی‌ها شده

دست‌پاک ـ نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت ـ نیز با اشاره به لزوم توجه به قدمت نوروز و بهره‌برداری از آن برای جذب گردشگر خارجی و طرح این پرسش‌ها که ستاد هماهنگی خدمات سفر برابر با نظر مقام معظم رهبری در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل چه عملیاتی در راستای تسهیل سفر انجام داده و چه کارهایی برای ترغیب مردم به خرید تولیدات داخلی از جمله صنایع دستی کرده است؟ گفت: متاسفانه در چند سال اخیر کریسمس به عنوان جشن ملی در حال جایگزین شدن است. ایرانی‌های زیادی به این مناسبت سفر می‌روند، با این انگیزه خرید می‌کنند و حتی درخت کریسمس در خانه‌های خود دارند. در حالی که این جشن جای خود را در بین ایرانی‌ها پیدا کرده، متاسفانه از جشن نوروز فاصله گرفته‌ایم.

وی سپس این پرسش را مطرح کرد که چقدر از قابلیت نوروز برای رشد اقتصادی، ‌تولید صنایع دستی و کالاهای داخلی و البته جذب گردشگر استفاده کرده‌ایم؟ اظهار کرد: در حالی از اقداماتی برای شادی‌آفرینی و تفاوت‌ها صحبت می‌کنیم که یک سوال مهم دیگر مطرح است، آیا زیرساخت‌های ما مثل سرویس‌های بهداشتی، هتل‌ها و تاسیسات بین‌راهی در نوروز قابلیت جذب گردشگر خارجی را دارد؟ واقعا حیف است که در کشورمان و از نوروز که باعث توسعه اقتصاد پایدار می‌شود استفاده نکنیم.

اتاق فکری برای ایده‌های نوروزی

در ادامه رضا خادم‌الرضا ـ نماینده دیگری از بخش خصوصی و جامعه تورگردان ایران ـ در واکنش به این اظهارات، گفت: شرایط نوروز به گونه‌ای است که با توجه به حجم سفرهای داخلی، امکان و بستر لازم برای جذب گردشگر خارجی وجود ندارد.

او همچنین تشکیل کمیته مشورتی و یا به نوعی اتاق فکر برای ایده‌پردازی و اجرای آن‌ها را پیشنهاد داد و سپس تاکید کرد: بهتر است دستگاه‌ها در جایگاه‌ خود قرار گیرند و از مسؤولیت فرار نکنند.

امدادرسانی در محیط‌های "سخت" بدون متولی

سجادی ـ نماینده سازمان امداد و نجات هلال احمر و مدیر پایگاه‌های امداد و نجات کشور ـ نیز ترجیح داد در این جلسه درباره‌ی وضعیت امدادرسانی در محیط‌های دشوار مثل کویر، ارتفاعات و غارها که حادثه‌خیز هستند، صحبت کند. او گفت: امدادرسانی در مناطق دشوار هنوز متولی مشخصی ندارد. هرچند هلال احمر از نگاه حفظ کرامت انسانی به هنگام وقوع سوانح وارد عمل می‌شود، اما مسؤول مستقیم در این بخش هنوز مشخص نیست.

وی پیشنهاد داد؛ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که به نوعی در ارتباط با این محیط‌ها است و در این حوزه نقش اثرگذاری دارد به این موضوع بپردازد.

سجادی تاکید کرد:‌ به همان میزان که محیط‌ها برای استفاده مردم آماده می‌شود باید توانایی مقابله با حوادث محیطی و اجتماعی نیز ارتقا یابد.

لغو ویزای کشورهای حوزه فرهنگی ایران

آرش نورآقایی ـ رییس کانون سراسری انجمن‌های صنفی راهنمایان گردشگری ـ نیز در این جلسه به برخی اظهارات درباره ثبت نوروز در امسال واکنش نشان داد و متذکر شد: نوروز در سال ۲۰۰۹ میلادی در یونسکو ثبت شده بود و امسال فقط چند کشور به آن اضافه شد و نمی‌دانم چرا عده‌ای اصرار دارند بگویند نوروز امسال ثبت شده است.

او همچنین گفت: نوروز موضوع کوچکی نیست که سه ماه قبل از فرارسیدن آن برای متفاوت شدنش برنامه‌ریزی و یا فکر کنیم. ما در حالی برای این نوروز برنامه‌ریزی می‌کنیم که پنج سال دیگر سده عوض می‌شود و می‌توانیم به جای فکر کردن به نوروزی متفاوت در سال ۹۶ به سده‌ای متفاوت فکر کنیم.

نورآقایی افزود: اگر می‌خواهیم کاری کنیم که بازدهی داشته باشیم دست‌کم زمانی پنج ساله را درنظر بگیریم و کارهایی انجام دهیم، مثلا می‌توانیم در یک برنامه‌ریزی بلندتر، ویزای کشورهای حوزه‌ی فرهنگی ایران را لغو کنیم. این اقدام نه تنها سبب افزایش سفر گردشگران می‌شود، بلکه هویت نوروز را غنی‌تر می‌کند.

برنامه‌ریزی دولتی برای نوروز اشتباه است

احمد محیط طباطبایی ـ مشاور رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و عضو ایکوم ـ درباره‌ی علت اعلام دوباره‌ی ثبت نوروز، توضیح داد: ثبت در یونسکو فرآیند خاص خود را دارد، وقتی چند کشور به پرونده نوروز اضافه شدند، یعنی فرآیند ثبت باید دوباره انجام می‌شد.

او سپس با تاکید بر این‌که برنامه‌ریزی دولتی برای نوروز امری اشتباه است، افزود: نوروز و محرم دو مناسبت با ماهیت مردمی است که دولت نمی‌تواند برای آن‌ها برنامه‌ریزی کند، بلکه فقط باید شرایطی را فراهم آورد تا مردم آن را سامان دهند.

وی ادامه داد:‌ سفر نوروزی توریستی نیست و این سفری که طی سال انجام می‌شود، آن چیزی نیست که در نوروز اتفاق می‌افتد. از نگاه میراث فرهنگی نوروز یک سنت و هویت است و مهم آن است که به عنوان یک آیین معرفی شود. در داخل کشور ما نوروز هویتی خانگی و فرمی عمومی دارد.

محیط طباطبایی بیان کرد: اگرچه این موقعیت و فرصت وجود دارد، ولی یادمان باشد آن را در راستای زدودن هویت خود به کار نبریم.

عضو ایکوم سپس گفت: چند سال بیشتر تا هزاره نوروز تقویم جلالی باقی نمانده است، درواقع موقعیت فعلی ما در طلیعه هزاره نوروز است.

محیط طباطبایی سپس درخواست کرد؛ در جریان برنامه‌ریزی‌ها به ظرفیت‌پذیری آثار تاریخی بیشتر توجه نشان داده شود.

او همچنین بر لزوم توجه به نیازهای معلولان در سفر تاکید کرد و افزود: در هتل‌های ایران به اندازه یک دست امکانات برای معلولان وجود ندارد. آن‌ها حتی از ابتدایی‌ترین نیاز خود در هتل‌ها که همان استفاده از سرویس‌های بهداشتی باشد بی‌بهره هستند.

سرهنگ عین‌الله جهانی ـ معاون اجتماعی و فرهنگی ترافیک پلیس راهور ناجا ـ نیز بیان کرد: واقعا اگر کاری کنیم که یک حادثه از سوانح جاده‌ای نوروز کم شود، باید بدانید بزرگترین کار را انجام داده‌ایم.





----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1