اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/11/25 | ساعت: 08:12 | کد خبر: 6319 | بازدید: 454504 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی و عضو فراکسیون گردشگری مجلس شورای اسلامی گفت: ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک /برجام/ از سوی بسیاری از سازمان ها، مراکز و نشریات معتبر گردشگری دنیا به عنوان یکی از مهمترین مقاصد گردشگری جهان شناخته شد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، یوناتن بت کلیا روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه سی ان ان، گاردین، نشنال جئوگرافیک، دیلی میل و نیویورک تایمز تنها بخشی از رسانه های معرفی کننده ایران در این دوران بود، افزود: با وجود مصوبه کنگره آمریکا برای ممانعت از ورود گردشگران، افزایش تقاضا برای سفر به ایران از سوی برخی کشورها در پسابرجام سه تا چهار برابر شده است. 

وی با بیان اینکه برجام در چهار بعد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بر گردشگری ایران تاثیر گذاشته است، گفت: بعد از برجام و تغییر نگاه دنیا به ایران انتظار دوستداران سفر به این سرزمین پس از چند سال وقفه و انزوا پایان یافت و کشور با روند رو به رشد متقاضیان سفر به کشور مواجه شد.

وی با اشاره به اینکه با لغو تحریم ها شرکت های معتبر هتل سازی در دنیا به بازار ایران وارد شدند، اضافه کرد: گروهی از هتل های زنجیره ای فرانسوی آکور، 2 هتل 'نووتل' و 'ایبیس' را از مهر سال گذشته در محوطه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) تهران دایر کردند.

وی با بیان اینکه هتل 'روتانا ' نیز که مقر اصلی آن در امارات است، چهار هتل در حال احداث در ایران دارد، ادامه داد: 2 مورد از آنها در تهران و 2 مورد دیگر هم در مشهد است.
وی با بیان اینکه پس از گروه هتل های آکور و روتانا، جمیره و ملیا هم به ایران آمدند، افزود: گروه هتل های اسپانیایی ملیا از جمله هتل های زنجیره ای است که با نام ' گراند ملیا فو' در سلمان شهر واقع در سواحل دریای خزر در دست احداث است.

نماینده آشوریان ایران در خانه ملت بیان کرد: در این مدت برای رونق صنعت گردشگری و تسهیل در ورود گردشگران به کشور شرکت هواپیمایی ایر فرانس نیز از اواخر فروردین سال جاری پروازهای خود از پاریس به تهران را برای نخستین بار پس از سال 2008 میلادی از سر گرفت و شرکت هواپیمایی 'بریتیش ایرویز' نیز قرار است از ماه های آینده همین رویه را دنبال کند.

به گفته وی پس از لغو تحریم ها 10 وزیر و مقام عالی رتبه گردشگری از کشورهای مختلفی چون فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و صربستان بازار گردشگری ایران را بررسی و برای حضور در بازار ایران اعلام آمادگی کردند.
عضو فراکسیون گردشگری مجلس ادامه داد: در بعد اقتصادی نیز بر اساس گزارش اتاق ایران و به نوشته روزنامه فایننشال تایمز/چاپ لندن/ هرچند تحریم ها به طور مستقیم صنعت گردشگری را هدف قرار نداده اما مانع از انتقال پول به داخل و خارج ایران شده بود و پس از برجام این مانع برطرف شد.

وی افزود: اگر ابعاد اقتصادی را به عنوان بعد کمی گردشگری ارزیابی کنیم، ابعاد اجتماعی را می توان به عنوان بعد کیفی آن مورد تحلیل قرار داد اما با رشد ورود گردشگران به کشور باید منتظر نقش پررنگ گردشگران و جامعه میزبان در تعاملات فرهنگی باشیم.

این نماینده مجلس اضافه کرد: ایران در دوران پساتحریم تجربه متفاوتی از گردشگری و گردشگرپذیری را تجربه می کند و برخی معتقدند که برنامه جامع اقدام مشترک نقطه عطفی در تاریخ 200 ساله اخیر ایران است و اثرات فرهنگی و اجتماعی برجام در مقایسه با اثرات اقتصادی و سیاسی آن عمیق تر را می دانند.

بت کلیا ادامه داد: کارشناسانی نیز اصلی ترین نوع گردشگری در ایران را که سود اقتصادی به دنبال دارد، گردشگری فرهنگی، مذهبی و مبتنی بر طبیعت گردی می دانند.
عضو فراکسیون گردشگری مجلس با تاکید بر معرفی روزافزون ایران در دوران پسابرجام ادامه داد: برخلاف باور عامیانه ای که درباره موانع توسعه و جذب گردشگر خارجی در ایران وجود دارد، مسائلی مانند الزامات دینی همچون حجاب در صدر نیست و چهره منفی و ناامن نشان داده شده از ایران را می توان اصلی ترین مانع دانست.

وی ادامه داد: چند پژوهش علمی و دانشگاهی نیز تاکنون در این زمینه انجام شده است که نشان می دهد گردشگران خارجی دیدگاه شان درباره امنیت ایران پیش و پس از سفر کاملا دگرگون شده است.
بت کلیا با بیان اینکه یکی از چالش های پیش روی گردشگران در ایران محدودیت های بانکی در حوزه گردشگری خارجی بود، گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به ساماندهی و اجرای طرحی پرداخته است که بر اساس آن برای گردشگران خارجی کارت اعتباری متصل به شبکه شتاب صادر کند.

وی ادامه داد: تسهیل در اعطای روادید همانند روادید فرودگاهی همچنین صدور روادید خانوادگی، تخفیف برای تورهای گروهی و محاسبه نصف قیمت برای تورهای سلامت، اتوماسیون شدن صدور روادید و امکان پیگیری و ردیابی از طریق این سامانه نیز از دیگر تسهیلات در نظر گرفته شده برای ورود گردشگران به ایران پس از برجام است.

عضو فراکسیون گردشگری مجلس اضافه کرد: کارشناسان معتقدند که برجام فصل جدیدی را در صنعت گردشگری ایران گشوده است؛ فصلی که می تواند به سکوی پرتابی برای توسعه واقعی گردشگری در همه ابعاد تبدیل شود.
وی ادامه داد: رفع تحریم ها دستاوردهای بسیاری در بخش گردشگری داشته که افزایش گردشگران خارجی، ورود سرمایه گذاران خارجی به کشور برای مشارکت در طرح های گردشگری، توسعه اشتغال پایدار و کاهش وابستگی به نفت از جمله آنهاست.

علاوه بر برنامه جامع اقدام مشترک، شرایط کنونی منطقه نیز موجب افزایش حضور گردشگران در ایران شده است و باید از این فرصت برای حفظ و معرفی آثار تاریخی کشور بهره برداری کرد.

برجام بین ایران و کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین و آلمان در 23 تیر 1394 شمسی و پس از 20 ماه مذاکره های فشرده /که از آن به مذاکره های قرن نام برده شد/ به امضا رسید.

این توافق در 29 تیرماه 1394 با تصویب قطعنامه 2231 در شورای امنیت سازمان ملل ماهیت حقوقی پیدا کرد و بدین ترتیب 6 قطعنامه قبلی شورا علیه ایران را لغو و اتحادیه اروپا نیز همان روز برجام را تایید کرد.
برجام در 19 مهرماه 1394 شمسی در قالب قانون اقدام متناسب و متقابل ایران در اجرای برجام به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و تایید این توافق در 22 مهرماه برای اجرا به دولت ابلاغ شد.

این توافق از 26 دی ماه 94 با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اجرای تعهد ایران در حوزه هسته ای با برچیده شدن تحریم های ایران مربوط به موضوع هسته ای به مرحله اجرا رسید.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1