اخبار پیشنهادی


یکشنبه 96/02/03 | ساعت: 07:49 | کد خبر: 6353 | بازدید: 454294 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

آمار بازدیدکنندگان از مجموعه تاریخی -فرهنگی سعدی در روز اول اردیبهشت ماه ۹۶ همزمان با بزرگداشت این شاعر به بیش از ۲۷ هزار نفر رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، مدیر کل میراث فرهنگی فارس با اعلام این خبر افزود: مطابق سنوات گذشته، اول اردیبهشت ماه به مناسبت بزرگداشت سعدی شیرازی این مجموعه فرهنگی- تاریخی به صورت رایگان، پذیرای گردشگران و مردم فرهنگ دوست شهر شیراز بود.

مصیب امیری اظهار داشت: با توجه به آمار ارائه شده توسط نیرو های مستقر در سعدی، آمار بازدید کنندگان داخلی در این روز از مجموعه، ۲۷ هزار و ۵۹۰ نفر و آمار گردشگران خارجی ۳۶۳ نفر می باشد. که در مقایسه با سال گذشته با رقم ۹ زهرا و ۱۱۷ بازدید، رشد ۳ برابری را شاهد هستیم.

مدیر کل میراث فرهنگی فارس در پایان خاطر نشان کرد: بیشترین آمار بازدید از مجموعه تاریخی- فرهنگی در سال ۹۶ روز اول اردیبهشت ماه و بعد از آن ۴ فروردین ۹۶ با تعداد ۲۶۰۷۶ بازدید بوده است.

تخصیص اعتبار ۵۷۰ میلیون ریالی برای مرمت خانه قاجاری کازرونیان

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس از مرمت خانه تاریخی کازرونیان واقع در بافت تاریخی شیراز متعلق به دوره قاجاریه خبر داد.

سیامک بصیری با اعلام این خبر گفت: این اثر در سال ۶/۱۱/۱۳۵۴ با شماره ۱۲۲۵ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

وی به اعتبارات تخصیص یافته برای مرمت این خانه تاریخی اشاره کرد و افزود : هزینه مرمت خانه کازرونیان از محل اعتبارات ملی با هزینه ای بالغ بر ۵۷۰ میلیون ریال تخصیص داده شده است و مرمت در قسمت های اضطراری و استحکام بخشی بنا در حال انجام است .

مسئول فنی اداره کل میراث فرهنگی فارس اضافه کرد: تخصیص اعتبارات ملی در قالب مشارکت در راستای حمایت مالکین و متصرفین بناهای تاریحی با مشارکت مالکین اقدام به مرمت در قالب عقد تفاهم نامه انجام می شود .

اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری فارس ، از مالکین خانه های تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور دعوت می کند به منظور تامین بخشی از هزینه های مرمت و حفاظتی خانه خود با مراجعه به معاونت میراث فرهنگی این اداره کل به آدرس، شیراز پشت ارگ کریم خانی،خیابان ۲۲ بهمن ،خانه محتشم، نسبت به عقد تفاهم نامه اقدام کنند .

خانه کازرونیان از بناهای دوره قاجاریه محسوب می شود که در سال ۱۲۹۸ هجری بنا شد. موقعیت محلی آن در محبه گودعربان و به فاصله کوتاهی از مسجد شیخ علیخان قرار دارد و فعلاً نیز در تملک آقای جعفر کازرونیان قرار دارد. در ورودی منزل در یک کوچه بسیار کم عرض مسدود و در انتهای آن قرار دارد . در ورودی را به جنوب در انتهای کوچه قرار دارد بنای آن شامل یک تالار وسیع با دو کفش کن در طرفین آن در سمت جنوب در و رشته ساختمان در سمت مشرق و مغرب می شود .

جالب ترین قسمت این ساختمان رشته ساختمان شالی آن است. این رشته از ساختمان شامل یک تالار وسیع است که در زیر آن زیرزمین قرار دارد . پوشش سقف، چوبی و پوشش زیر زمین آجری است . تالار و اتاقهای اطراف دارای درهای چوبی با منبت کاری بسیار زیبا بود که درهای چوبی قدیمی را مالک آن به مبلغ ناچیزی بفروش رسانید و به جای درهای چوبی قدیمی درهای چوبی جدید تهیه و نصب کرد . چهار چوب های قدیمی درها به همان صورت اولیه و باتزئینات و خود در محل باقی است . تالار وسیع شمالی آن دارای تزئینات آینه کاری بسیار زیبا و داری یک تله نشین در سمت جنوب تالار است .

در نمای جنوبی تالار درهای ارسی زیبائی با آلت بندی دیه می شود که دارای شیشه های الوان می باشد . تالار اصلی بان باید قبلاً حسینیه منزل باشد چه در پای طاقچه های فوقانی یک ردیف کتیبه با خط نستعلیق بسیار زیبا درداخل آینه نصب گردید . اشعار کتیبه ها از کلیم کاشانی شاعر معروف دوره صفویه است و از گوشه جنوب شرقی کتیبه ها چنین خوانده می شوند . کشتی شکست خورد به طوفان کربلا . در خاک و خون فتاده به میدان کربلا

سقف تالار چوبی و دارای نقاشی رنگ و روغن و کتیبه هایی با خط نستعلیق درداخل تزئینات سقف دیده می شود . از کتیبه ها چنین خوانده می شود الله محمد علی فاطمه حسن و حسین . در اطراف این کتیبه اسامی باری تعالی چنین خوانده می شود یا منان یا سبحان یا برهان.

سقف اتاقها غربی ساختمان نیز از چوب و با رنگ بر روی آنها نقاشی شد .

کفش کن های اطراف تالار بوسیله پنج پله سنگی یک پارچه به حیاط مربوط می شود نمای پله به صورت پنجره مشبک حجاری گردید که به منزله نورگیر زیرزمین نیز محسوب می شود. در زیرزمین ساختمانهای شرقی و غربی نیز زیر زمین هایی تعبیه گردید که ازاره نمای بنا به صورت پنجره مشبک حجاری و نصب شد. حوض خوش طرح و زیبایی در وسط حیاط بهمان صورت اولیه باقی است که لبه و پاشویه آن از قطعات سنگ یکپارچه تهیه و نصب گردید . روی هم رفته منزل مذکور از نظر آینه کاری نقاشی رنگ و روغن سقف گچ بری ازاره سنگی از نمونه های جالب دوره قاجاریه محسوب می شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1