اخبار پیشنهادی


یکشنبه 96/02/03 | ساعت: 07:13 | کد خبر: 6358 | بازدید: 454470 | سرویس: گردشگری | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون گردشگری کشور، با تأکید بر اینکه روند صنعت گردشگری در کشور امیدوارکننده است و گردشگری امری سیاسی نیست، گفت: «درآمد حاصل از گردشگری در بین سال‌های 92 تا 95، بیش از 32میلیارد دلار بوده و در این مدت 19میلیون و 900هزار نفر گردشگر خارجی وارد کشور شده‌اند.»

به گزارش میراث ما به نقل از میراث آریا، مرتضی رحمانی‌موحد معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، امروز یکشنبه 3 اردیبهشت 96، در نشست خبری «همایش گفتمان فرهنگ میهما‌ن‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری»، گفت: «بحث درآمد از صنعت گردشگری یکی از موضوعات مهمی است که همیشه موردتوجه بوده است؛ ما برای استفاده از سیستم حساب‌های اقماری با مرکز آمار ایران به جمع‌بندی رسیده‌ایم و به‌زودی قرارداد اجرای دو یا سه مورد استفاده از حساب‌های اقماری را با این مرکز خواهیم بست.»

رحمانی‌موحد تصریح کرد: «ما برای جمع‌بندی درآمد حاصل از صنعت گردشگری دو پایه آماری داریم. همه دنیا براساس یک تعریف ثابت از گردشگری آمار خود را اعلام می‌کنند. بنابر نظر سازمان جهانی جهان‌گردی، کسی که بیش از 24 ساعت در کشوری بماند شغل نداشته باشد و کسب‌وکاری نداشته باشد، گردشگر است و براساس همین چارچوب میزان مخارج هر گردشگر در غرب آسیا بین 1720 تا 1750 دلار است. ما میانگین این مقدار را درنظر می‌گیریم و با 1650 دلار، درآمد حاصل از ورود گردشگران خارجی به کشور را محاسبه می‌کنیم.»

او یادآور شد: «در دولت تدبیر و امید 19میلیون و 900هزار نفر از سال 92 تا پایان سال 95 وارد کشور شده‌اند که از ورود این گردشگران خارجی، بیش از 32میلیارد دلار نصیب کشور شده است. این میزان درآمد با محاسبه تمام امکانات اعم از حمل‌ونقل، سوغات و سایر خدماتی است که در کشور به گردشگران خارجی عرضه می‌شود.»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری تصریح کرد: «این پایه‌های آماری کاملاً روشن و قابل‌دفاع است. روند گردشگری بسیار امیدبخش است و ما نباید گردشگری را حوزه‌ای سیاسی بدانیم. باید از این آمار و ارقام برای منافع این بخش و توسعه صنعت گردشگری بهره‌برداری کنیم.»

او همچنین در مورد تبدیل شدن سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به وزارتخانه اظهار کرد: «باید به این قضیه توجه شود که آیا پیشنهاد عرضه‌شده ما را از نقطه‌ای که هستیم به نقطه بهتری سوق می‌دهد یا نه. باید دید افرادی که این پیشنهاد را ارائه کرده‌اند چه شاخص‌هایی را درنظر گرفته‌اند و آیا با وزارتخانه شدن این سازمان بودجه‌اش بیشتر می‌شود؟ آیا قوانین اجازه می‌دهد که دولت بزرگ‌تر شود؟ این در حالی است که قوانین بالادستی بر کوچک‌تر شدن دولت تأکید دارد.»

رحمانی‌موحد تصریح کرد: «آیا پیشنهادکنندگان این طرح ضمانت می‌کنند که با وزارتخانه شدن این سازمان، این سه عنصر اصلی میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در کنار یکدیگر باقی بمانند. قطعاً با تبدیل شدن این سازمان به وزارتخانه، جایگاه گردشگری تنزل پیدا می‌کند و فقط می‌توان امیدوار بود که دسترس به وزیر آسان می‌شود. آیا دسترس آسان به وزیر مشکلی حل می‌کند و توسعه گردشگری را به‌دنبال دارد؟»

معاون گردشگری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری گفت: «فهرست دلایل پیشنهادکنندگان این موضوع باید عرضه شود و این اقدام باید مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.»



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1