اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
شنبه 95/02/04 |
ساعت: 08:09 |
کد خبر: 6143 |
بازدید: 451950 |
سرویس: صنایع دستی | ©
معاون صنایعدستی کشور گفت: نیازمند دیدگاههای تاریخی، هرمنوتیکی و لغت شناسانه هستیم تا بتوانیم ژرفنا و وجوه گوناگون پدیدههای شهری را با عمق بیشتری دریابیم.
به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،بهمن نامورمطلق در برنامه "اصفهان، تصویر، واژه، اندیشه" که در مسجد شیخ لطفالله برگزار شد، اظهار کرد: برای به تصویر کشیدن پدیدهها چند رویکرد بیانی وجود دارد که دو گونه آن بسیار مرسوم و عبارتند از: بیان استنادی و بیان شاعرانه و خیالی. البته هر دو رویکرد برای بیان پدیدهها ضرورت دارند، اما در تاریخ این دو رویکرد اغلب در مقابل هم قرار گرفتهاند و هرکدام از آنها شیوه نگاه خود را دارند.
وی افزود: منظور از بیان استنادی نوعی جهاننگری تاریخنگاران، جغرافیدانان و حتی فلاسفه است که نگاه به پدیدهها را با استنادات به رخدادها و واقعیات در نظر میگیرند. بیان شاعرانه آن رویکردی است که شاعران و هنرمندان به پدیدهها دارند و برای بیان رخدادها به شهودات قلبی و دل رجوع میدهند.
معاون صنایعدستی کشور اظهار کرد: امروزه مرز بین تقابل این دو جهاننگری کمرنگ شده و اگرچه روزی رو به روی هم ایستاده بودند، اما هرگز نتوانستند همدیگر را حذف کنند. امروزه این دو دیدگاه به هم نزدیک شدهاند و آنگونه که در آثار پستمدرن از جمله آثار کالوینی و اکو میبینیم، داستان و تاریخ مرز قاطعی ندارند، پدیدههای پیچیده باعث شدند این ساحتها به یکدیگر نزدیک شوند و ما را از دیدگاههای تک ساحتی دور کردهاند.
نامورمطلق اضافه کرد: اصفهان یکی از پدیدههای پیچیده و چند لایه است و نمیتوان تنها با یکی از این رویکردها به بررسی آن پرداخت. شهری همچون اصفهان همانند انسانی که کالبد و روح دارد نیازمند رویکردی استنادی برای بیان کالبد آن است و البته نیازمند دیدگاهی هنری نیز برای آشکار کردن روح آن است. بدون هر کدام از این موارد نگاه به اصفهان ناقص و ناکامل خواهد بود.
وی با اشاره به کتابهایی که در این مراسم رونمایی شدند، گفت: هر یک از این سه کتابی که امروز در اینجا معرفی شدند، به شکل متفاوتی به اصفهان پرداخته است. کتاب «نام واژههای اصفهان» دیدگاهی واژه شناختی به آن دارد. نامها هویت چیزها هستند و این کتاب تلاشی برای حفظ هویت اصفهان بهواسطه کشف و تحلیل اسامی آن است. کتاب «شهرهای اسلامی ایرانی» حفظ کالبد اصفهان در قالب جغرافیا و تاریخ است و کتاب «اصفهان؛ قاب فیروزهای» دیدگاهی هنری برای حفظ روح اصفهان دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به قدمت تاریخی و پیچیدگی فضای تاریخی فرهنگی اصفهان، نه تنها پاریس و لندن بهعنوان شهرهای نسبتاً جدید بلکه حتی آتن و قاهره نیز از نظر ویژگی چندلایگی و پیچیدگی فرهنگی تاریخی توانایی رقابت با اصفهان را ندارند. از اینرو دلایلی در این زمینهداریم که اصفهان را میتوان بزرگترین اسطوره شهر جهان نامید.
معاون صنایعدستی کشور گفت: امروز نیاز داریم در معرفی اصفهان نگاه تازهای با توجه به شرایط امروزی داشته باشیم و آرزومندیم که در این زمینه متکی بر تألیفات داخلی و کمتر نیازمند ایرانشناسیهای خارجی باشیم.
وی با معرفی طرحی به عنوان گردشگری ژرفنایی ادامه داد: این طرح به این معناست که توریسم به جای گذر سریع از مکانها، مدتزمان نسبتاً طولانی را در یک مکان تاریخی بگذراند تا بتواند ارتباطی عمیق و درونی از مکانها حاصل کند. این طرح نیازمند توجه اساتید و دانشجویان است تا به این وسیله بتوانیم نوع گردشگری جدیدی را به دنیا معرفی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نیازمند دیدگاههای تاریخی، هرمنوتیکی و لغت شناسانه هستیم تا بتوانیم ژرفنا و وجوه گوناگون پدیدههای شهری را با عمق بیشتری دریابیم.
وی افزود: منظور از بیان استنادی نوعی جهاننگری تاریخنگاران، جغرافیدانان و حتی فلاسفه است که نگاه به پدیدهها را با استنادات به رخدادها و واقعیات در نظر میگیرند. بیان شاعرانه آن رویکردی است که شاعران و هنرمندان به پدیدهها دارند و برای بیان رخدادها به شهودات قلبی و دل رجوع میدهند.
معاون صنایعدستی کشور اظهار کرد: امروزه مرز بین تقابل این دو جهاننگری کمرنگ شده و اگرچه روزی رو به روی هم ایستاده بودند، اما هرگز نتوانستند همدیگر را حذف کنند. امروزه این دو دیدگاه به هم نزدیک شدهاند و آنگونه که در آثار پستمدرن از جمله آثار کالوینی و اکو میبینیم، داستان و تاریخ مرز قاطعی ندارند، پدیدههای پیچیده باعث شدند این ساحتها به یکدیگر نزدیک شوند و ما را از دیدگاههای تک ساحتی دور کردهاند.
نامورمطلق اضافه کرد: اصفهان یکی از پدیدههای پیچیده و چند لایه است و نمیتوان تنها با یکی از این رویکردها به بررسی آن پرداخت. شهری همچون اصفهان همانند انسانی که کالبد و روح دارد نیازمند رویکردی استنادی برای بیان کالبد آن است و البته نیازمند دیدگاهی هنری نیز برای آشکار کردن روح آن است. بدون هر کدام از این موارد نگاه به اصفهان ناقص و ناکامل خواهد بود.
وی با اشاره به کتابهایی که در این مراسم رونمایی شدند، گفت: هر یک از این سه کتابی که امروز در اینجا معرفی شدند، به شکل متفاوتی به اصفهان پرداخته است. کتاب «نام واژههای اصفهان» دیدگاهی واژه شناختی به آن دارد. نامها هویت چیزها هستند و این کتاب تلاشی برای حفظ هویت اصفهان بهواسطه کشف و تحلیل اسامی آن است. کتاب «شهرهای اسلامی ایرانی» حفظ کالبد اصفهان در قالب جغرافیا و تاریخ است و کتاب «اصفهان؛ قاب فیروزهای» دیدگاهی هنری برای حفظ روح اصفهان دارد.
وی اضافه کرد: با توجه به قدمت تاریخی و پیچیدگی فضای تاریخی فرهنگی اصفهان، نه تنها پاریس و لندن بهعنوان شهرهای نسبتاً جدید بلکه حتی آتن و قاهره نیز از نظر ویژگی چندلایگی و پیچیدگی فرهنگی تاریخی توانایی رقابت با اصفهان را ندارند. از اینرو دلایلی در این زمینهداریم که اصفهان را میتوان بزرگترین اسطوره شهر جهان نامید.
معاون صنایعدستی کشور گفت: امروز نیاز داریم در معرفی اصفهان نگاه تازهای با توجه به شرایط امروزی داشته باشیم و آرزومندیم که در این زمینه متکی بر تألیفات داخلی و کمتر نیازمند ایرانشناسیهای خارجی باشیم.
وی با معرفی طرحی به عنوان گردشگری ژرفنایی ادامه داد: این طرح به این معناست که توریسم به جای گذر سریع از مکانها، مدتزمان نسبتاً طولانی را در یک مکان تاریخی بگذراند تا بتواند ارتباطی عمیق و درونی از مکانها حاصل کند. این طرح نیازمند توجه اساتید و دانشجویان است تا به این وسیله بتوانیم نوع گردشگری جدیدی را به دنیا معرفی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: نیازمند دیدگاههای تاریخی، هرمنوتیکی و لغت شناسانه هستیم تا بتوانیم ژرفنا و وجوه گوناگون پدیدههای شهری را با عمق بیشتری دریابیم.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو