چهارشنبه 96/01/16 | ساعت: 05:33 | کد خبر: 6339 | بازدید: 45846 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: 9 تا 10 میلیون گردشگر در طول ایام نوروز از بناها و موزه‌های زیر نظر سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری دیدن کردند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، محمد‌رضا کارگر اظهار کرد: آمار دیدار از موزه ها در ایام نوروز 96، نسبت به ‌مدت مشابه سال گذشته با افزایش 10درصدی مواجه بوده است.

وی افزود: استان‌های غربی کشور به‌ دلیل برودت هوا در نوروز در مقایسه با استان‌های شمالی و جنوبی و شرقی کشور و نسبت به سال‌های گذشته با افزایش ورود گردشگر مواجه نبودندکارگر اضافه کرد: براساس آمار به ‌دست‌ آمده، استان فارس بیشترین حجم ورود گردشگر را در نوروز 96 به‌ خود اختصاص داده است.

به‌ گفته وی، خراسان ‌رضوی و اصفهان از نظر حجم بازدید گردشگران از بناهای تاریخی‌شان، پس از استان فارس، به‌ترتیب در رتبه‌های دوم و سوم هستند.

وی همچنین «سعدآباد»، «حافظیه»، «پاسارگاد» و «تخت‌جمشید» را به ‌ترتیب آثاری نام برد که از بین همه موزه‌ها و بناهای تاریخی کشور بیشترین درصد بازدیدکنندگان را از آنِ خود کرده‌اند.

کارگر با اشاره به میزان درآمد استان اصفهان از بازدید گردشگران از بناهای تاریخی این استان در نوروز که چیزی حدود 2میلیارد و 700میلیون تومان بوده است گفت: براساس مصوبه دولت، درآمد حاصل از بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی از بناهای سازمان میرا‌ث ‌فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری، در طول سال، به خزانه دولت واریز می‌شود و پس از آن، براساس درآمد پیش‌بینی سازمان، میزان پیش‌بینی‌شده به سازمان میراث‌فرهنگی برگردانده می‌شود.

مدیر‌کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی توضیح داد: اگر سازمان میراث ‌فرهنگی پیش‌ بینی دقیقی از درآمد سالانه خود داشته باشد، می‌تواند در بودجه‌های سالانه به سازمان برنامه‌ و بودجه اعلام کند و به طور معمول درصورتی‌ که همان میزان پیش‌ بینی به‌ دست آمده باشد، دولت همان اعتبار را به این سازمان برمی‌گرداند.

وی تأکید کرد: اعتباری که از این محل به سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داده می‌شود، باید برای توسعه جذب گردشگر بیشتر و ایجاد زیرساخت‌ها و جز آن هزینه شود که البته این موضوع در دوره‌های مختلف و با توجه به سیاست‌های هر دوره متفاوت بوده است.

کارگر تصریح کرد: در برخی دوره‌ها موافق این جهت و در برخی مخالف آن حرکت می‌کردند. با وجود این، اکنون سازمان میراث‌فرهنگی تلاش می‌کند این درآمد را به طور عمده برای ایجاد زیرساخت‌ها هزینه کند.

به‌گفته مدیرکل موزه ها، پولی که از این محل به سازمان میراث‌فرهنگی برگردانده می‌شود جدا از اعتبار و ردیف بودجه سالانه سازمان میراث‌فرهنگی است و براساس محاسبات سازمان میراث ‌فرهنگی به آن پرداخت می‌شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1