اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
شنبه 94/01/22 |
ساعت: 08:02 |
کد خبر: 5856 |
بازدید: 453515 |
سرویس: عمومی | ©
پرونده «کمانچه: یک ساز فولکوریک آرشهای» برای ثبت در فهرست میراث ناملموس جهانی از سوی ایران به یونسکو ارسال شد.
به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، پس از آنکه کشور آذربایجان در سال ۱۳۹۱ روشهای نوازندگی و اجرای ساز «تار» را به نام خودش در فهرست میراث ناملموس یونسکو به ثبت رساند و مردم ایران به خصوص فعالان حوزه موسیقی به این اقدام اعتراض کردند، رئیس مرکز مطالعات جهانی میراث ناملموس اعلام کرد که ایران در سال ۲۰۰۹ پروندهای را با عنوان ردیفهای موسیقی ایرانی در یونسکو ثبت کرده بود و آنجا درباره ردیف سازی توضیحهای کاملی ارائه و مشخص شده که در ردیف سازی، موسیقی ایرانی با سازهای تار، کمانچه، نی، سنتور و دیگر سازها نواخته میشود.
بنابراین در یک سند بینالمللی در یونسکو، نام تار بهعنوان سازی که موسیقی ایرانی با آن نواخته میشود، ثبت شده است. ولی این صحبت فعالان این عرصه را متقاعد نکرد.
در همان سال ناظم صمدوف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، گفت: موسیقی مقامی آذربایجان سال ۲۰۰۳ از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شد پس به صورت اتوماتیک «تار»، «دف» و «کمانچه» در فهرست یونسکو جای میگیرد.
نقشه آذربایجانی ها برای تصاحب کمانچه نقش بر آب شد
هنرمندان موسیقی کشور نیز که چشم به فعالیت حوزه میراث ناملموس متولیان میراث جهانی در کشور دوخته بودند هشدار دادند که اگر دست نجنبانید، کمانچه را هم از ایران گرفته و اولین بار به نام آذربایجان ثبت می شود. به همین علت، گروهی از کارشناسان میراث فرهنگی با کارشناسان در خانه موسیقی ایران همکاری کرده و پرونده «کمانچه: یک ساز فولکوریک آرشهای» را به عنوان میراث ناملموس ایران برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد کردند.
در این باره، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی به خبرنگار مهر گفت: کمانچه ایران برای سال ۲۰۱۶ پیشنهاد و از سوی یونسکو اعلام وصول شد. این پرونده با شماره ۱۰۷۱ در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته تا اینکه جهانی شود.
نمایشگاه عکس و کمانچه در لرستان
وی افزود: قرار نیست کمانچه به صورت پرونده چند ملیتی با کشورهای دیگر ثبت شود چون این یکی از پرونده های ملی ایران است از سوی دیگر در بسیاری از نقاط ایران انواخته می شود. این ساز جزو فراگیرترین سازهاست که به خاطر اهمیت آن در اولویت ثبت قرار گرفت.
مسئولان وقت، نامه یونسکو درباره ثبت جهانی تار را نادیده گرفتند
در تدوین پرونده ثبت جهانی کمانچه که جمهوری آذربایجان نیز تلاش می کرد تا آن را به نام خودش ثبت کند، داریوش پیرنیاکان استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی با مسئولان سازمان میراث فرهنگی همکاری کرد.
پیرنیاکان به خبرنگار مهر گفت: احساس کردیم سازهایی که در منطقه وجود دارد، ممکن است توسط کشورهای دیگر به ثبت جهانی برسد، بنابراین سعی شد تا این پرونده را تدوین کرده و به یونسکو ارسال کنیم. چند روز پیش نیز یونسکو نامه تایید آن را داد. برنامه این است که گروهی جمع شده و پرونده سازهای دیگر را نیز برای ثبت جهانی آماده کنیم تا اگر بشود، در مراحل بعد، این سازها را در فهرست موقت یونسکو جای دهیم. این اقدامی است که باید هنرمندان و متولیان دولتی به آن توجه کنند.
وی افزود: از آنجا که ردیف موسیقی های ایرانی را ثبت کرده بودیم به دنبال این بودیم تا هر یک از سازها را نیز ثبت کنیم اما دولت قبل به آن توجهی نمیکرد. حتی وقتی پرونده تار به نام آذربایجان جهانی شد. یونسکو قبل از ثبت آن، این پرونده را به کشورها ارجاع داد تا اگر هر کشوری درباره آن نظری و یا اعتراضی دارد اعلام کند. به ایران هم این نکته را گفتند اما مسئولان وقت از جمله سفیر ایران در یونسکو هیچ توجهی به آن نکردند. آنها باید به ما می گفتند ولی سکوت کردند تا این ساز به نام آذربایجان ثبت شود.
کارگاه کمانچه سازی استادمحمد حسن کاکاوند در خرم آباد
به گفته پیرنیاکان؛ برای تهیه پرونده ثبت جهانی کمانچه، فیلم یک ساعته ای از مراحل ساخت، نواختن آن و جامعیت این ساز در میان اقوام ایرانی تهیه شده است که نشان می دهد هر یک از اقوام ایرانی در لباس های محلی خود چگونه نواختن این تار را آموزش دیده و حتی برای آن کلاس های اموزشی برگزار می کنند قرار است از این فیلم ده دقیقه استخراج و در پرونده نهایی به عنوان معرفی این ساز قرار گیرد.
اکنون هنرمندان موسیقی کشور از جمله پیرنیاکان اعلام می کنند که حاضرند به متولیان دولتی برای ثبت جهانی هر یک از سازهای ایرانی کمک فنی کنند حتی تار ایرانی را نیز به ثبت جهانی برسانند.
بنابراین در یک سند بینالمللی در یونسکو، نام تار بهعنوان سازی که موسیقی ایرانی با آن نواخته میشود، ثبت شده است. ولی این صحبت فعالان این عرصه را متقاعد نکرد.
در همان سال ناظم صمدوف معاون وزیر فرهنگ و گردشگری جمهوری آذربایجان، گفت: موسیقی مقامی آذربایجان سال ۲۰۰۳ از سوی یونسکو به رسمیت شناخته شد پس به صورت اتوماتیک «تار»، «دف» و «کمانچه» در فهرست یونسکو جای میگیرد.
نقشه آذربایجانی ها برای تصاحب کمانچه نقش بر آب شد
هنرمندان موسیقی کشور نیز که چشم به فعالیت حوزه میراث ناملموس متولیان میراث جهانی در کشور دوخته بودند هشدار دادند که اگر دست نجنبانید، کمانچه را هم از ایران گرفته و اولین بار به نام آذربایجان ثبت می شود. به همین علت، گروهی از کارشناسان میراث فرهنگی با کارشناسان در خانه موسیقی ایران همکاری کرده و پرونده «کمانچه: یک ساز فولکوریک آرشهای» را به عنوان میراث ناملموس ایران برای ثبت جهانی در سال ۲۰۱۶ پیشنهاد کردند.
در این باره، فرهاد نظری مدیرکل ثبت آثار تاریخی به خبرنگار مهر گفت: کمانچه ایران برای سال ۲۰۱۶ پیشنهاد و از سوی یونسکو اعلام وصول شد. این پرونده با شماره ۱۰۷۱ در فهرست موقت یونسکو قرار گرفته تا اینکه جهانی شود.
نمایشگاه عکس و کمانچه در لرستان
وی افزود: قرار نیست کمانچه به صورت پرونده چند ملیتی با کشورهای دیگر ثبت شود چون این یکی از پرونده های ملی ایران است از سوی دیگر در بسیاری از نقاط ایران انواخته می شود. این ساز جزو فراگیرترین سازهاست که به خاطر اهمیت آن در اولویت ثبت قرار گرفت.
مسئولان وقت، نامه یونسکو درباره ثبت جهانی تار را نادیده گرفتند
در تدوین پرونده ثبت جهانی کمانچه که جمهوری آذربایجان نیز تلاش می کرد تا آن را به نام خودش ثبت کند، داریوش پیرنیاکان استاد دانشگاه و پژوهشگر موسیقی با مسئولان سازمان میراث فرهنگی همکاری کرد.
پیرنیاکان به خبرنگار مهر گفت: احساس کردیم سازهایی که در منطقه وجود دارد، ممکن است توسط کشورهای دیگر به ثبت جهانی برسد، بنابراین سعی شد تا این پرونده را تدوین کرده و به یونسکو ارسال کنیم. چند روز پیش نیز یونسکو نامه تایید آن را داد. برنامه این است که گروهی جمع شده و پرونده سازهای دیگر را نیز برای ثبت جهانی آماده کنیم تا اگر بشود، در مراحل بعد، این سازها را در فهرست موقت یونسکو جای دهیم. این اقدامی است که باید هنرمندان و متولیان دولتی به آن توجه کنند.
وی افزود: از آنجا که ردیف موسیقی های ایرانی را ثبت کرده بودیم به دنبال این بودیم تا هر یک از سازها را نیز ثبت کنیم اما دولت قبل به آن توجهی نمیکرد. حتی وقتی پرونده تار به نام آذربایجان جهانی شد. یونسکو قبل از ثبت آن، این پرونده را به کشورها ارجاع داد تا اگر هر کشوری درباره آن نظری و یا اعتراضی دارد اعلام کند. به ایران هم این نکته را گفتند اما مسئولان وقت از جمله سفیر ایران در یونسکو هیچ توجهی به آن نکردند. آنها باید به ما می گفتند ولی سکوت کردند تا این ساز به نام آذربایجان ثبت شود.
کارگاه کمانچه سازی استادمحمد حسن کاکاوند در خرم آباد
به گفته پیرنیاکان؛ برای تهیه پرونده ثبت جهانی کمانچه، فیلم یک ساعته ای از مراحل ساخت، نواختن آن و جامعیت این ساز در میان اقوام ایرانی تهیه شده است که نشان می دهد هر یک از اقوام ایرانی در لباس های محلی خود چگونه نواختن این تار را آموزش دیده و حتی برای آن کلاس های اموزشی برگزار می کنند قرار است از این فیلم ده دقیقه استخراج و در پرونده نهایی به عنوان معرفی این ساز قرار گیرد.
اکنون هنرمندان موسیقی کشور از جمله پیرنیاکان اعلام می کنند که حاضرند به متولیان دولتی برای ثبت جهانی هر یک از سازهای ایرانی کمک فنی کنند حتی تار ایرانی را نیز به ثبت جهانی برسانند.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو