اخبار پیشنهادی


یکشنبه 96/03/07 | ساعت: 08:25 | کد خبر: 6377 | بازدید: 454700 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان تهران درباره اخبار منتشرشده درخصوص تخریب خانه ثابت‌ پاسال(قصر سنگی) گفت: به ‌هیچ عنوان موضوع تخریب این بنا مطرح نیست، بلکه با تعهد مالک قرار است یک مکان فرهنگی و اقامتی در قسمتی از این بنا احداث شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا،  رجبعلی خسروآبادی  به انتشار اخبار مختلف درباره تخریب خانه تاریخی پاسال افزود: نمی‌دانم اخبار مرتبط با تخریب این کاخ چگونه در رسانه‌ها منتشر می‌شود، در‌حالیکه مالک برای ساخت مکان اقامتی و فرهنگی در قسمتی از این کاخ با حفظ حریم تعهد کتبی داده است.

وی افزود: صحبت‌های مهدی چمران در شورای شهر درست نیست، زیرا اکنون با توافقی که با مالک این بنا صورت گرفته مقرر شده تا در قسمت غربی این بنا یک مکان اقامتی و فرهنگی با حفظ حریم بنای اصلی که واجد ارزش معماری است احداث شود.

خسروآبادی ادامه داد: دو سال پیش موضوع تخریب این بنا مطرح شد که با نامه‌نگاری با شهرداری موفق به جلوگیری از تخریب این بنا شدیم و بعد از آن نیز با دعوت از مالک و رایزنی و برگزاری جلسه با او مقرر شد یک مکان اقامتی و فرهنگی در قسمت غربی این بنا احداث شود.

مدیر‌کل میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری استان تهران افزود: این طرح اکنون روی میز و در نوبت اخذ مجوز از شورای فنی اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان تهران است، ضمن اینکه کمیته سرمایه‌گذاری نیز در حال بررسی موضوع برای احداث مکان اقامتی در قسمت غربی این بناست.

خسرو آبادی ادامه داد: همزمان که درحال مذاکره با مالک هستیم، برخی خبرها درباره تخریب این بنا منتشر می‌شود که براساس اظهارنظر رئیس شورای شهر است، درحالیکه این صحبت‌ها در تضاد با مذاکره ما با مالک است.

وی در پاسخ به سؤالی درخصوص ثبت‌ ملی این بنا نیز گفت: با روندی که دارد طی می‌شود نیازی به ثبت‌ ملی نیست، چون با تعهدی که مالک داده، اصل این بنا و حریم آن حفظ می‌شود و اصلاً موضوع تخریب و ساخت مسجد یا مجتمع تجاری مطرح نیست.

خانه تاریخی «ثابت ‌پاسال» یا همان «قصر سنگی»، که به «کاخ ورسای» معروف است، متعلق به دوره پهلوی دوم است و 11 و 543 مترمربع مساحت دارد و در ابتدای بلوار آفریقا واقع شده است.

بنیاد مستضعفان این خانه تاریخی را بعد از انقلاب مصادره کرد و اکنون علی انصاری مدیر‌عامل بانک آینده مالک این بنای تاریخی است.

چند روز پیش مهدی چمران، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، در سخنانی گفت: این کاخ ارزش معماری و میراثی ندارد و به مالک آن پیشنهاد ساخت مسجد و مرکز تجاری برای تأمین هزینه‌های مسجد داده شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1