اخبار پیشنهادی


سه شنبه 96/02/19 | ساعت: 06:27 | کد خبر: 6372 | بازدید: 454737 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

همایون فرزند استاد محمدرضا شجریان ساعاتی پس از اعلام ثبت ملی دعای «ربنا» پدرَش گفت: این کار به همت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به انجام رسیده است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، همایون شجریان خواننده موسیقی اصیل ایرانی عصر سه شنبه در صفحه اینستاگرام خود ضمن انتشار تصویر لوح مذکور نوشت: متنی که تصویریش را مشاهده می کنید مربوط به لوحی است که ظهر امروز در جلسه ای سرکار خانم دکتر احمدی پور رییس سازمان میراث فرهنگی برای رساندن به دست پدر به من سپردند.

همایون در ادامه عنوان کرده است:‌ با همت دکتر احمدی پور و عزیزان در سازمان میراث فرهنگی ربنای همیشه جاودان و ماندگار پدر که متعلق به مردم عزیز و لحظات زیبای خلوت با آفریدگارشان بوده و هست ثبت میراث فرهنگی گردید.
خوانش دعای «ربنا»، یکی از آثار محبوب مردمی شجریان و شامل چهار دعا از آیات قرآن است که همه با عبارت «ربنا» آغاز می‌شوند.

این اثر در تیرماه سال 1358 ضبط شده و برای مدت 30 سال، جزء برنامه‌های اصلی رادیو و تلویزیون ایران در ماه رمضان بود.بنا به گفته استاد محمدرضا شجریان، انگیزه اصلی او از خواندن این دعا، تدریس آن به دو هنرجو بوده و در یکی از استودیوهای رادیو ضبط شده‌است.

خسرو آواز ایران «ربنا» را در دستگاه سه‌گاه خوانده و با مرکب‌خوانی (مدولاسیون یا راه‌گردانی) سری به دستگاه‌ها و آوازهای دیگر ردیف های موسیقی ایرانی از جمله آواز افشاری و گوشه عراق (صبا) می‌زند و سپس به سه‌گاه برمی‌گردد.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1