اخبار پیشنهادی


سه شنبه 96/02/19 | ساعت: 06:51 | کد خبر: 6375 | بازدید: 454735 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از بازنگری و اصلاح طرح جامع گردشگری کشور خبر داد و مشارکت بخش خصوصی در تدوین و تکمیل این طرح درشش ماه نخست سال را جلب کرد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، زهرا احمدی‌پور در صبحانه کاری اتاق بازرگانی ایران که روز سه‌شنبه (۱۹ اردیبهشت‌ماه) با حضور جمعی از اعضای این اتاق و فعالان بخش خصوصی گردشگری برگزار شد، در پاسخ به انتقادهای وارده نسبت به وضعیت گردشگری کشور، اظهار کرد: بخشی از مشکلات میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ارث رسیده از گذشتگان است و ما مثل سایر دولت‌ها موظف بودیم بخشی از آن موانع را برداریم و راه ‌رفتن را یاد بگیریم. دو مدیری که قبل از من در این سازمان بودند، تلاش زیادی کردند و من نیز با بخش خصوصی هم‌فکرم که سازمان به بسیاری از اهداف‌اش نرسیده، چرا که مجبور شده بخش زیادی از انرژی خود را صرف بهبود اوضاع کند، با این حال شماری از مطالبات در برنامه‌ ششم توسعه منظور شده است.

وی اضافه کرد: دولت می‌تواند شماری از امور خود را به بخش خصوصی واگذار کند. بنابر این درخواست می‌شود خدمات قابل واگذاری را فهرست کنید تا بر آن اساس اقدام شود.

احمدی‌پور یادآورشد: دولت صرف‌نظر از برنامه ششم توسعه برنامه‌ی اقتصاد مقاومتی نیز را در دستور دارد که سه بسته فعالیتی عمدا در بخش گردشگری و صنایع دستی در آن تعریف شده است که اتاق بازرگانی و استان‌ها می‌توانند سازمان را در اجرای این پروژه همراهی کنند.

معاون رییس‌جمهور درباره موضوع تولید و اشتغال که بحث روز و انتخاباتی این روزها نیز است، اظهار کرد: باور دارم در صنایع دستی راحت‌تر، در گردشگری بهتر و در میراث فرهنگی می‌توان براحتی اشتغال را شکل داد، برای همین از اتاق بازرگانی دعوت می‌کنم در این مسیر همراه ما شود، ضمن این‌که اتاق‌های بازرگانی استان‌ها می‌توانند سازمان را در مرمت و تعریف کاربردی بناهای تاریخی همراهی کنند. برخی از بناها به صنایع سنتی ایران وابسته بوده‌اند که اکنون از بین رفته‌اند، مثل نساجی اصفهان، ما حتی برای این‌ها پرونده ثبتی داریم و اتاق بازرگانی می‌تواند در این مورد کمک باشد.

تعطیلات پایان هفته و زمستانی در چند ورژن به دولت داده شد

وی در بخش دیگری از سخنانش به طرح تعطیلات پایان هفته و زمستانه اشاره کرد و افزود: این طرح در چند ورژن به دولت ارائه شد تا به سرانجام رسید. درباره جابجایی زمان‌ همایش‌ها که چالش اصلی تورگردان‌ها نیز بود، مکاتباتی شده است تا از این طریق، ظرفیت هتل‌ها برای گردشگران آزاد شود. این بحث نیز با رویداد تبریز ۲۰۱۸ پایتخت گردشگری جهان اسلام پیش گرفته شده که از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی استدعا دارم در این رویداد مشارکت داشته باشند تا پربارتر برگزار شود.

تمام تمرکزم را بر این گذاشته‌ام که سه حوزه میراث، گردشگری و صنایع‌دستی را به موازات پیش ببرم، اما آنچه گردشگری را خیلی مطرح کرده، پویاییِ خاص آن است، وگرنه به همین میزان در صنایع‌دستی تنوع وجود دارد

جلسه شورای عالی میراث فرهنگی به بعد از انتخابات موکول شد

او همچنین به تشکیل کارگروه‌هایی برای تدوین سیاست‌های کلی اشاره و مشارکت اعضای اتاق بازرگانی را برای این مورد جلب کرد و در پاسخ به خواسته‌ی آنها برای عضویت در شورای عالی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این شورا قرار بود با حضور معاون اول رییس‌جمهور در اسفندماه تشکیل جلسه دهد که فعالیت آن تحت‌الشعاع فضای انتخاباتی قرار گرفته، اما بعد از آن شورا تشکیل می‌شود و موضوع عضویت نماینده اتاق در آن پیگیری خواهد شد.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در پاسخ به انتقادهایی درباره توجه انحصاری این سازمان و دولت به موضوع گردشگری و نادیده‌گرفتن صنایع‌دستی و میراث فرهنگی، اظهار کرد: تمام تمرکزم را بر این گذاشته‌ام که سه حوزه را به موازات پیش ببرم، ولی آنچه گردشگری را خیلی مطرح کرده و شما فکر می‌کنید غالب بر دو حوزه‌ی دیگر شده، ناشی از پویایی خاص آن است، وگرنه به همین میزان در صنایع‌دستی تنوع وجود دارد و ما اکنون چاره‌ای نداریم جز توانمندسازی جوامع محلی برای جلوگیری از مهاجرت‌ آن‌ها؛ چون در آن صورت باید ستادهایی را برای کاهش آسیب‌های اجتماعی تشکیل دهیم، در حالیکه می‌توانیم از همین ابتدای راه برای ماندگاری و تثبیت جوامع روستایی، آن هزینه‌ها را صرف کنیم.

احمدی‌پور گفت: اقتصاد ما بلورین است و اگر کاملا در اختیار دولت باشد، شکننده می‌شود. بنابراین به هر میزان که بخش خصوصی همگام با دولت باشد، سریع‌تر و با کمترین آسیب به اهداف خود دست پیدا می‌کنیم.

کل تسهیلات گردشگری، به اندازه قیمت یک هتل ۵ ستاره است

سعید شیرکوند - معاون سرمایه‌گذاری این سازمان - نیز در ادامه این جلسه و در پاسخ به انتقادهای مربوط به هتل‌سازی اظهار کرد: ‌مگر ما به عنوان بخش دولتی هتل می‌سازیم که نقد وارد می‌کنید؟ بخش خصوصی این کار را انجام می‌دهد و خودش هم باید محاسبه کند کجا هتل بسازد یا نسازد. ضرر هم خودش می‌کند، اصلا بخش خصوصی یعنی همین. چرا دولت باید بگوید کجا و چرا هتل ساخته شود؟

بخش خصوصی خودش هتل می‌سازد، خودش هم باید محاسبه کند کجا بسازد یا نسازد. چرا دولت باید بگوید کجا و چرا هتل ساخته شود؟او با بیان این‌که در چند سال گذشته حمایت‌های خوبی از بخش خصوصی شده است، گفت: ‌در این سال‌ها یک هزارو ۲۰۰ میلیارد تومان از منابع بانکی و صندوق توسعه ملی به پروژه‌های گردشگری تسهیلات اختصاص یافته، این رقم بزرگی است. حمایت‌های خوبی در سال گذشته از برخی استان‌ها مثل کردستان شده است و من تعجب می‌کنم که چرا نقد وارد می‌کنند.

در همین حال اکبر غمخوار ـ فعال گردشگری و عضو انجمن دفاتر خدمات مسافرتی تهران ـ به مزاح یادآور شد: یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان فقط پول هتل پنج ستاره آزادی در تهران است که برای فروش به مزایده گذاشته شده است.

شیرکوند در ادامه این بحث، درباره‌ی انتقادهای وارد شده به ضمانت‌های ملکی برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی در پروژه‌های هتل سازی، گفت: سازمان برای دادن مجوزها و موافقت‌های اصولی حساسیتی ندارد، اما سرمایه‌گذار اگر بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده کند و این ضمانت‌ را ارائه ندهد خودش گیر می‌کند، وگرنه دادن مجوز از نظر ما مشکلی ندارد.

معاون سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همچنین درباره‌ی پروژه‌های بین‌راهی، توضیح داد: از کل این مجموعه سازمان فقط در دو بخش اقامت و پذیرایی امکان دخالت دارد، البته که همکاری‌های خوبی با سازمان حمل و نقل جاده‌ای و وزارت نفت داشته‌ایم و سعی می کنیم مسیر را در صدور مجوزهای بین‌راهی کوتاه کنیم، ولی در هر حال ارگان‌های زیادی در این بخش دخیل هستند.

مصلحت تعلیق پروژه‌های گردشگری OIC

مرتضی رحمانی‌موحد ـ معاون گردشگری این سازمان ـ نیز در این نشست که احمدی‌پور را همراهی می‌کرد، یادآور شد: نگاه ما به استفاده از ظرفیت‌های اتاق بازرگانی تا کنون ایجابی بوده، مخصوصا در بحث اعزام رایزن‌های گردشگری که اتاق به مشارکت طلبیده شد. کمیسیون‌های گردشگری استان‌ها نیز عضو نظام مشورتی و برنامه‌ریزی هستند.

وی در توضیح علت راه‌اندازی نشدن پروژه‌های مشترک کشورهای اسلامی از جمله ویزا و بیمه، گفت: با توجه به روابط حاکم، ‌ مصلحت بر این بود که جلسه تشکیل نشود، وگرنه زودتر از این در تهران OIC باید جلسه برگزار می‌کرد. مصلحت‌اندیشی از این لحاظ بوده که ممکن است مداخلات کشورهای خاص تاثیر بگذارد.

رحمانی‌موحد همچنین بیان کرد: امیدوارم ‌موانع سلیقه‌ای در استان‌ها که گردشگری را عقب نگه داشته برطرف شود.

کمک کنید بازارهای چندصد ساله صنایع دستی برگردد

سپس بهمن نامورمطلق ـ معاون صنایع دستی این سازمان ـ‌ برای شکل‌گیری هیأت‌ تجاری با مشارکت اعضای اتاق بازگانی اعلام آمادگی کرد و افزود: صادرات صنایع دستی ۳۶ درصد رشد داشته، درحالی که بضاعت ما بیش از این است. تشکیل این هیأت تجاری می‌تواند در صادرات نقش بیشتری داشته باشد.

او همچنین از اعضای این اتاق درخواست کرد، برای بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور همکاری کنند و در ادامه گفت: بازار داخلی تا حدی در کنترل است، اما در دهه‌های اخیر بازارها چندصد ساله صنایع دستی از دست رفته، اتاق می‌تواند کمک کند این سرمایه‌ها برگردد.

آلمان‌ها نگران کاهش تعاملات فرهنگی با ایران هستند، درحالی که قراردادهای صنعتی با سرعت زیادی در حال بسته ‌شدن است، بخش خصوصی آن کشور برای سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی ایران اعلام آمادگی کرده است

آلمانی‌ها نگران‌اند

 محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی نیز در پاسخ به اعلام آمادگی بعضی از اتاق‌های بازرگانی در استان‌ها برای مشارکت در مرمت و احیای بناهای تاریخی به جلسه‌ای در آلمان با بخش خصوصی آن کشور اشاره کرد و افزود: آن‌ها نگران کاهش تعاملات فرهنگی با ایران بودند، درحالی که قراردادهای صنعتی با سرعت زیادی در حال بسته ‌شدن است، بخش خصوصی آن کشور برای سرمایه‌گذاری در میراث فرهنگی ایران اعلام آمادگی کرده، ما نیز از بخش خصوصی کشور خودمان تقاضای کمک و حضور جدی‌تری داریم.

میرهادی قره سید رومیانی ـ معاون مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به غایبان این جلسه که تعدادی از اعضای تشکل‌های خصوصی گردشگری بودند، گفت: از دوستانی که نبودند دعوت کنید و ببیند اختلافات کجا بوده تا مرتفع شود. نیاز است صدای بخش خصوصی یک جا مدیریت و یک‌پارچه منتقل شود.

او اشاره‌ای نیز به طرح مجلس برای وزارت خانه شدن این سازمان داشت و افزود:‌ حجیم شدن بدنه دولت باعث می‌شود امور سرمایه‌گذاری کمتر تسهیل شود. این طرح مخالفت دولت را در پی دارد و از بخش خصوصی همراهی در این مسیر را طلب دارد.

پیش از این سخنان، تعدادی از اعضای اتاق‌های بازرگانی استان‌ها دغدغه‌های خود را در گردشگری، صنایع دستی و میراث فرهنگی و نقدهایی را نسبت به کاستی‌ها و کم‌کاری‌های موجود مطرح کردند که شافعی ـ رییس اتاق بازرگانی ایران ـ به رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد کرد؛ در صورت تمایل به تداوم این نشست‌ها، سند همکاری فی مابین امضا شود تا کمیته کاری را با حضور نمایندگانی از هر دو طرف تشکیل دهند.

او در عین حال یادآور شد که برخی از اتفاقاتی که گردشگری و یا تعاملات صنایع دستی و گردشگری را هدف قرار داده خارج از دایره تصمیم‌گیری‌ها و قوانین این سازمان بوده که برای مصداق به حادثه سفارت عربستان اشاره تلویحی کرد که ظرفیت اشغال هتل‌های مشهد را به شدت کاهش داده و یا تغییر دیدگاه در افکار عمومی سایر کشورها، فارغ از ناامنی‌هایی که خاورمیانه را احاطه کرده، بوجود آمده است و در ادامه گفت: باید این مسائل را مدنظر قرار داد و در این مسیر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را کمک کرد.

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1