اخبار پیشنهادی


دوشنبه 94/02/14 | ساعت: 07:22 | کد خبر: 5874 | بازدید: 453352 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران تأکید کرد: مناطق اطراف ایران بیش از هر زمان دیگری به شناخت فرهنگی از یکدیگر نیاز دارد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، محمدرضا سعیدآبادی، راه مبارزه با جهل، تعصب و خشونت کنونی در جهان و منطقه را هم‌افزایی فرهنگی دانست و تأکید کرد: در یک راهبرد کلان منطقه‌ای که مهمترین مولفه آن هم‌افزایی منطقه‌ای بین کشورهاست، می‌توان برای کاهش بحران‌های منطقه‌ای گام برداشت.

او افزود: اطراف ایران بیش از هر زمان دیگری به شناخت فرهنگی از یکدیگر نیاز دارد، بنابراین ضرورت دارد ملت‌ها به جای دیدن یکدیگر از دریچه سیاست و آنچه رسانه‌ها تصویر مخدوش از کشورها نشان‌اش می‌دهند از پنجره فرهنگ، مشاهیر، اخلاق و هنر یکدیگر را بشناسند.

وی همگرایی، شناخت و تبادلات فرهنگی را متفاوت از یکسان‌سازی و همانندسازی فرهنگی دانست و افزود: در صورت وقوع چنین چیزی، خلاقیت، نوآوری و زیبایی جهان از بین می‌رود.

این استاد دانشگاه که صبح امروز (دوشنبه 14 اردیبهشت) در افتتاح دومین نشست عادی شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت در هتل لاله تهران سخن می‌گفت، بر ضرورت هم‌افزایی فرهنگی در منطقه برای مبارزه با خشونت و تعصب تأکید کرد.

او همچنین با اشاره به همکاری و پیگیری کمیسیون ملی یونسکو در تهران برای ایجاد مرکز منطقه‌ای مقوله 2 در حوزه میراث ناملموس وابسته به یونسکو ایران را خاستگاه حافظ خواند و پیام او را عشق و دوستی دانست و اضافه کرد: آموزه‌ی فردوسی هم جهان‌بینی، خرد و تعقل و آموزه‌ی مولانا صلح و دوستی است، پس همه اعضای کشورهای منطقه‌ای را به این سه مورد دعوت می‌کنم.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در تهران در ادامه با اشاره به اینکه فرهنگ‌ها،‌ ساختارهایی خود محصور و ثابت نیستند و با یکدیگر تعامل دارند، افزود: برخی اوقات این فرهنگ‌ها از یکدیگر وام می‌گیرند و با هم ادغام می‌شوند، بنابراین با توجه به چنین دیدگاهی در حوزه‌ی فرهنگ باید برای تعاملات فرهنگی و تبادلات فرهنگی توجه ویژه‌ای قائل شویم.

ایران متعهد به پاسداری از میراث فرهنگی است

 «اشتر کوئیش لاروش»، رئیس دفتر منطقه‌ای یونسکو در تهران نیز در مراسم افتتاحیه این نشست اظهار کرد: امروز ما شاهد افراطی‌گری و خشونت‌های زیادی در سطح جهان هستیم که در میان این خشونت‌ها حتی با بی‌توجهی به میراث فرهنگی کشورها، آن‌ها را به راحتی تخریب می‌کنند. بنابراین توجه، اهمیت و حفاظت از میراث فرهنگی برای همه کشورها به ویژه کشورهای عضو یونسکو اهمیت زیادی دارد.

او ادامه داد: درک میراث فرهنگی ناملموس در جوامع مختلف به دیالوگ میان فرهنگی بین کشورهای منطقه‌ای کمک و باعث حمایت‌های دو طرفه می‌شود، در واقع این قضیه شامل همه فعالیت‌هایی است که در زمینه هم‌آگاهی و هم‌افزایی بین کشورها باید مورد توجه قرار گیرد.

وی این هم‌آگاهی و هم‌افزایی را عاملی برای استفاده مردم از جامعه، محیط‌زیست و حتی درآمدزایی دانست و گفت: به همین دلیل نیاز به اطلاعات محلی و مدیریت منابع محلی در این زمینه اهمیت پیدا می‌کند.

«لاروش» ارزش‌های اقتصادی و فرهنگی را مربوط به اقلیت‌ها و گروه‌های فعال دانست و افزود: به همین دلیل از ایران به دلیل تأسیس مرکز میراث فرهنگی ناملموس تهران و در تعهد آن برای پاسداری از این میراث تشکر می‌کنم.

وی مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو را دارای نقش و مأموریت‌های مهمی برای تحقیق، پژوهش و اطلاع‌رسانی در زمینه پاسداری از میراث ناملموس براساس کنوانسیون ناملموس دانست و گفت: نقش این مرکز در پاسداری از این میراث باید افزایش پیدا کرده و فعالیت‌هایش تقویت شوند.

او همچنین از برگزاری دو کارگاه آموزشی برای ظرفیت‌سازی در این زمینه توسط مرکز منطقه‌ای یونسکو خبر داد و افزود: با اقدامات می‌توانیم در زمینه تقویت، حفاظت و حمایت از میراث فرهنگی ناملموس کمک کنیم.

قدمت میراث ناملموس باعث اختلاف نظر جوامع است

 در ادامه این نشست نیز مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اشاره به برخی اقدامات این دفتر در حوزه ثبت میراث ناملموس گفت: این میراث بخش مهمی از میراث فرهنگی کشور است، در واقع یک میراث تولیدکننده است. مانند زمانی که حس نیاز انسان به عبادت باعث ایجاد عبادتگاه توسط او می‌شود.

فرهاد نظری میراث فرهنگی ناملموس را مسافری دانست که می‌تواند به راحتی جابجا شود و افزود: این در حالی است که میراث فرهنگی ملموس متوقف است و چنین ویژگی را ندارد. پس این میراث سفیر فرهنگی یک کشور و منطقه می‌تواند باشد.

او اظهار کرد: به دلیل این اهمیت‌ها بسیاری از جوامع با این میراث خود را به جوامع و کشورهای دیگر معرفی می‌کنند.

وی ادامه داد: از طرف میراث فرهنگی ناملموس و کنوانسیون آن با موضوع پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس یک کنوانسیون جدید ایجاد شده است که انتظار می‌رود فهم مشترک یا آنچه یونسکو در نظر دارد در بین جوامع در نظر گرفته شود، را مورد توجه قرار دهد.

نظری واژه‌هایی مانند قدمت و تصاحب میراث فرهنگی را باعث ایجاد یک نوع اختلاف نظر یا عقیده بین جوامع دانست و افزود: این موارد باعث می‌شوند به جای رسیدن به آن‌چه مدنظر یونسکو است، از یکدیگر فاصله بگیرند، پس این مرکز می‌تواند نقش زیادی در آگاه کردن جوامع برای پاسداری از میراث ناملموس داشته باشد.

وی همچنین به وجود یک ارتباط تنگاتنگ میان این اداره کل و دفتر منطقه‌ای اشاره کرد و افزود: توانمندسازی و آگاه کردن دستگاه‌های مختلف منجر اتفاقاتی مانند تهیه پرونده ثبت جهانی «کمانچه» می‌شوددر نتیجه همکاری با خانه موسیقی ایران بود، یا از سوی دیگر باعث تهیه کتاب‌هایی شامل کارنامه میراث ناملموس ایران در حوزه استان‌ها می‌شود.

نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو که از صبح امروز (دوشنبه 14 اردیبهشت) با حضور کشورهای عضو این مرکز در هتل لاله کار خود را آغاز کرده است، تا دو روز دیگر با برگزاری نشست‌های تخصصی با محوریت اعلام وظایف، برخی عملکردها و ارائه‌ی توضیحات به اعضای جدید ادامه می‌یابد.

همچنین بازدید از مراکزی مانند دفتر میراث ناملموس تهران نیز در برنامه‌ی اعضای شرکت کننده در این نشست قرار دارد، از سوی دیگر بعد از ظهر فردا (سه‌شنبه 15 اردیبهشت) هفتادمین سال تاسیس یونسکو در هتل لاله و با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1