اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/06/19 | ساعت: 10:27 | کد خبر: 5391 | بازدید: 451465 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد گفت: کمیته ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول، هفت اثر تاریخی یزد را در فهرست آثار ملی به ثبت رساند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،منطقه یزد، محسن ذاکری‏‏ نیا بیان کرد: هفت اثر به ثبت رسیده استان شامل خانه گرامیان، خانه بستان، خانه درخشانی، خانه ملک یا نیک فرجام، خانه فرجی، آسیاب کوشک نو، شتر گلو و پل آبراه خرانق است. آسیاب آبی کوشک‎‎نو‏‏، خانه فرجی، خانه گرامیان و خانه نیک فرجام متعلق به دوره قاجار هستند.

وی درباره آسیاب کوشک‎نو تصریح کرد: وجه تسمیه این آسیاب آبی متأثر از نام محلی است که بنا در آن واقع شده است. کوشکنو یکی از آسیاب‏‏های ارزشمند استان است و حجم بالای تنوره آسیاب نسبت به سایر تنوره‏‏‌ها منحصر به فرد است. این آسیاب محل عبور دو قنات اله‏‏آباد و قنات ثبتی زارچ است که در حال حاضر به میزان کمی آب آن در آسیاب جریان دارد.

ذاکری‏‏‌نیا ادامه داد: متاسفانه دو رشته آب گرم و آب شیرین آن هم اکنون خشک شده و تنها رشته آب شور آن باقیمانده که هنوز هم قادر است آسیاب را به حرکت درآورده و گندم مورد نیاز را آسیاب کند.

وی در رابطه با خانه فرجی گفت: این خانه به نحوی مرمت شده است که ضمن حفظ کامل کالبد و حداقل دخل و تصرفات، پاسخگوی زندگی امروزی ساکنین باشد. در خانه گرامیان نیز هیچ فضایی به عنوان بادگیر وجود ندارد و همچنین شاهد اختلاف سطح‎های زیادی در هر ضلع هستیم، ضمن اینکه هر ضلع از بنا با دیگر اضلاع اختلاف سطح دارد که خود از ویژگی بنا به حساب می‌آید.

ذاکری‏‏‌نیا، احداث فضاها در چهار جبهه حیاط و وجود نارنجستان در کنار حیاط اصلی و ورودی جدا را از ویژگی‏‏های خانه نیک فرجام، ذکر و اظهار کرد: این ویژگی‏‎ها علاوه بر اینکه تأثیر اقلیم و فرهنگ را نشان می‌‏‏دهد تا حد زیادی متأثر از منش و شخصیت سازنده و مالک اولیه خانه است.

وی، خانه ثبت شده‎‎ی بستان را متعلق به دوره اواخر قاجار و پهلوی اول دانست و گفت: آنچه این خانه را متمایز ساخته، حرکت در طبقات زمین و دسترسی به آب قنات و تنوع فضای معماری حیاط اصلی و باغچه است.

ذاکری‏‏‌نیا درباره با خانه درخشانی اظهار کرد: این بنا متعلق به دوران معاصر (قاجار و پهلوی) است. قرار گرفتن در حریم درجه یک بقعه سیدرکن الدین و مسجد جامع یزد که جزء بناهای منحصر به فرد یزد به شمار می‎‎‎آیند از ویژگی‎‎های این خانه به حساب می‌آید.

ذاکری‌‏‏نیا خاطرنشان کرد: پل خرانق از قدیمی‏‏‌ترین پل‏‏های کشور و تنها پل آب رو یزد است که در فاصله ۶۰ کیلومتری شرق اردکان و ۸۵ کیلومتری شمال شرقی طبس در نزدیکی قلعه خرانق در روستایی کویری به همین نام ساخته شده است.پایه‌‏‏های پل از چند لایه سنگ است که آجرها بر روی پایه‏‏‌ها کنار هم چیده شده‏‏اند و ملات ساروج در لابه‎‎لای سنگ‎‎ها و آجرها راز ماندگاری و استحکام پل در طول سال‏‏هاست. کالبد این پل از آجرهای قرمزگون است که چشمه طاق‎‎ها به درونش راه باز کرده‏‏‌اند. پل خرانق با ۴۰ متر طول، 1.5 متر پهنا و 7.5 متر بلندا دارای چهار چشمه طاق به سبک رومی است.

وی با بیان اینکه پل آب رو هیچ گاه محل عبور و مرور فرد یا احشام نبوده است، هدف از ساخت این پل را تنها انتقال آب از یک ساحل به ساحل دیگر رودخانه‏‏ کال در این منطقه ذکر کرد و گفت: با توجه به سازه پل، با یک پایه سنگی ساروجی در امتداد پل روبه‎رو می‌شویم که احتمال سیل شکن بودن پل را نیز می‌دهد. سازه آبی خرانق به روایت تاریخ در یک سیل ویرانگر، طاق‌های دهانه‌ها و نیز بخش عمده‌ای از سیل بند خود را از دست داده و در ادوار بعد با افزودن یک سیستم انتقال آب جدید و کمی مهندسی‏‏‌تر از قبل، به کار خود ادامه داده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1