اخبار پیشنهادی


دوشنبه 93/06/24 | ساعت: 07:53 | کد خبر: 5410 | بازدید: 451631 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

باستان‌شناسان در ادامه حفاری‌های خود در منطقه آمفیپلیس یونان دو مجسمه سنگی بزرگ در ورودی قبر منتسب به اسکندر کشف کردند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، باستان‌شناسان یونانی که چندی است سرگرم حفاری در منطقه آمفیپلیس در 65 کیلومتری شهر تسالونیکی یونان هستند و تاکنون به یافته‌های مهمی دست یافته‌اند، درجدیدترین اکتشاف خود دو مجسمه بزرگ سنگی از دو زن که با مهارت خاصی تراش خورده‌اند را در ورودی گور منتسب به اسکندر مقدونی در این منطقه کشف کردند.

این مجسمه‌های زن که با شمایل خاص‌شان در یونان با عنوان «کاراتیدیس» شناخته می‌شوند، معمولا در معماری‌های یونانی به عنوان ستون مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این در حالیست که گفته می‌شود یکی از دو قبر کشف شده احتمالا متعلق به «رکسانا»، همسر ایرانی اسکندر مقدونی وده است که البته هنوز این فرضیه قطعیت نیافته است.

وزارت فرهنگ یونان پس از این اکتشاف در بیانیه‌ای اعلام کرد، هر کس از آکروپلیس در آتن دیدن کرده باشد با مجسمه‌های «کاراتیدیس» نیز آشناست، اما مجسمه‌های کشف شده از لحاظ طراحی و ظرافت استثنایی هستند.

دست راست مجسمه غربی و دست چپ مجسمه شرقی هر دو به گونه‌ای باز شده‌اند تا به صورت نمادین از ورود افراد به داخل آرامگاه جلوگیری کنند.

پیش از این نیز دو مجسمه ابوالهول بدون سر به ارتفاع تقریبی 1.5 متر در این گورستان باستانی پهناور در شمال یونان توسط باستان‌شناسان کشف شد که وزن هر یک از مجسمه‌ها حدود 1.5 تن است.

این مجسمه‌ها که با احتساب سر از بین رفته ارتفاعی نزدیک به دو متر داشتند، به احتمال فراوان برای محافظت نمادین از اجساد دفن شده بودند.

«کاتوینا پریستری» سرپرست تیم باستان‌شناسان در منطقه آمفیپلیس معتقد است آرامگاه کشف شده و به چهار قرن پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و توسط «دیناکراتس» معمار ارشد اسکندر ساخته شده است.

حفاری‌ها همچنان برای یافتن هویت شخص دفن شده در این آرامگاه ادامه دارد، این در حالی است که برخی معتقدند که اسکندر پادشاه مقدونی در این گوره خفته است.

یافته‌های تاریخی حاکی از آن است که جسد اسکندر مقدونی در شهر الکساندریا دفن شده است گرچه تاکنون هیچ بقایایی از آن یافت نشده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1