اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/09/05 | ساعت: 06:28 | کد خبر: 5568 | بازدید: 451801 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

با تصویب اعضای کمیته‌ ثبت ملی، برای بافت تاریخی «مهاباد» در اصفهان، تعداد بافت‌های تاریخی این شهر تاریخی افزایش یافت.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،مدیرکل دفتر ثبت آثار تاریخی با اعلام این خبر اظهار کرد: در جلسه کمیته‌ ثبت و حریم آثار ملی غیرمنقول در 21 آبان امسال، 10 اثر از استان‌های اصفهان، مرکزی، البرز، سمنان و کرمان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیدند.

فرهاد نظری افزود:‌ در این جلسه خانه‌ قاجاری «حاجیان» نمونه‌ای ارزشمند در «طراحی نما»، «خانه‌ی عبدوس»، «حوض قیلوله»، «حمام روستای پاده» و قلعه‌ قاجاری «امیریه» از معدود قلعه‌های قاجاری که زندگی هنوز در آن جریان دارد، در استان سمنان و در فهرست آثار ملیِ غیرمنقول ثبت شدند.

وی ادامه داد:‌ همچنین «بافت تاریخی مهاباد اصفهان» از دیگر آثاری بود که ثبت آن به تصویب اعضای کمیته رسید. این بافت تاریخی با قدمت قاجاریه، بناهای ارزشمندی مانند خانه‌ «ارباب‌حسین مهابادی»، «قنات مهاباد»، «خانه‌ افشار» و «مقبره پیر اویس مهاباد» را در خود دارد که پیش از این در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند.

او با بیان اینکه دو تپه‌ «راشته شرقی» و «راشته غربی» در استان البرز نیز در این جلسه ثبت شده‌اند، گفت:‌ خانه‌ «یحیی مستوفی اراک» در استان مرکزی نیز در فهرست آثار ملی به ثبت رسید. «میرزا یحیی خان بیک لیک» معروف به مستوفی از جمله افراد بانفوذ شهر اراک و مستوفی ممالک عراق (شهر اراک و توابع آن) در دوره ناصرالدین شاه قاجار بوده است.

وی «قلعه سموران» در استان کرمان را از جمله آثار تاریخی دانست که در این جلسه بصورت اضطراری به ثبت رسیده است و گفت: این قلعه دفاعی با قدمت دوران اسلامی (دوره سلجوقی) بر فراز کوهی در شمال روستای فرق شهرستان عنبرآباد، در جبهه غربی رشته کوه‌های جبال بارز و در 40 کیلومتری جنوب شرقی شهر جیرفت واقع شده است.

سیستم دفاعی این قلعه در دشت جیرفت اهمیت قابل توجهی دارد. قلعه سموران بزرگترین و مهمترین قلعه باستانی این منطقه به شمار می‌رود. با توجه به اضطراری بودن ثبت این اثر، لوح ثبتی و ابلاغیه ثبت آن در فهرست آثار ملّی کشور به نهادها و سازمان‌های ذیربط ابلاغ شد.

نظری اضافه کرد: در این جلسه همچنین ثبت اثر فرهنگی- تاریخی «خانه صباغیان» سمنان که در دوم مهرماه امسال از سوی کمیته‌ی ثبت و حریم واجد ارزش ثبت شناخته شده بود، به مقامات ذیربط ابلاغ شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1