اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/10/16 | ساعت: 10:10 | کد خبر: 5662 | بازدید: 451748 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

حمام «لَله» یا حمام «کهنه» در کرمان، محل جمع‌آوری زباله‌های محلی و استراحت معتادان، با وضعیت کنونی بالا آمدن آب‌های سطحی در صورت ادامه‌ بی‌توجهی‌ها به زودی تخریب می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، حمام قاجاری «لَلِه» که مدتی است به خاطر بالا آمدن آب‌های سطحی و زیرزمینی و در کنار آن تبدیل این بنای تاریخی به یک زباله‌دانی، در حال تخریب کامل است، اما به نظر می‌رسد در این زمینه از هیچ‌کس کاری ساخته نیست.

رئیس انجمن تاریخ و میراث فرهنگی ایران درباره‌ی وضعیت این حمام تاریخی  گفت: با انباشت انواع و اقسام مواد غیر بهداشتی و زباله و تجمع معتادان در این مکان تاریخی، این بنای فوق‌العاده در معرض نابودی کامل قرار دارد.

سیامک صحافی کرمان را شهر «کارمانیای کهن» دانست و افزود: در مجموعه‌ای که متعلق به «خواجه اتابک بزقوش» از حکمای نامدار و سیاست‌مداران سرشناس کرمان در دوره‌ی قاجار است، این حمام تاریخی در کنار مسجد و ته باغ «لَلِه» قرار دارد، حتی تکیه‌ی قرار گرفته در ته باغ نیز جزو مجموعه‌ای زیبا در حوزه‌ی معماری دوره‌ی قاجار به شمار می‌آید، اما متاسفانه اکنون در وضعیت نامناسبی قرار دارد.

او با اشاره به سرازیر شدن آب‌های باقی مانده از بارندگی‌ها در زمستان و بعضا فاضلاب در این مکان تاریخی افزود: این موارد نیز خود از عوامل بوی متعفن و همچنین ایجاد و گسترش عوامل عفونی در محله‌ی شریعتی در کرمان شده است.

وی اظهار کرد: فکر می‌کنم سازمان میراث فرهنگی و گردشگری می‌تواند این بنای تاریخی را با روشی منطقی از تخریب نجات دهد و با جذب سرمایه‌گذار با مرمت این بنای تاریخی از آن بهره‌برداری کند، با این وجود به نظر می‌رسد باید در این مسیر نظر کارشناسان و خبرگان معماری و بناهای تاریخی تامین شود .

صحافی با اشاره به بروز تخریب‌هایی که در طول یک سال گذشته در بناهای تاریخی شهرهایی مانند شیراز، یزد، کرمان و وضعیت نابسامان مجموعه‌ی جهانی «شیخ صفی الدین اردبیلی»، برخی نابسامانی‌ها در پیرامون تخت‌جمشید و نامعلوم بودن مرمت مجموعه جهانی «گنبد سلطانیه» پیش آمده، افزود: این نوع از نمونه‌ها مصادیق بارز برخی دخالت‌ها است که با وجود صرف هزینه‌های فراوان و تدبیرهای مطرح شده در گذشته، در حال حاضر شاهد هستیم که این محوطه‌ها و سایر آثار ارزشمند تاریخی در معرض تخریب و حفاری‌های غیرمجاز قرار دارند.

به اعتقاد او در حال حاضر شرایطی فراهم شده که در دولت تدبیر و امید می‌توان از مردم و توانائی‌های عمومی آن‌ها برای حفظ و نگهداری آثار و اماکن تاریخی بهره برد.

وی تاکید کرد: اگر دولت بیشتر نقش نظارتی ایفا کند، بدون شک کمتر از گذشته شاهد چنین مناظر زننده‌ای در آثار تاریخی که بخشی از هویت جدا ناشدنی و انکار ناپذیر ما هستند، خواهیم بود.

 مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان پیشتر در این زمینه گفت: یک‌سری اقدامات حفاظتی در حمام «باغ لَلِه» که بخش‌هایی از آن متعلق به شهرداری کرمان است انجام شد، اما متاسفانه مشکل آب‌های سطحی باعث شد که علاوه‌بر وارد شدن آسیب‌های زیاد به این بنا، در حال حاضر دیگر نتوان برای آن کاری انجام داد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1