اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/24 | ساعت: 02:56 | کد خبر: 5695 | بازدید: 451960 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل موزه‌ی ملی ایران از رونمایی احتمالی آثار استردادی «خوروین» در هفته‌ آینده در این موزه خبر داد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،مهناز گرجی با اشاره به آماده‌سازی رو به کامل این نمایشگاه در موزه‌ی ملی ایران اظهار کرد: نمایش 349 شیء استردادی از بلژیک که چهارم دی ماه به ایران بازگردانده شدند، در سه گالری متمرکز شده‌اند و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، احتمالا هفته‌ آینده رونمایی می‌شوند.

وی با بیان این‌که در حال حاضر اصل تمرکز برای نمایش آثار محوطه‌ی «خوروین»، آثار استردادی است که چهارم دی‌ماه در فرودگاه مهرآباد تحویل ایران شد، افزود: پیش از این 228 شی دیگر از این محوطه که در مخزن موزه‌ ملی ایران بود، در ویترین‌های این موزه در معرض نمایش بوده و هستند و در حال حاضر نیز تعدادی از آن‌ها در یکی از ویترین‌های موزه قرار دارند، بنابراین آن‌ها در این نمایشگاه جای نمی‌گیرند.

او با بیان این‌که پس از باز کردن مُهر و موم آثار استردادی به ایران، حدود 20 اثر به دلیل آسیب‌هایی به صورت اضطراری مرمت شدند، گفت: این مجموعه که همگی متعلق به یک محوطه‌ی تاریخی هستند، به خاطر مجموعه بودن،‌ خود شاخص‌زیایی‌شناسی دارند، که مورد توجه هستند.

 نهم دی‌ماه گرجی در گفت‌وگو با ایسنا از پایان کار بررسی آثار استردادی به ایران،‌ خبر داد و گفت: از روز شنبه - ششم دی‌ماه - کار بررسی این مجموعه‌ آغاز شد و در حال حاضر همه‌ی آنها بررسی و به امین اموال موزه‌ی ملی ایران تحویل داده شده‌اند. همچنین مراحل ثبت آثار در دفتر موزه و مطابقت آنها با فهرست اصلی انجام شد و اکنون در حال آماده‌سازی نمایشگاه برای نمایش عمومی این مجموعه استردادی از بلژیک هستیم.

349 قلم شیء استردادی از بلژیک به ایران، در سال ۱۳۴۴ توسط یک فرانسوی از طریق یک دیپلمات بلژیکی، از ناحیه «خوروین» متعلق به 3000 تا 3500 سال قبل که توسط دو باستان‌شناس ایرانی و خارجی کاوش شده بود،‌ به مرور از کشور خارج شد، اما پس از این‌که دولت ایران از وجود این اشیای عتیقه در موزه‌ «سنکانتر» در بروکسل بلژیک مطلع شد، در سال ۱۳۶۰ در محاکم بلژیک طرح دعوی کرد و گرچه چند بار در این شکایت بازنده بود، اما در نهایت موفق به بازگرداندن این اشیای قدیمی و ارزشمند از بلژیک به ایران شد و آن‌ها اکنون در موزه‌ی ملی ایران نگه‌داری می‌شوند.

همچنین به گفته‌ محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پس از نمایش این آثار در موزه‌ی ملی ایران، در صورتی که استان البرز بتواند موزه‌ای مجزا برای نمایش این آثار تدارک ببیند، آن‌ها به آن مکان منتقل می‌شوند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1