اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/11/12 | ساعت: 08:03 | کد خبر: 5750 | بازدید: 452136 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

لازمه بازگشت دیگر آثار تاریخی به کشورمان این است که سازمان میراث فرهنگی به عنوان خواهان پرونده با بخش‌های دولتی که در این زمینه نقش دارند از جمله وزارت امور خارجه و سایر ارگان‌های دولتی کمیسیون مشترکی تشکیل بدهند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،حمید خطیب شهیدی - باستان‌شناس درباره سیاست و اولویت‌هایی که می‌تواند به استرداد اشیاء تاریخی‌مان به کشور کمک کند اظهار کرد: این مسئله یک جنبه حقوقی دارد که حقوقدانان باید به دنبال آن باشند و جنبه دیگر آن علمی است که این مسئله برای ما مهم است، اما متاسفانه آثار این مملکت اکثرا به دست ما ایرانیان از طریق حفاری قاچاق بدست می‌آید و در نهایت به کسانی فروخته می‌شود که مستقیم یا غیرمستقیم آن را از کشور خارج و وارد مجموعه‌های خصوصی می‌کنند. در مرحله اول باید جلوی این اقدام را بگیریم و اجازه ندهیم محوطه‌های باستانی‌مان ویران شود.

او افزود: درباره آثاری که از ایران خارج شده طبیعتا حقوقدانان باید برای آن فکری کنند، چون دعوا بر سر این موضوع به هر حال در تمام دنیا وجود دارد. برای مثال یونان هم به دنبال مجسمه‌ها و آثاری است که انگلیسی‌ها از 200 سال پیش آن را بردند. خود ما به دنبال الواح گلی هخامنشی هستیم که برای مطالعه به شیکاگو برده شده، اما متاسفانه در جریان پرونده خاصی افتاد. این موضوع تلاش خاص دولت را می‌خواهد و طبیعتا ما می‌توانیم درباره آن بنویسیم تا اهمیت موضوع را نشان دهیم.

خطیب شهیدی ادامه داد: شخصا توقع ندارم در وزارت امور خارجه وزیر و معاونان به اندازه من باستان‌شناس در این زمینه اطلاعات یا علاقه داشته باشند. لازمه بازگشت دیگر آثار تاریخی به ایران، متوجه کردن مقامات درباره اهمیت این جریان است.

این کارشناس میراث فرهنگی بیان کرد: برخی از آثار مانند الواح گلی هخامنشی شناسنامه فرهنگ و گذشته ما هستند. مطالب بسیاری در آن الواح هست که ثابت می‌کند بیمه بیکاری یا فرصت مرخصی برای زنانی که زایمان می‌کردند مطلب جدیدی نیست و 2500 سال پیش هم وجود داشته و در گاهی موارد به نظر می‌رسد پیشرفته‌تر از قوانین امروزی نه تنها در ایران، بلکه در جای جای دنیا وجود بوده است.

او با بیان اینکه همه موارد مطرح شده اهمیت دارد، افزود: با همکاری همه ما می‌شود جلوی خروج آثار ارزشمند را گرفت.

خطیب شهیدی گفت: هنگامی که خبر استرداد آثار تاریخی «خوروین» را از بلژیک شنیدم، خوشحال شدم؛ چون من به عنوان کسی که سال‌ها در این حوزه فعالیت کرده می‌دانم به نتیجه رساندن چنین کاری واقعا دشوار است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1