اخبار پیشنهادی


شنبه 93/12/23 | ساعت: 12:48 | کد خبر: 5841 | بازدید: 451860 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

دولت گذشته بی‌توجه به ثبت ملی بودن عمارت "باغ زرشکی" بیرجند، به دانشگاه علوم پزشکی ایران مجوز ساخت و ساز در عرصه بنا می‌دهد و خود عمارت هم تبدیل به انبار ضایعات می‌شود!

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، این عمارت مربوط به دوره افشاریه است و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان جنوبی، برای این ساخت و ساز در دولت قبل حدود 600 درخت در عرصه بنا از بین رفته است.

حسن رمضانی همچنین می‌گوید: اقداماتی برای نجات‌سازی این عمارت انجام شده، اما متاسفانه در هشت سال گذشته علی رغم اینکه این عمارت ثبت ملی شده بوده به دانشگاه علوم پزشکی ایران مجوز ساخت و ساز در عرصه بنا داده می‌شود.

او بیان می‌کند: عملیات نجات‌سازی و پیگیری‌های قانونی آن صورت گرفته و تلاش کردیم عمارت را از خطر نجات دهیم و پیگیریم این بنا که در اختیار بنیاد مستضعفان است به تملک شهرداری دربیاید.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی اضافه می‌کند: برای مرمت کامل این عمارت حدود یک میلیارد تومان نیاز است و این مبلغ باید از طریق سازمان میراث فرهنگی تامین شود تا با توجه به نیاز شهروندان، کاربری ارگ باغ زرشکی را تعیین کنیم.

رمضانی می گوید: در حال حاضر آواربرداری سقف را انجام داده‌ایم و آن را مرمت کرده‌ایم و برای تکمیل آن به منابع کافی نیاز داریم. بخش گسترده‌ای از این عمارت توسط نهادهای مختلف دولتی و نیمه دولتی جدا شده و آنچه از این باغ باقی مانده فضاهای مخروبه است.

ساختمان اصلی ارگ، کوشکی هشت ضلعی است که تزئینات نمای بیرونی آن وجه تشابه با تزئینات آجر کاری ارگ کریم خان زند در شیراز دارد، از جمله رویدادهای تاریخی این بنا پناهنده شدن لطفعلی خان زند و دیگر همراهان وی در این ارگ بوده است.

عمارت باغ زرشکی بیرجند در 25 اسفندماه سال 1379 ثبت ملی شده است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1