اخبار پیشنهادی


سه شنبه 94/03/26 | ساعت: 06:37 | کد خبر: 5914 | بازدید: 451985 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: دولت تدبیر و امید نگران جوسازی ها نیست، بسیاری از انتقادهایی که دستاوردهای به دست آمده را زیر سوال می برد، بی ریشه، اصالت و اساس بوده و از روی نداشتن آگاهی و اطلاع از شرایط است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، مسعود سلطانی فر با حضور در همایش بزرگ سالروز حماسه 24 خرداد در شهرستان اسلامشهر اظهار کرد: 24 خرداد دو سال قبل اتفاقی بزرگ، تعیین کننده، تاریخی و سرنوشت ساز در کشور بود که با حضور گسترده مردم پای صندوق های رای شکل گرفت.

وی افزود: زمانی که بسیاری تصور می کردند می توانند با اقدامات خود مانع از حاکمیت نظر مردم شوند، مردم با حضور میلیونی و 'نه' بزرگی که به یک مدل مدیریتی که هشت سال در کشور حاکم بود، دولت تدبیر و امید را برگزیدند.

سلطانی فر ادامه داد: دستاوردهای آن دولت که موجب تنگناهای بسیاری در عرصه اقتصادی ، فرهنگی، اجتماعی و روابط بین الملل، شده بود، موجب شد تا ملت بزرگ ایران در انتخابات 24 خرداد، یک 'نه' بزرگ به آن مدل مدیریتی بگویند و 'آری' به یک رویکرد و سیاست جدیدی که دربرگیرنده حقوق و آزادی های مردم، حفظ کرامت و عزت ملت، تامین معیشت مناسب، رشد اقتصادی بگویند تا زندگی توام با آرامش داشته باشند.

** جهت گیری رهبری مانع دخالت برخی افراد در رای مردم

معاون رییس جمهوری گفت: جهت گیری و سیاست رهبر معظم انقلاب اسلامی در روزهای انتخابات 2 سال گذشته با بیان این مطلب که فرمودند 'رای مردم حق الناس است' مانع بزرگی برای دخالت برخی از افراد در رای مردم شد.

سلطانی فر تصریح کرد: مشارکت جدی مردم باعث شد که مسیر حرکت و جریان جمهوری اسلامی ایران که سالها بود از یک راه عقلایی خارج شده بود، در مسیری قرار گیرد که آینده اش عزت مردم و پیشرفت نظام مقدس جمهوری اسلامی است.

وی ادامه داد: به عنوان فردی که در بیشتر جلسات دولت بوده ام شهادت می دهم دکتر روحانی روی وعده هایی که در بخش های مختلف به مردم داده، تمرکز و تاکید دارد و از وزرا و مسئولان می خواهد با جدیت و تلاش، تحقق وعده ها را دنبال کنند، رییس جمهوری باور دارد که باید به تمامی مسایلی که در خلال انتخابات مطرح شده متعهد باشیم و در این دوره، ابتدا وعده ها را محقق کنیم.

** اقتصاد بی ثبات در دولت گذشته

معاون رییس جمهوری که در سالن همایش دانشگاه آزاد اسلامی سخن می گفت، اضافه کرد: به یاد داریم که شرایط اقتصادی کشور به گونه ای بود که هر روز صبح ارزش دارایی های ما به دلیل کاهش ارزش پول کشورمان کم می شد، با بی ثباتی اقتصادی و افزایش نرخ ارز در مقابل نرخ ریال، دارایی ما از بین می رفت، به دلیل تدابیر غلط بسیاری از عرصه های فعالیت های اقتصادی متوقف شد، سرمایه گذاری در بخش صنعت، کشاورزی، معدن و گردشگری دچار رکود و توقف شد.

سلطانی فر افزود: زمانی که کشور با بی ثباتی اقتصادی و تغییر مداوم نرخ ارز مواجه باشد، امکان سرمایه گذاری وجود ندارد، در کنار تمام این مشکلات، تورم فزاینده ای که به رقم غیر قابل تصور و بی سابقه 45 درصدی رسیده بود را نباید از یاد ببریم، تورمی که در سال های پس از انقلاب اسلامی بی سابقه بود.

وی تصریح کرد: در بین 205 کشور جهان از نظر نرخ تورم ما دومین کشور دنیا بودیم، چگونه ممکن است کشوری که از لحاظ ذخایر انرژی رتبه اول دنیا را دارد اما در اثر اتخاذ سیاستهای غلط از نظر نرخ تورم دومین کشور جهان باشد.

وی ادامه داد: به لحاظ بیکاری هم اوضاع همین گونه بود و آمار و ارقامی بسیار نگران کننده داشتیم، این کشور با وجود ذخائر عظیم انرژی چنین آمارهایی را در حوزه اقتصادی داشت، شاید علت این بود که دولت سابق توان سرمایه گذاری را نداشت و یا به طور کامل رویکرد سرمایه گذاری و توسعه اقتصادی نداشت چراکه گسترش واردات بی رویه اقلام 'بنجل' سایر کشورها به ویژه چین باعث بیکاری کارگران شد و تاجران بسیاری را به واردکننده این کالاها تبدیل کرد.

** درآمد 119 میلیارد دلاری نفت و کاغذ پاره

سلطانی فر با بیان اینکه درآمد 119 میلیارد دلاری حاصل از صادرات نفت در سال های پایانی دولت سابق باعث بروز مشکلات بسیاری شد، اظهار کرد: مسئولان وقت فکر می کردند که بیانیه دادن و شعار دادن خوب است و تحریم ها را کاغذ پاره می دانستند، اما همان کاغذ پاره ها، اثرات مخربی در اقتصاد، امور اجرایی، صنعت، کشاورزی و همه عرصه های جامعه داشت.

معاون رییس جمهوری با اشاره به اولویت های دولت تدبیر و امید برای حل مشکلات، افزود: نخستین اولویت دولت که با فوریت در دستور کار قرار گرفت رسیدگی به اقتصاد کشور بود، باید وضعیت اقتصادی را از این حالت متزلزل و تورم زا خارج می کردیم.

بر اساس گزارش سازمان میراث فرهنگی، سلطانی فر افزود: با اتخاذ سیاست های مالی و اقتصادی درست، موفق شدیم در کمتر از دو سال نرخ تورم را از 45 درصد به 15 درصد کاهش دهیم و باور داریم که می توانیم در یک دوره سه تا پنج ساله نرخ تورم را تک رقمی کنیم.

وی ادامه داد: از لحاظ فضای کسب و کار براساس گزارشی که 153 کشور دنیا به سازمانهای بین المللی اقتصادی اعلام می کنند، ایران دارای رتبه 147 بود و این در حالیست که سرمایه گذاری هم وضعیت بسیار نامطلوبی داشت، از نظر گردشگری و سرمایه گذاری در این بخش هم از بین 140 کشور دنیا ما رتبه 114 را داشتیم و به طور کلی براساس همه آمار و ارقام، اوضاع اقتصادی کشور نگران کننده و متزلزل بود.

 ** پایان نگرانی از بی ثباتی

سلطانی فر تصریح کرد: اکنون بی ثباتی را پشت سر گذاشتیم و دیگر نگران نیستیم که هر روز صبح با افزایش نرخ ارز و بالا رفتن تورم مواجه می شویم؛ نگران تصمیم گیری های غیر عقلائی نیستیم.

وی ادامه داد: دولت تدبیر و امید خود را ملزم می داند که همه تصمیم و رویکردها به گونه ای باشد که رشد کشور در ابعاد متخلف، عزت مردم، معیشت، افزایش سطح رفاه، خدمات بهتر و بیشتر آموزشی و بهداشتی ملت تامین شود.

رییس سازمان میراث فرهنگی اظهار داشت: این دولت با تمام کارشکنی، جوسازی و تخریب های ناعادلانه و غیرمنصفانه، مصمم است به همه وعده های داده شده خود عمل کند.

سلطانی فر افزود: با استفاده از تاریخ و هویت تمدنی 10-11 هزار ساله که این کشور داشته و در ادوار مختلف تاریخی کشوری تعیین کننده، باعزت و قدرتمند بوده است، امیدواریم که در آینده نه چندان دور به این شرایط نزدیک شود.

وی اضافه کرد: هر چند در برهه کنونی هم در معادلات سیاسی دنیا در منطقه، کشور ما تعیین کننده است اما امیدواریم در سایه نظام جمهوری اسلامی و تدابیر دولت تدبیر و امید، ملت ایران روزهای خوشی را در آینده تجربه کنند.

سلطانی فر همچنین درباره مذاکرات هسته ای کشورمان با 1+5، گفت: در خلال مذاکرات حساس و تعیین کننده ای که امروز با گروه 1+5 به نمایندگی از جهان غرب برگزار می کنیم، فراز و نشیب های فراوانی وجود داشته که بخشی از این مسائل از طریق رسانه ها مطرح و منتقل شده و سایر جزئیات در آینده نه چندان دور - پس از نتیجه گیری مذاکرات و اثبات حقوق هسته ای مان- اعلام خواهد شد.

** موفقیت های تیم مذاکره کننده هسته ای

رییس سازمان میراث فرهنگی با بیان اینکه روزهای سختی را در این دور از مذاکرات پشت سر گذاشته ایم، به دیدار خود با وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: محمدجواد ظریف عنوان کرد که هیچ چیز جز عنایت خداوند در این مذاکرات وجود نداشته، با وجود اینکه تیم مذاکره کننده ما متشکل از 14 نفر، تیم آمریکا 140 نفر، تیم انگلیس 40 نفر و سایر کشورها با تعداد نفرات مشابه در این مذاکرات شرکت داشتند اما آنچه اهمیت دارد این است که توانستیم به بسیاری از اهداف و آرمان های مهم دست پیدا کنیم.

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: دنیا حاضر نبود اجازه دهد تاسیسات هسته ای ایران فعالیت کند و اجازه دهد کشوری که تحت تحریم، ذیل فصل هفتم شورای امنیت است، بدون اینکه به اصطلاح آنها تنبیه شود، از ذیل فصل هفتم خارج و تحریم های اعمال شده را بردارد، اما ما با همان قدرت و قوتی که توانستیم در عرصه ساماندهی اقتصادی کشور و اجرای طرح سلامت به موفقیت دست پیدا کنیم، در مذاکرات با 1+5 و در زمینه حفظ حقوق هسته ای موفق خواهیم شد و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

سلطانی فر ادامه داد: دولت تدبیر و امید نگران جوسازی ها نیست، چرا که بسیاری از انتقادها و بحث هایی که دستاوردهای به دست آمده را زیر سوال می برند، ریشه، اصالت و اساس ندارد و از روی عدم آگاهی و اطلاع از شرایط است.

رییس سازمان میراث فرهنگی گفت: جمعی هم هستند که بر خلاف این ادعا که می گویند نگران روند این مذاکرات و روابط با غرب هستند، نگران این هستند که چرا توافق توسط خوشان صورت نگرفت، تصور می کنند اگر قرار بود این معضل بزرگ حل شود باید به دست جناح و گروه خودشان حل می شد نه اینکه این پیروزی بزرگ توسط مجموعه ای دیگر حل شود و محبوبیت ویژه ای را برای این گروه در بین مردم ایجاد کند.

سلطانی فر با بیان اینکه بخشی هم هستند که در اثر تحریم ها به منافع اقتصادی رسیدند، افزود: اگر چه فعالیت های اقتصادی به واسطه تحریم ها متوقف و کند شد اما به هر حال کشور نیازمند تامین بسیاری از اقلام بود؛ کانون هایی بودند که به دنبال اعمال این تحریم ها توانستند پول و ثروت عظیمی جمع کنند، برخی از انتقادات از سوی این کانون ها صورت می گیرد، چرا که بعد از توافق هسته ای و رفع تحریم ها، رابطه ما با دنیا به گونه ای خواهد بود که منافع این کانونها از بین می رود.

وی با اشاره به اینکه دولت به عنوان خادم مردم و مجموعه ای که عهد کرده است به تمام وعده هایش عمل کند، باید فعالیت های اقتصادی را شفاف کند، افزود: این شرایط و فضا باید عوض شود و جای خود را به دورانی بدهد که مردم در همه امور اقتصادی، اجتماعی و عرصه های سیاسی مشارکت و دخالت همه جانبه داشته باشند.

رییس سازمان میراث فرهنگی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک نظام متکی به دین و به عنوان نخستین تجربه در دنیا، مردم سالاری دینی را تبیین و تعریف کرد و به اجرا درآورد و اصول و مبانی دموکراسی را در سایه حکومت دینی تحقق بخشید.

وی اضافه کرد: ایران توانست آزادی احزاب را در سایه حکومت اسلامی محقق کند و اگر چه در برخی از مقاطع تنگناهایی به وجود آمد اما امروز عرصه، عرصه ای است که امکان حضور و مشارکت مردم وجود دارد.

معاون رییس جمهوری گفت: امروز در همه عرصه ها حقوق و آزادی های مردم تامین می شود و امکان فعالیت سازمانهای غیردولتی وجود دارد؛ این موارد دستاوردهای بزرگی است که با تلاش مردم و خانواده های شهدای بزرگوار به دست آمده و باید پاسداشت این شرایط را در دستور کار قرار دهیم.

وی افزود: ایجاد شرایط مناسب برای رشد و توسعه کشور، مسیری است که باید در آن حرکت کنیم، این مسیر موانعی دارد که با حمایت گسترده، عزم و اراده و اعتمادی که مردم به رییس جمهوری دارند، این موانع را پشت سر می گذاریم.

سلطانی فر با ابراز تاسف از بیکاری به ویژه در میان جوانان تحصیلکرده، اضافه کرد: خودمان را موظف می دانیم تا برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کنیم و زمینه توسعه سرمایه گذاری را در کشور ایجاد کنیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: این مملکت دخائر و ظرفیت های بالایی دارد که با استفاده از مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط رهبر معظم انقلاب تبیین شده است، تدابیر دولت و پیروزی بزرگی که به دست خواهیم آورد، آینده روشنی را شاهد خواهیم بود.

این همایش با حضور جمع کثیری از مردم شهرستان اسلامشهر و مسئولین این شهرستان برگزار شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1