اخبار پیشنهادی


شنبه 94/07/04 | ساعت: 05:34 | کد خبر: 5993 | بازدید: 451957 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مراسم شَدِّه‌بندی و شَدِّه گردانی ماه محرم احمد آباد اردکان در فهرست آثار ناملموس کشور به ثبت رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،محسن ذاکری‌نیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد درباره این آیین مذهبی گفت: این مراسم در روز ششم محرم توسط زنان محل، اجرا و شَدِّه در خانه متولی بسته می‌شود.

وی ادامه داد: شَدِّه بعد از روز هفتم محرم توسط عزاداران تحویل گرفته شده و بعد از نصب در صحن حسینیه، سرانجام روز پانزدهم محرم، پایین آورده می‌شود.

ذاکری‌نیا با بیان این که "شَدِّه‌برداری" یک رسم و سنت بسیار کهن بوده که از قدیم الایام در ماه محرم انجام می‌شده است، اظهار کرد: این رسم جهت برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام می‌شده که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان هنوز انجام می‌شود.

وی در توضیح بیشتر این مراسم عنوان کرد: شَدَّه در زبان محلی به معنای استوار و راست قامت است و بعضی از اهالی آن را "شرح ده" نیز تفسیر کرده‌اند که به معنای توضیح و شرح دادن اتفاقات دهه عاشوراست. احتمالاً این مراسم جزو یکی از از مراسم‌هایی مذهبی بوده که ریشه ایرانی داشته و بعد از اسلام رنگ و لعاب اسلامی، به خود گرفته است.

به گفته ذاکری‌نیا، این مراسم از دیرباز در بخش‌هایی از بلوک میبد به خصوص بفروییه و ده آباد و روستای قدیم احمد آباد از توابع اردکان برگزار می‌شده است ولی متاسفانه برگزاری این مراسم در بلوک میبد به کلی منسوخ شده و خوشبختانه در محله وسط (پایین قدیم) احمد آباد، هنوز تا به امروز این مراسم برپا می‌شود.

هرچند در اکثر مراسم مذهبی ماه محرم، مردان نسبت به زنان نقش و همکاری بیشتری برعهده دارند، اما درخصوص مراسم شَدّه‌بندی دقیقاً اتفاق متفاوتی می‌افتد و بستن و آماده کردن شدّه را زنان برعهده دارند که این خود باعث حرکت اجتماعی و مذهبی زنان شده است. یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی که این مراسم مذهبی داراست، حس همکاری و مشارکت بین تمام اقشار جامعه احمد آباد برای هرچه بهتر برگزاری این مراسم مذهبی است.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1