اخبار پیشنهادی
- منبت ملایر بازار جهانی را از دست رقبا خارج کند
- در توسعه گردشگری، از ارزشهای اعتقادیمان کوتاه نمیآییم
- عارف: از فرصت ثبت جهانی یزد برای گسترش اهداف صلح طلبانه نظام استفاده شود
- موافقت مجلس با یک فوریت طرح حمایت از مرمت بافت های تاریخی
- نیامدهام که دوباره چرخ را اختراع کنم
- بلوچستان از منطقه قرمز گردشگری خارج شد
- بیست و هشتمین نمایشگاه صنایع دستی نقش مهمی در اشتغالزایی دارد
- آمار گردشگران خارجی در ۳ ماه اول ۹۶
- رزرو هتلهای دنیا با پرداخت از شبکه شتاب با «پین تا پین»
- بررسی اولویت ثبت جهانی میراث فرهنگی ایران در سال ۲۰۱۹
- خلاء قانونی در برخورد با مجرمان میراث فرهنگی وجود ندارد
- محمد محب خدایی معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی شد
- مونسان انتخاب اصلح برای ریاست میراث فرهنگی ،صنایع دستی وگردشگری است
- برای کمک به گردشگری از تعامل با وزرا بهره می گیرم
- انتقال پیام دینی و فرهنگی با هنر طراحی و ساخت زیورآلات اسلامی
- تاریخ شفاهی کاخ گلستان رونمایی می شود
- ناگفتههای معاون سابق رئیسجمهور از یک سازمان پر رفتو آمد
- رییس سازمان میراث فرهنگی: ماموریتم احیای گردشگری برای توسعه ملی است
- مجلس آماده همکاری با سازمان میراث فرهنگی است
- مراسم تودیع و معارفه روسای سازمان میراث فرهنگی برگزار شد
- کشف آثار جدید در تپه " چیغاب"دهلران
- افزایش 7 خودوری جدید به تاکسی گردشگری یزد در هفته دولت
- میراث فرهنگی دچار بحران متخصص مرمت است
- افتتاح رسمی «تبریز ۲۰۱۸» در ۱۰ دی
- مالک خانه ثابت پاسال برای حفظ بنا تعهد کتبی داده است
- توضیحات «احمدیپور» درباره تکالیف اولویتدار سال ۹۶
- تکمیل طرح جامع گردشگری در ۶ ماه اول سال
- افزایش ستاره هتل ها به استفاده آنها از صنایع دستی در تجهیزات بستگی دارد
- «ربنا» ی شجریان ثبت میراث ملی شد
- با همت معاون رییس جمهوری «ربنا» ثبت ملی شد
مقالات تخصصی
مقالات تخصصی
- گردشگری نقطه مهمی در معرفی جمهوری اسلامی است
- ایران امروز به عنوان یکی از قطبهای نوظهور گردشگری جهان مطرح است
- اهدای 16 قلم اموال منقول تاریخی به موزه باستانشناسی ابهر
- چاپ پارچه و چاپهاى سنتى و دستى
- شوش، مهد سفالگری
- پیشینه سفالگری در ایران
- پیشینه سفالگری
- تعریف سفالگری+تصاویر
- نمدمالی + تصاویر
- معرفی برخی رشته های صنایع دستی
شنبه 94/07/04 |
ساعت: 05:34 |
کد خبر: 5993 |
بازدید: 451957 |
سرویس: میراث فرهنگی | ©
به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،محسن ذاکرینیا، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان یزد درباره این آیین مذهبی گفت: این مراسم در روز ششم محرم توسط زنان محل، اجرا و شَدِّه در خانه متولی بسته میشود.
وی ادامه داد: شَدِّه بعد از روز هفتم محرم توسط عزاداران تحویل گرفته شده و بعد از نصب در صحن حسینیه، سرانجام روز پانزدهم محرم، پایین آورده میشود.
ذاکرینیا با بیان این که "شَدِّهبرداری" یک رسم و سنت بسیار کهن بوده که از قدیم الایام در ماه محرم انجام میشده است، اظهار کرد: این رسم جهت برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام میشده که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان هنوز انجام میشود.
وی در توضیح بیشتر این مراسم عنوان کرد: شَدَّه در زبان محلی به معنای استوار و راست قامت است و بعضی از اهالی آن را "شرح ده" نیز تفسیر کردهاند که به معنای توضیح و شرح دادن اتفاقات دهه عاشوراست. احتمالاً این مراسم جزو یکی از از مراسمهایی مذهبی بوده که ریشه ایرانی داشته و بعد از اسلام رنگ و لعاب اسلامی، به خود گرفته است.
به گفته ذاکرینیا، این مراسم از دیرباز در بخشهایی از بلوک میبد به خصوص بفروییه و ده آباد و روستای قدیم احمد آباد از توابع اردکان برگزار میشده است ولی متاسفانه برگزاری این مراسم در بلوک میبد به کلی منسوخ شده و خوشبختانه در محله وسط (پایین قدیم) احمد آباد، هنوز تا به امروز این مراسم برپا میشود.
هرچند در اکثر مراسم مذهبی ماه محرم، مردان نسبت به زنان نقش و همکاری بیشتری برعهده دارند، اما درخصوص مراسم شَدّهبندی دقیقاً اتفاق متفاوتی میافتد و بستن و آماده کردن شدّه را زنان برعهده دارند که این خود باعث حرکت اجتماعی و مذهبی زنان شده است. یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی که این مراسم مذهبی داراست، حس همکاری و مشارکت بین تمام اقشار جامعه احمد آباد برای هرچه بهتر برگزاری این مراسم مذهبی است.
وی ادامه داد: شَدِّه بعد از روز هفتم محرم توسط عزاداران تحویل گرفته شده و بعد از نصب در صحن حسینیه، سرانجام روز پانزدهم محرم، پایین آورده میشود.
ذاکرینیا با بیان این که "شَدِّهبرداری" یک رسم و سنت بسیار کهن بوده که از قدیم الایام در ماه محرم انجام میشده است، اظهار کرد: این رسم جهت برآوردن حاجت عزاداران و ابراز همدری با شهدا و اسرای کربلا انجام میشده که البته این رسم در معرض فراموشی است و تنها در احمد آباد اردکان هنوز انجام میشود.
وی در توضیح بیشتر این مراسم عنوان کرد: شَدَّه در زبان محلی به معنای استوار و راست قامت است و بعضی از اهالی آن را "شرح ده" نیز تفسیر کردهاند که به معنای توضیح و شرح دادن اتفاقات دهه عاشوراست. احتمالاً این مراسم جزو یکی از از مراسمهایی مذهبی بوده که ریشه ایرانی داشته و بعد از اسلام رنگ و لعاب اسلامی، به خود گرفته است.
به گفته ذاکرینیا، این مراسم از دیرباز در بخشهایی از بلوک میبد به خصوص بفروییه و ده آباد و روستای قدیم احمد آباد از توابع اردکان برگزار میشده است ولی متاسفانه برگزاری این مراسم در بلوک میبد به کلی منسوخ شده و خوشبختانه در محله وسط (پایین قدیم) احمد آباد، هنوز تا به امروز این مراسم برپا میشود.
هرچند در اکثر مراسم مذهبی ماه محرم، مردان نسبت به زنان نقش و همکاری بیشتری برعهده دارند، اما درخصوص مراسم شَدّهبندی دقیقاً اتفاق متفاوتی میافتد و بستن و آماده کردن شدّه را زنان برعهده دارند که این خود باعث حرکت اجتماعی و مذهبی زنان شده است. یکی دیگر از تاثیرات اجتماعی که این مراسم مذهبی داراست، حس همکاری و مشارکت بین تمام اقشار جامعه احمد آباد برای هرچه بهتر برگزاری این مراسم مذهبی است.
----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است
حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی: گروه تکاپو