اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/01/16 | ساعت: 03:38 | کد خبر: 6128 | بازدید: 451463 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سید محمد بهشتی گفت: همه‌ی امیدمان این بود که در برنامه پنج‌ساله ششم یک گشایش جدی در حوزه میراث فرهنگی و به تبع آن در پژوهشگاه اتفاق بیفتد که به دلیل مشکلاتی که دولت با آن مواجه است، نشانه‌های متقاعد کننده‌ای در این موضوع مشاهده نشد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا،رئیس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشگاه در دو سال و نیم گذشته و همزمان با روی کار آمدن دولت جدید، ادامه داد: هر چند امید داشتیم که در برنامه پنج‌ساله ششم یک گشایش جدی در حوزه میراث فرهنگی و به دنبال آن در پژوهشگاه اتفاق بیفتد،‌ اما مشاهده نشد. اما ما در دوره‌های گذشته این را تجربه کرده‌ایم که بدون امکانات و با تلاش نیز می‌توانیم راه‌ها را باز کنیم.

وی با اشاره به سال‌های ابتدای فعالیت‌اش در سازمان میراث فرهنگی بیان کرد: مشکل بزرگی که آن زمان داشتیم این بود که موضوع میراث فرهنگی به خود سازمان منحصر بود، اما در حال حاضر خوشبختانه بسیاری از دستگاه‌های دیگر به امر فرهنگ توجه پیدا کرده‌اند و آماده همکاری هستند،‌ بنابراین می‌توان با کمک آنها فضای بهتری برای فعالیت ایجاد کرد.

بهشتی با بیان این تعبیر که «با یک گل بهار نمی‌شود» گفت: این تعبیر دارای چند اشتباه است، از جمله اینکه با گل بهار نمی‌شود بلکه با بهار گل شکوفا می‌شود، این بحث را می‌توان در وظایف و عملکرد پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی به راحتی ببینیم.

وی هنر پژوهشگاه را این ندانست که در طبقه‌بندی‌های وزارت علوم در رتبه اول قرار گیرد و افزود: ما وظیفه‌ای ذاتی نسبت به شناخت و شناساندن فرهنگ به جامعه داریم و باید با این کیفیت عملکرد خود را بسنجیم.

وی یکی از وظایف پژوهشگاه را بازشناسی مظاهر فرهنگی کشور و معرفی آن به جامعه دانست.

رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، تدوین اطلس‌ها و ارتقای استانداردهای فعالیت‌های پژوهشی را از اولویت‌های امسال پژوهشگاه اعلام کرد و گفت: در حوزه انتشارات محدودیتی نداریم و مانند سال گذشته از هیچ فعالیتی در این حوزه به بهانه محدودیت‌های منابع جلوگیری نخواهیم کرد.

بر اساس این گزارش، اطلس‌های مردم‌شناسی، سکه‌های ایران، کتیبه‌های پیش از اسلام و دوران اسلامی، گویش‌ها، بناها و بافت‌های تاریخی و نقشه باستان‌شناسی کشور، اطلس‌های در دست تدوین پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری را تشکیل می‌دهند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1