اخبار پیشنهادی


یکشنبه 95/05/31 | ساعت: 05:51 | کد خبر: 6214 | بازدید: 451561 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی گفت: بازگشت گنجینه بزرگ الواح هخامنشی به ایران و ثبت ملی راهپیمایی اربعین دو دستاورد اخیر دولت یازدهم در حوزه میراث فرهنگی است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، به مناسبت فرارسیدن هفته دولت، در سالن فجر این سازمان اظهار کرد: صدور حکم استرداد و بازگرداندن الواح هخامنشی در سومین دادگاه بین المللی مربوطه، دستاورد بی نظیر این سازمان و دولت یازدهم به شمار می رود.

وی افزود: این استرداد درمورد بزرگترین محموله اشیای تاریخی مسروقه ایران که همان الواح هخامنشی است، رخ می دهد.

سلطانی فر تصریح کرد: این الواح بنابه تصویب حکومت پهلوی اول به دانشگاه شرق شناسی شیکاگو برای مطالعه تحویل داده شده بود، این مرکز آمریکایی برخلاف تعهدات، به جز بخش کمی از الواح در سه مقطع سال های 1327، 1350 و 1383، بخش بزرگی از آن را همچنان در اختیار داشته است.

وی ادامه داد: بهانه ی برنگرداندن این آثار در سال های اخیر هم ادعای یک گروه از بازماندگان حادثه تروریستی 1996 در بیت المقدس است که مدعی بودند ایران در این حادثه دست داشته است و برهمین مبنا باید این الواح توقیف شده و به فروش برسد و از راه درآمد فروش آن به بازماندگان غرامت پرداخت شود.

معاون رئیس جمهوری تاکید کرد: با پی گیری حقوقی در سه سال گذشته در سه دادگاه بین المللی مختلف، ادعای دخالت ایران در این ترور رد شد و در آخرین دادگاه در 29 تیرماه 1395 نیز حکم صادره دادگاه با این مضمون که «این الواح قابل فروش نیست و جنبه فرهنگی دارد و چون ادعای ترور رد شده الواح باید به ایران برگردد» به نفع ما صادر شد.

وی اضافه کرد: اگر دادگاه تجدیدنظر خللی ایجاد نکند، بزرگترین گنجینه میراث فرهنگی کشور پس از سالها به ایران بازخواهد گشت.

سلطانی فر ادامه داد: هفته گذشته سوگواری و راهپیمایی اربعین حسینی را ثبت ملی کردیم و در نظر داریم پیشنهاد ثبت این میراث معنوی مشترک را که بزرگترین راهپیمایی جهان است را به زودی با کشور عراق به طور مشترک برای ثبت جهانی به یونسکو ارائه کنیم.

وی در بخش دیگری اظهار کرد: اینکه ما توانسته ایم مسئولان مختلف کشور را در توجه به میراث ملموس و ناملموس حساس کنیم تا در برنامه ریزی ها و فرآیند کلی توسعه کشور به این مساله توجه داشته باشند ارزشمند است.

** انجمن های 120 هزار نفره میراث فرهنگی

معاون رییس جمهوری اضافه کرد: برای حفظ و حراست از 32 هزار بنای ثبت شده، چاره ای جز دعوت مردم به مشارکت در این زمینه نداشتیم؛ این توفیق با عضویت 120 هزار نفر در قالب انجمن های مردمی میراث فرهنگی صورت گرفته است.

وی افزود: راه اندازی موزه پیش از تاریخ و بخش اسلامی موزه ملی به ترتیب بعد از 37 و 10سال، همچنین راه اندازی موزه بزرگ خراسان و 285 موزه خصوصی کوچک از دیگر دستاوردهای سازمان در بخش میراث فرهنگی بود. 

سلطانی فر گفت: ثبت 450 اثر ملی شامل آثار منقول، آثار طبیعی و ناملموس و ثبت 21 اثر برای اولین بار در میراث ناملموس مرتبط با دفاع مقدس و انقلاب اسلامی به علاوه ثبت پنج اثر در میراث جهانی یونسکو در طول سه سال گذشته نقاط عطفی در کارنامه دولت است.

*** ثبت چهار شهر جهانی ایران

سلطانی فر در تشریح عملکرد سازمان میراث فرهنگی در زمینه صنایع دستی نیز تاکید کرد: برای اولین بار توانستیم چهار شهر اصفهان، مشهد، تبریز و لالجین را به ترتیب به عنوان شهرهای صنایع دستی، سنگ های قیمتی، فرش و سفال در فهرست 19 شهر جهانی یونسکو ثبت کنیم که از این نظر رتبه دوم را بین کشورهای دنیا داریم. 

وی افزود: صادرات 440 میلیون دلاری صنایع دستی از نقاط قوت ما محسوب می شود البته ظرفیت صادرات و هدف گذاری ما در این بخش رسیدن به مرز یک میلیارد دلار است. 

سلطانی فر تاکید کرد: راه اندازی 200 فروشگاه اینترنتی صنایع دستی و برگزاری اجلاس شورای جهانی صنایع دستی در هفته اول مهرماه با حضور نمایندگان بیش از 100 کشور دنیا از راهکارهای مفید برای توسعه بازرگانی و فروش صنایع دستی به شمار می آید.

*** ویزای 105 روزه فرودگاهی برای اتباع 190 کشور

معاون رییس جمهوری افزود: یکی از توفیقات ما در بخش گردشگری افزایش زمان استفاده از ویزای فرودگاهی از 15 روز به سه ماه با قابلیت تمدید 15 روزه برای اتباع 190 کشور در 9 فرودگاه کشورمان است که در یک ماه آینده با اضافه شدن چهار فرودگاه دیگر این رقم به 13 فرودگاه می رسد.

وی گفت: صدور E ویزا یا همان ویزای الکترونیکی به صورت آزمایشی شروع شده و با لغو روادید بین ایران با کشورهای گرجستان و ارمنستان گام های مثبتی برای افزایش گردشگر ورودی برداشته ایم که در آینده نزدیک سه کشور دیگر نیز لغو روادید خواهند شد. 

سلطانی فر تصریح کرد: در مجموع هر سال بین 9 تا 10 درصد رشد آمار گردشگر خارجی را داشته ایم که این میزان دوبرابر میانگین دنیا است با وجود اینکه در 10 سال اول سند چشم انداز بیست ساله به دلیل مشکلات و تحریم ها به آمار پنج میلیون و 200 هزار گردشگر خارجی رسیده ایم، این آمار مطابق این سند باید به 9 میلیون می رسید که این روند رو به رشد با سرعت بیشتری ادامه می یابد.

***500 روستای هدف گردشگری و 300 منطقه بوم گردی 

معاون رییس جمهوری گفت: تلاش کرده ایم در مناطق روستایی امکانات بوم گردی را در سه سال گذشته از 37 منطقه به بیش از 300 منطقه برسانیم و با وجود هفت برابر شدن این آمار هم اکنون بین 500 تا 600 تقاضای دیگر برای ایجاد مناطق بوم گردی وجود دارد.

وی اظهار کرد: در جلسه ای با کارگروه عشایر کشور ( نمایندگان جمعیت یک میلیون و 200 هزار نفری عشایر ایران) قرار شد تا کمیته ویژه ای به نام کمیته صنایع دستی در این کارگروه تشکیل شود و 500 روستا به عنوان روستای هدف گردشگری در فهرست میراث فرهنگی قرار گیرد. 

سلطانی فر اضافه کرد: برگزاری نشست های وزرای گردشگری مجمع جهانی گردشگری (ACD)، اجلاس تورگردانان در ایران با حضور بیش از 500 تورگردان از 100 کشور دنیا و همایش بین المللی سرمایه گذاری گردشگری از اقدامات مهم ما در زمینه بین المللی محسوب می شود.

** احداث 35 هتل 4 و 5 ستاره با هشت هزار میلیارد ریال

سلطانی فر، اهتمام دولت در تاسیس 35 هتل، 4 و 5 ستاره با اعتباری بالغ بر 8000 میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی را ستود و عنوان کرد: پروژه هتل سازی که از نیازهای مبرم توسعه گردشگری کشور است با تعریف 820 هتل 1 تا 5 ستاره و هتل آپارتمان و 170 هتل 4 و 5 ستاره دیگر توسط بخش خصوصی با جدیت دنبال خواهد شد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1