اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 95/11/06 | ساعت: 09:34 | کد خبر: 6300 | بازدید: 454672 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

محمدحسن طالبیان گفت: ایرانیان در قرن‌های متمادی با عشق در مسیر اعتلای هنر کوشیده‌اند و در این میان خراسان به عنوان مهد فرهنگ و تمدن نقش عمده‌ای را ایفا کرده است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، معاون سازمان میراث فرهنگی که شامگاه گذشته در آیین افتتاح نمایشگاه ۱۴ قرن هنر و تمدن ایران در دوره اسلامی در محل موزه بزرگ خراسان سخن می‌گفت، اظهار کرد: روح اسلام، فلسفه‌ی هنر و هنرمند را تغییر داد و رنگ و بوی ایرانی به آن بخشید و تمدن ایران در ۱۰ هزار سال گذشته بدون وقفه ادامه داشته و تمام تجربیات خود را برای اعتلای اسلام به کار برده، تا جایی که توانست یکی از سه حوزه مهم تمدن اسلامی در جهان را ایجاد کند.

طالبیان خاطرنشان کرد: تمدن اسلامی ایران خدمات زیادی به جهان اسلام در حوزه‌های مختلف به خصوص در حوزه هنر، معماری و سنت‌هایی نظیر خلق گنبد و ایوان برای اماکن مقدس داشت که در طول زمان در این کشور ادامه داشته است.

وی با اشاره به تاثیر هنر اسلامی در گسترش اسلام به شرق آسیا، عنوان کرد:‌ این نمایشگاه بیانگر سیر تحول هنر و تمدن اسلامی در رشته‌های سفالگری، فلزکاری، شیشه‌گری، نگارگری، پارچه بافی، تذهیب و سایر هنرهای سنتی است که تاثیر شگرف اسلام در آنها متبلور است.

وی افزود: این نمایشگاه حاصل تلاش جمعی از مدیران و موزه‌داران است و اشیاء موجود در آن مربوط به تعدادی از موزه‌های جهان است که اغلب آنها برای نخستین‌بار به نمایش درمی‌آیند.

طالبیان افزود: حدود ۱۷۸ قلم اشیاء تاریخی در این موزه از سده‌های نخست اسلام تا پایان دوره پهلوی، گردآوری شده است.

معاون میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: در خصوص مناسبت معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام، سه برنامه ویژه به سازمان محول شده است که یکی از آن‌ها برگزاری این نمایشگاه است.

طالبیان خاطرنشان کرد: انجام پروژه تعریف حریم منظری برای آستان قدس رضوی و نامزدی میراث جهانی حرم مطهر نیز دو طرح دیگر ما در این زمینه به شمار می‌رود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1