اخبار پیشنهادی


دوشنبه 95/11/18 | ساعت: 08:07 | کد خبر: 6314 | بازدید: 454526 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور اظهار داشت: به همکاری همه دستگاهها برای تهیه لیست قرمز آثار تاریخی نیاز داریم.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر،نمایشگاه مجموعه های استردادی اشیایی فرهنگی و تاریخی به عنوان دستاوردهای دیپلماسی فرهنگی طی مراسمی با حضور رئیس سازمان میراث فرهنگی، کارشناسان و موزه داران، رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی، الهام امین زاده دستیار رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی عصر روز دوشنبه ۱۸ بهمن در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار شد.

قرار بود در این مراسم محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان نیز حضور پیدا کند اما این برنامه بدون حضور وی برگزار شد و اشیای تاریخی که از آمریکا، بلژیک، ایتالیا و آلمان به ایران برگشت داده شده است به نمایش درآمد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور گفت: خرید و فروش غیرقانونی اموال تاریخی و فرهنگی در جهان روبه افزایش است به ویژه کشورهایی که سابقه تاریخی دارند بیشتر مورد دستبرد قرار می گیرند البته کشورهایی هم هستند که زمینه ساز این تجارت شده اند.

وی گفت: در سال ۱۹۷۰ کشورها، کنوانسیونی را برای مبارزه با قاچاق اموال فرهنگی و تاریخی امضا کردند که ایران نیز جزو اولین کشورهایی بود که به این کنوانسیون پیوست.

طالبیان ادامه داد: کشورهایی از جمله ایتالیا همکاری نزدیکی در قالب این کنوانسیون با ایران داشته اند و ایران نیز کارهای مهمی در این زمینه انجام داده است. یکی از این ماموریت های مهم رصد کردن حراجی هایی است که در سطح بین الملل برگزار می شود. در این راستا تلاش می شود آن اموالی که به قاچاق رفته اند برگردانده شود این کار معمولا با همکاری وزارت خارجه اتفاق می افتد. در این راستا مشکلاتی داریم که به دو دسته تقسیم می شوند. یکی از اموال تاریخی و فرهنگی هستند که در حراجی ها به فروش می رسد و این اموال جزو میراث خانواده هاست که یا خودشان آن را به حراجی ها داده اند و یا کسانی از آنها سرقت کرده و در این حراجی ها به فروش می رسانند. اما از آنجایی که فهرستی از این اموال نداریم نمی توان کار جدی روی آنها انجام داد.

وی افزود: اشیای زیرخاکی هم هستند که بخشی از آنها توسط قاچاقچی ها سرقت شده و نمی دانیم از کجا و چطور بدستشان رسیده مانند اشیای تاریخی جیرفت که قاچاقچیان قبل از کاووش ها، اشیا را پیدا کرده و به خارج از کشور فرستاده اند. برخی از این آثار از کشورهایی مانند لندن برگشت داده اند. گروه دیگر مربوط به اشیایی می شود که از موزه ها به سرقت رفته است و چون فهرست موزه ها را در اختیار داریم می توان از آنها شکایت کرد. به همین علت فهرست اموال تاریخی بسیار مسئله مهمی است و از سال گذشته به همه دستگاهها نامه نگاری شده که در این زمینه با سازمان میراث فرهنگی همکاری کنند چون اگر این فهرست در اختیار سازمان میراث فرهنگی باشد می توان به آن رجوع کرد و کارهای قانونی مربوط به آن را انجام داد.

وی تصریح کرد: تعدادی از دستگاهها اشیای تاریخی خود را اعلام کردند و ما می توانیم آنها را اسکن کنیم تا از قاچاق آنها جلوگیری شود. بنابراین تلاش می شود که آئین نامه اموال تاریخی را به سرعت اجرا کنیم البته حدود ۳۰۰ مجموعه داریم که خودشان در این قضیه وارد شده اند اما کفایت نمی کند. همچنین از مردم می خواهیم که ما را مطلع سازند تا از سرقت این اموال جلوگیری شود.

وی گفت: اگرچه بعد از انقلاب آثاری به ایران برگشته است مانند الواح هخامنشی که بر اساس توافق هایی انجام شده است اما ۴ محموله از آثار تاریخی که به تازگی برگشته قرار نبوده استرداد شود. مثل اشیای تاریخی خوروین.

طالبیان گفت: باید کمک کرد که فضای قاچاق اشیای تاریخی در جهان ناامن شود. ما به همکاری واحد حقوقی سازمان و نهاد ریاست جمهوری، سازمان ایکوم احتیاج داریم.

وی افزود: تهیه لیست قرمز آثار تاریخی شروع شده است و قرار شده آثاری که در موزه ها هستند به سرعت در این لیست قرار گیرند.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1