اخبار پیشنهادی


شنبه 96/01/26 | ساعت: 03:54 | کد خبر: 6345 | بازدید: 454311 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون میراث فرهنگی کشور گفت: توجه مضاعف به میراث فرهنگی استان های مرزی و مناطق کمتر توسعه یافته از اولویت های جدید است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی در مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی، اظهار کرد:برای جبران کم توجهی ها در گذشته نسبت به حفظ، مرمت و احیای مناطق کمتر توسعه یافته در استان های مرزی توجه مضاعف به این مواریث فرهنگی را در اولویت های خود قرار داده ایم.

وی افزود: تکمیل پرونده اورامانات در غرب کشور و منظر باستانشناسی ساسانیان در فیرزآباد فارس از جمله این اقدامات است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تاکید کرد: شعار امسال «ایکوموس» (میراث فرهنگی، گردشگری پایدار) است، که برای رسیدن به این مسئله قطعا توجه به ریشه گردشگری یعنی میراث فرهنگی ضروری است.

وی با اشاره به اینکه گردشگری پایدار از مسیر حفاظت از ارزش های میراث فرهنگی می گذرد، تصریح کرد: هر کشوری اگر در میراث فرهنگی سرمایه گذاری کند برنده خواهد بود.

طالبیان ادامه داد: درآمد پایدار، حفظ هویت و ارتقای عزت و افتخار ملی در سطح جهان از شاهراه میراث فرهنگی می گذرد.
وی گفت: تعداد زیادی از 17 مورد شاخص توسعه پایدار که سازمان ملل به عنوان اهداف و چشم اندازه سال 2030 را معرفی کرده، مبتنی بر حفاظت از میراث فرهنگی است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری با اشاره به عملکرد سه ساله میراث فرهنگی در دولت یازدهم تصریح کرد: پیش از این دولت برای جلوگیری از تخریب‌های گسترده در مناطق مختلف و مصوبات کمیسیون ماده 5 شهرداری ها نماینده میراث فرهنگی در شورای های تاثیرگذار و طرح های بالا دستی، حضوری نمادین داشت که اکنون به حضوری تاثیرگذار بدل شده است.

وی تلاش برای هم افزایی اقدامات پژوهشگاه میراث فرهنگی و بخش های مرمت و باستان شناسی را دستاورد مفیدی قلمداد کرد و افزود: این گونه هم افزایی ها علاوه بر داخل سازمان با سایر نهادها نیز در دستور کار قرار گرفته و بسیار ثمربخش بوده است.

طالبیان گفت: اکنون 90 پایگاه باستانی و تاریخی فعال وجود دارد که بسیاری از آنها در دولت یازدهم احیا شده اند و از سرگیری فعالیت های «NGO» ها و انجمن‌های میراث فرهنگی که با حمایت ما انجام شد، در کمک به این روند موثر بوده است.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: در برنامه ششم موضوع مدیریت مستقل موزه‌ها و محوطه ها را مطرح کردیم تا با شکل گیری هیات امناهای میراث فرهنگی در مناطق تاریخی کشور و مدیریت هیات ها، بار دولت سبک شود و میراث فرهنگی این سرزمین با مشارکت خود مردم اداره شود.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط با مراکز علمی دانشگاهی در داخل و خارج از کشور برای عقبه سازی و ظرفیت سازی بدنه کارشناسی میراث فرهنگی از مهمترین اقدامات سال های اخیر است.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری ادامه داد: در همه پایگاه های ملی و جهانی ما در استان های مختلف، شورای راهبردی هر استان تشکیل شد و با مشارکت ساکنان محلی و همکاری با نهادهایی چون شهرداری و سازمان بهسازی و غیره فعالیت های موثری صورت گرفت.

وی ادامه داد: تعدادی از کشورها برای انجام مرمت در میراث فرهنگی ما رغبت دارند و سازمان برنامه و بودجه 90 میلیارد ریال به صورت ارزی برای این منظور اختصاص داده است، در حالی که سال قبل وضعیت اعتباری ما برای خارج از کشور صفر بود.

طالبیان تاکید کرد: برگزاری کارگاه مرمت چوب توسط هیات ژاپنی که تخصص و مهارت بالایی در این زمینه دارد و همچنین اجرایی شدن مرمت مسجد کبود ارمنستان و توجه به آثار میراثی ایران در افریقا، هندوستان، آسیای میانه، افغانستان و عراق مجموعه اقدامات قابل ملاحظه است.

وی یادآور شد: تصمیم داریم طبق برنامه ششم توسعه 500 روستا را مرمت کنیم و برای این منظور در همکاری صمیمانه ای بین گردشگری و میراث فرهنگی و برنامه یکپارچه ای برای مرمت و حفظ 73 روستای کشور به عنوان مقاصد گردشگری و محلی برای عرضه فعالیت های صنایع دستی کارهای لازم صورت گیرد.

** وجود 800 شهر تاریخی در ایران

در ادامه این نشست مدیرکل حفظ و احیای بناها، بافت ها و محوطه های تاریخی کشور گفت: میراث فرهنگی متعلق به همه ایرانی هاست و مخصوص یک سازمان نیست و تا زمانی که به یک مطالبه عمومی تبدیل نشود، کارها نتیجه بخش نخواهد بود.

غلامرضا میثاقیان افزود: ما موظفیم به دور از هیاهو و جنجال اقدامات خود را انجام دهیم زیرا کار فرهنگی با جنجال و فضای ملتهب سازگار نیست.

وی ادامه داد: کارهایی که تاکنون در حوزه مرمت انجام شده عمدتا تقاضا محور بوده است ، یعنی از هرجا فشار بیشتری به ما وارد شد به آن سمت رفتیم در حالی که باید اجازه دهند ما بر اساس برنامه های مصوب پیش رویم.

میثاقیان تاکید کرد: 70 درصد از بودجه ما برای مرمت های اساسی و 30 درصد باقی مانده برای مرمت های اضطراری اختصاص یافته است.

وی گفت: مهمترین راهبرد ما استفاده از فرهنگ مشارکت برای حفظ بناها در کشور است و اکنون 900 نفر در 26 استان کشور در بخش غیر دولتی به طور جدی به همکاری برای حفظ بناهای میراث فرهنگی می پردازند.

وی ادامه داد: در روزهای 29 و 30 فروردین برنامه مبسوطی به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه های تاریخی تدارک دیده ایم و برای 800 شهر تاریخی کشور به مرور کارگاه هایی در نظر گرفته ایم که بخشی از آن از اردیبهشت ماه سال جاری کلید خواهد خورد.

میثاقیان یادآور شد: تدوین و به روز آوری دستورالعمل ها و انتشار کتابی با عنوان کارنامه سه ساله دولت در حفظ و مرمت بناها از جمله مهمترین خدمات ما در این زمینه بوده است.

** توجه ویژه به میراث خلیج فارس

مدیرکل ثبت آثار و بناهای تاریخی فرهنگی نیز گفت: توجه ویژه به میراث فرهنگی و طبیعی خلیج فارس در اولویت قرار دارد.

فرهاد نظری تاکید کرد: خلیج فارس فقط مهمترین آبراه انرژی جهان نیست بلکه گنجینه ای از گرانبهاترین میراث تاریخی ایرانیان در آن نهفته است که از جمله آن به میراث زیر دریا و میراث ناملموسی چون مهارت لنج سازی و دریانوردی می توان اشاره کرد.

وی افزود: سال 95 نخستین کارگاه آموزشی مبانی نظری در بندر کنگ با کمک یونسکو برگزار شد و امسال دومین کارگاه میراث دریایی خلیج فارس به صورت عملی برگزار می شود.

نظری خاطرنشان کرد: تاسیس پایگاه های موضوعی و توجه به میراث ارزشمندی چون سیراف، غارهای نمکی و غیره می تواند در کنار مصوبه شورای امنیت کشورمان، خلیج فارس را تبدیل به نقطه امن فرهنگی در جهان کند.

** 100 میلیارد تومان بودجه سال 96 پایگاه های میراث فرهنگی

مدیر کل پایگاه های ملی و جهانی میراث فرهنگی در ادامه این نشست عنوان کرد: پایگاه های ملی میراث یکی از دستاوردهای مهم دولت یازدهم است که در دوره قبل تعطیل شده بود.

فرهاد عزیزی اضافه کرد: اکثر پایگاه های ملی ما رونق گرفته اند که با تخصیص اعتبارات لازم می توانند در شرف ثبت جهانی قرار گیرند.
وی ادامه داد: بطور میانگین متوسط بودجه سالانه این پایگاه ها در کشور 350 میلیارد ریال بود که در سال 96 این مبلغ به بیش از یکهزار میلیار ریال افزایش یافته است.

** توسعه پایدار بدون آموزش ممکن نیست

مدیر مرکز آموزش عالی میراث فرهنگی در باره دستاوردهای آموزشی این مرکز گفت: به تناسب نیازهای جدید رشته های جدیدی را در این مرکز دایر خواهیم کرد و در صدد هستیم در زمینه مطالعات میراث ناملموس مقطع کارشناسی ارشد را در این مرکز راه اندازی کنیم.
یوسف منصورزاده افزود: توسعه پایدار بدون آموزش ممکن نیست و برای این مرکز که در سال 1366 راه اندازی شده، جریان سازی آْموزشی و کیفیت تربیت نیروی متخصص تکلیف است.



منبع: ایرنا


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1