اخبار پیشنهادی


دوشنبه 96/02/11 | ساعت: 10:21 | کد خبر: 6365 | بازدید: 454313 | سرویس: میراث فرهنگی | ©
پست الکترونیک
چاپ

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کاخ ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران به ‌عنوان میراثی ارزشمند نیاز به نگهداری ویژه دارد، گفت: حتی اگر محاکم قضایی حکم به انتقال مالکیت این مجموعه‌ ها بدهند، چنین امری به صلاح فرهنگ ملی کشور نیست.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، محمدجواد فتحی با اشاره به انتقال مالکیت کاخ ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران از سازمان میراث فرهنگی به بنیاد مستضعفان اظهار کرد: این مسئله یک دعوای حقوقی است و محاکم قضایی باید آن را تعیین تکلیف کنند، اما مسلم است که میراث فرهنگی در کشور متولی مشخصی دارد که مکلف به حفظ آثار ملی است.

وی ادامه داد: وقتی تشکیلاتی متکلف امور مشخصی می‌شود؛ مردم و بیت‌المال هزینه‌های آن تشکیلات را تقبل می‌کنند تا امور به ‌درستی انجام شود. در اینجا هم سازمان میراث فرهنگی، موظف به حفظ موجودیت و تمامیت میراث فرهنگی کشور است.

عضو کمسیون حقوقی و قضایی مجلس دهم با تأکید بر این ‌که مسئولیت حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و میراث ماندگار کشور بر اساس قانون برعهده سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی کشور است، اظهار داشت: این مسئولیت نیاز به توانایی و تخصص ویژه دارد تا با استفاده از آن حفظ این میراث از تهاجم‌ و تهدیدها ممکن شود.

فتحی تصریح کرد: واگذاری میراث ملی و فرهنگی کشورمان به نهادهایی که هیچ تعهد و وظیفه‌ای به آن‌ها ندارند و فاقد شآن و توانمندی برای انجام امور مرتبط باشند، بی‌معنی است. بنابراین مصادره و تحت مدیریت قرار دادن این میراث می‌تواند به ضرر آثار ملی و ارزشمند کشورمان باشد.

او با بیان این‌که مردم برای حفظ آثار ملی هزینه‌های سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی را می‌پردازند، اظهار کرد: این هزینه‌ها برای نگهداری تخصصی سرمایه‌های فرهنگی ملی ماست و سپردن میراث فرهنگی به نهادهای غیر مرتبط فلسفه تشکیل سازمان میراث فرهنگی را زیر سؤال می‌برد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس افزود: به نظرم حتی اگر محاکم قضایی هم حکم به انتقال مالکیت کاخ‌موزه‌های سعدآباد و نیاوران را به بنیاد مستضعفان داده باشند، این موضوع به صلاح آثار ملی و فرهنگی ما نیست چراکه تصور می‌کنم تنها راه حفظ این میراث مشترک، سپردن مسئولیت و مدیریت آن به سازمان میراث فرهنگی است.

فتحی اظهار داشت: برای چنین تصمیماتی باید دید که آیا آن نهاد توان و تخصص نگهداری از میراث فرهنگی را دارد یا خیر! که بنیاد مستضعفان از نظر فنی نه تخصص و نه توان این امر را ندارد.

 

 



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1