اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 92/06/07 | ساعت: 12:37 | کد خبر: 2118 | بازدید: 453176 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

قائم مقام و معاون سازمان میراث فرهنگی و گردشگری درباره مزایده امروز خانه تاریخی مشیرالدوله یا پیرنیا گفت: آیا رکن وزینی مثل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) بااین حراج، آمادگی دارد که در شناسنامه‌اش بنویسند که یکی از نفیس ترین بناهای تاریخی به دست آنها حراج شده است؟

Hojat

 به گزارش میراث ما، مهدی حجت در گفت‌وگو با خبرنگار جامعه فارس در خصوص مزایده امروز خانه مشیرالدوله که در آن فرمان مشروطیت انشا شده است، اظهار داشت: من فکر نمی‌کنم برای مسئولان یک دستگاه، خیلی افتخارآفرین باشد که بنایی مثل پیرنیا را حراج بگذارند. شاید می‌خواهند اقدامی کنند که سازمان میراث فرهنگی حرکتی کند اما دولت در حال حاضر امکان تملک این بنا را ندارد.

وی در پاسخ به اینکه امروز این بنا به مزایده گذاشته می‌شود و سازمان میراث فرهنگی چه اقدام اورژانسی در این زمینه انجام داده است؟ گفت: توصیه‌ دارم که آنها مجالی قائل شوند تا سازمان و مالک به مذاکره بنشینند و به راه حلی که به نفع طرفین باشد دست یابند.

قائم مقام رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در پاسخ به اینکه به طور نمونه چه راه‌حل‌هایی را می‌توان به مالک پیشنهاد کرد؟ تصریح کرد: مثلاً می توان ماعوضی را برای آن در نظر گرفت یا در طول زمان، دولت مبالغی را به آنها پرداخت کند یا اینکه امکاناتی را برای تعویض فراهم کنیم که تمام این موارد را در مذاکره می‌توانیم به نتیجه برسانیم.

حجت تأکید کرد: آیا رکن وزینی مثل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) آمادگی دارد در شناسنامه‌اش بنویسند که یکی از نفیس‌ترین بناهای تاریخی به دست آنها حراج شده است؟

وی در خصوص اظهارات سرپرست معاونت میراث فرهنگی استان تهران مبنی بر اینکه این بنای تاریخی هنوز شماره ثبت ملی ندارد هم گفت: اگر این اتفاق افتاده است از تنبلی و کاهلی مدیران قبلی است افرادی که باید قانوناً به وظیفه‌شان عمل می‌کردند.

معاون میراث فرهنگی کشور ادامه داد: البته اگر آنجا ثبت هم می‌شد با قانون، با زبان زور و عدم رضایت نمی‌توانستیم به حرکت فرهنگی دست یابیم و تجربه نشان داده است که استفاده از این روش‌ها آثار تاریخی را نجات نداده است.

حجت در پاسخ به اینکه آیا نماینده‌ای از سوی سازمان برای مذاکره با مالک خانه پیرنیا یا حور در مزایده تعیین نشده است؟ گفت: در این زمان کوتاه حضورمان در سازمان، فرصت نکردیم اما رسانه‌ها نماینده‌های مردم هستند و مالک متوجه می‌شود که جامعه ایرانی نسبت به این بنا حساسیت دارد حتی اگر این بنا هم حراج شود مالک جدید هم می‌داند که چه جنسی را می‌خرد و به این سادگی امکان تخریب و ساخت و ساز در آن وجود ندارد.

به گزارش فارس، خانه قاجاری پیرنیا در محله لاله زار تهران قرار دارد و مالک فعلی آن ستاد اجرایی فرمان امام ره) است.

منبع: فارس



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1