اخبار پیشنهادی


پنج شنبه 92/06/07 | ساعت: 05:42 | کد خبر: 2126 | بازدید: 452515 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

تخریب تدریجی خانه تاریخی ظهیرالاسلام توسط سازمان تامین اجتماعی، برگزاری مزایده فروش خانه تاریخی پیرنیا، انتصابات جدید در سازمان میراث فرهنگی و اعلام نرخ تورهای گردشگری خارجی در فصل تابستان از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

Miras Arm

به گزارش میراث ما به نقل از مهر، این هفته رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی سید محمد بهشتی را به عنوان مشاور رئیس در حوزه میراث فرهنگی و مهدی حجت را به عنوان معاون میراث فرهنگی کشور منصوب کرد. به همین دلیل، رئیس سازمان اولین نشست فصلی خود را با نمایندگان و فعالان حوزه های صنایع دستی گردشگری و میراث فرهنگی در ساختمان ارگ آزادی برگزار کرد در این میان بسیاری از کارشناسان، باستان شناسان و فعالان گردشگری و صنایع دستی بعد از 8 سال بود که دوباره به این سازمان می آمدند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در حاشیه این مراسم از توقف آزمون های استخدامی سازمان خبر داد و گفت: باید انتصابات بازنگری شود.

 

باید بورس جهانی صنایع دستی راه بیندازیم

نامور مطلق استاد هنرهای سنتی هم در نخستین نشست فصلی رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با بیان اینکه باید بورس جهانی صنایع دستی راه بیندازیم گفت: صنایع دستی کاملاً مدافع محیط زیست است و از پسماندها در تولید صنایع دستی استفاده می‌شود. همچنین وضعیت فعلی صنایع دستی مثل منطقه زلزله زده است و باید برای آن سلول بحران ایجاد شود.

شبکه اطلاع رسانی گردشگری نادیده گرفته شد

رجبعلی خسروآبادی دبیر اجرایی اتحادیه هتل و هتل آپارتمان های تهران گفت: آنچه که در گردشگری پایدار اصالت دارد، مولفه هایی مانند محیط زیست و اقتصاد است اگر گردشگری پایدار می خواهیم باید به این مولفه ها توجه داشته باشیم.

وی گفت: شبکه اطلاع رسانی گردشگری از جمله اقدامات اساسی دولت در برنامه چهارم توسعه بود ولی متاسفانه این کار انجام نشد و آماری از گردشگری نیز نداریم تا بدانیم در کدام بخش ها تقاضا کم و در کدام بخش ها تقاضا زیاد است.

 

حرمت کارشناسان در میراث فرهنگی مثل گذشته حفظ شود

در ادامه این مراسم ملک شهمیرزادی از باستان شناسان پیشکسوت نیز حضور پیدا کرد و گفت: پس از توقف نه چندان خوشایند در حوزه باستان شناسی از سال 83 تا 92 تنها توصیفی که از باستان شناسی می توان کرد این است که بر زمین افتاده و لگدکوب شده است. کارشناسان میراث فرهنگی انتظار دارند حرمت آنها در میراث فرهنگی مثل گذشته حفظ شود.

 

ایران، نایب رئیس مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی شد

بیستمین اجلاس مجمع عمومی سازمان جهانی جهانگردی ملل متحد UNWTO در ویکتوریافالز به میزبانی مشترک کشورهای زامبیا و زیمبابوه با حضور هیات های عالی رتبه بیش از 160 کشور جهان از جمله هیاتی از جمهوری اسلامی ایران، آغاز به کار کرد.

در این اجلاس که با حضور عالی ترین مقام سازمان تخصصی بین المللی گردشگری UNWTOبرگزار می شود خط مشی های کلان صنعت گردشگری در سطح جهانی تبیین شده و برنامه ها و اهداف توسعه ای در صنعت گردشگری از طریق 9 کمیته تخصصی پیگیری می شود.

 

فروش میراث ملی به ارزش 12 میلیارد تومان

خانه تاریخی پیرنیا در فهرست املاک مزایده ای تهران برای فروش و تبدیل آن به مجتمع مسکونی و تجاری قرار گرفت. همین خبر موجب شد تا کارشناسان و مسئولان میراث فرهنگی که به تازگی در سمت خود قرار گرفته اند نسبت به این موضوع واکنش نشان دهند.

رئیس سازمان میراث فرهنگی قول پیگیری این مزایده را داد و معاون میراث فرهنگی کشور نیز خواستار تحمل بیشتر برگزار کنندگان مزایده و پیدا کردن راه حل بهتر شد. مهدی معمارزاده، یکی از کارشناسان میراث فرهنگی نیز به خبرنگار مهر گفت: براساس قوانین تغییر کاربری این خانه خلاف قانون است و قطعا برنده مزایده ضرر خواهد کرد.

برگزار کنندگان مزایده فروش خانه مشیرالدوله به تمامی درخواست کنندگان اعلام کرده بودند که استعلام شهرداری منطقه 12 به نامه شماره 44/79976 به تاریخ 11 خرداد 92 را در اختیار دارند و شهرداری منطقه نیز نامه ای را به امضای علی محمدنژاد (شهردار منطقه 12) در تاریخ 18 تیرماه امسال به ستاد اجرا کننده مزایده، اعلام کرده و به آنان اجازه تغییر کاربری این عمارت به ساختمان تجاری، مسکونی و اداری داده است.

 

اجاره غرفه های 300 هزار تومانی برای هنرمندان صنایع دستی

اعتراضات هنرمندان صنایع دستی به پولی شدن شرکت در نمایشگاه ها ادامه دارد. آنها معتقدند: طبق آنچه مدیرکل میراث فرهنگی استان خراسان رضوی در نامه ای اعلام کرده است، یازدهمین دوره نمایشگاه هتلداری، گردشگری و صنایع دستی مشهد با حمایت این اداره کل و سایر اتحادیه ها و انجمن های ملی و بین المللی برگزار شده که تاسیسات گردشگری، صنایع دستی و هنرهای سنتی از جمله بخش های مشارکت کننده در این نمایشگاه هستند بنابراین خطاب به مدیران کل میراث فرهنگی استانهای دیگر اعلام کرده که بخش خصوصی فعال در این حوزه هتلداری گردشگری و صنایع دستی را برای شرکت در این نمایشگاه ترغیب کنند. منتها اگر آن اداره کل تمایل به ایجاد غرفه دارد از تسهیلات ویژه ای برخوردار می شود.

برخی از هنرمندان صنایع دستی نیز پس از آنکه با خبر شدند شرکت در این نمایشگاه برخلاف نمایشگاه های دیگر برای آنها هزینه بر است و باید بابت اجاره غرفه ها هزینه بپردازند، از شرکت در این نمایشگاه سرباز زدند چرا که عنوان می کردند واگذاری این نمایشگاه به بخش خصوصی باعث شده است تا دیگر آنها نتوانند از تسهیلات لازم برای حضور هنرمندان در این نمایشگاهها استفاده کنند.

 

تخریب خانه تاریخی ظهیرالاسلام

تخریب خانه ظهیرالاسلام هم این هفته خبرساز شد. تبديل این خانه به پاركينگ وضعیت خانه ظهیر الاسلام را از سال گذشته تاکنون در شرایط نابسامانی قرار داده است. به همین علت و پس از رسانه ای شدن این موضوع، رئیس سازمان میراث فرهنگی قول داده است تا برای جلوگیری از تخریب تدریجی این خانه با وزیر کار صحبت کند چرا که این خانه در اختیار اداره املاک سازمان تامین اجتماعی به عنان سازمان تحت نظر وزارت کار و رفاه اجتماعی است.

پیش از این تاکید شده بود که سازمان تامین اجتماعی قصد دارد خانه تاریخی ظهیرالاسلام منسوب به امام جمعه را که در مالکیت اداره املاک و مستغلات این سازمان است برای تبدیل به پارکینگ طبقاتی تخریب کند.

افزایش چند برابری نرخ تورهای خارجی نسبت به سال گذشته

"هر چه پول بدهی بیشتر آش می خوری" حکایت تورهای گردشگری است که هر چه خدمات بیشتری بخواهی و زمان مناسب تری برای سفر به خارج از کشور انتخاب کنی به همان اندازه باید پول بدهی با این تفاوت که هرچه زمان می گذرد تورم دست از سر قیمت تورها بر نمی دارد انقدر که از سال گذشته تا کنون قیمت تورهای خارجی دو و یا سه برابر شده است.

تورهای گردشگری خارجی امسال نسبت به سال گذشته با توجه به نوسانات نرخ ارز و بعد از آن راکد شدن تقریبی قیمت ارز همچنان با رشد فزاینده ای رو به رو شده است. تا جایی که نیم نگاهی به قیمت تورها و مقایسه آنها این افزایش نرخ را نشان می دهد به عنوان مثال تور گردشگری یک هفته ای مالزی که جزو تورهای ارزان قیمت و با خدمات بالا برای گردشگران ایرانی به حساب می آمد سال گذشته یک میلیون تومان نرخ داشت اما امسال همین تور حداقل چهار میلیون تومان فروخته می شود.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1