اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/02/21 | ساعت: 05:27 | کد خبر: 5110 | بازدید: 452408 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

طی حکمی از سوی محمدحسن طالبیان زین پس مدیران میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ۳۲ استان ملزم می‌شوند معاونین میراث فرهنگی خود را فقط از بین کارشناسان ارشد و دکتری مرمت و معماری انتخاب کنند این در حالی است که در صورت اجرایی شدن این حکم عملاً متخصصان باستان‌شناسی، مردم‌شناسی، موزه‌داری، زبان و گویش از نشستن بر این مسند حذف می‌شوند!

به گزارش میراث ما به نقل از هنرنیوز ؛ در متن این نامه از سوی محمد حسن طالبیان – معاون میراث فرهنگی کل کشور – خطاب به روسای میراث فرهنگی ۳۲ استان آمده است: 

« با سلام و احترام 
نظر به ضرورت ارتقا کیفی بدنه کارشناسی و مدیران میانی صفی لازم است معاونین میراث فرهنگی استان‌ها شرایط زیر را احراز کرده و قبل از صدور حکم برای ایشان کتباً نظر این معاونت اخذ شده باشد: 

الف:) تخصص تحصیلی 
کارشناسی ارشد یا دکتری مرمت و معماری با (گرایش رساله موضوع میراث فرهنگی) 

ب) سابقه کارسازمانی 
ب-۱)
 استان‌های اصفهان، کرمان، یزد، آذربایجان شرقی، تهران، خراسان رضوی، فارس و خوزستان 
حداقل ۱۲ سال (کارمند رسمی یا پیمانی) 

ب-۲) استان‌های قزوین، مازندران، گیلان، لرستان، خراسان جنوبی، همدان، کرمانشاه، آذربایجان غربی، سمنان، سیستان و بلوچستان 
حداقل ۱۰ سال ( کارمند یا پیمانی) 

ب-۳) استان های زنجان، اردبیل، گلستان، مرکزی ، کردستان، چهارمحال و بختیاری، بوشهر ، هرمزگان، خراسان شمالی، ایلام، قم ، کهگیلویه و بویر احمد، البرز 
حداقل ۸ سال (کارمند یا پیمانی) 

موارد استثنا در کوتاه مدت تا تأمین نیروی انسانی و پس از بررسی رزومه کاری در ستاد قابیلت صدور حکم دارد. 
مقتضی است حداکثر طی دو هفته آتی ضمن اعمال بخشنامه نسبت به معرفی افراد ذیصلاح به این معاونت اقدام نمایند. 

                                                                                                                         محمدحسن طالبیان 
                                                                                                                        معاون میراث فرهنگی

بنابر این گزارش، پیش از این نیز طالبیان در نخستین نشست رسانه‌ای خود از ارسال نامه‌ای به استان‌ها به خبرنگارهنرنیوز خبر داده بود که بر اساس آن مدیران کل استان‌ها ملزم شد‌ه‌اند حتماٌ معاونین میراث فرهنگی خود را هنگام حضور در جلسات کمسیون ماده ۵ به همراه داشته باشد تا حتا اگر مدیران متخصص نیستند معاونان بتوانند از حقوق میراث فرهنگی در این جلسات دفاع کنند.
Talebian

از سویی متأسفانه در دولت یازدهم همچنان سایه سیاست بر سر میراث فرهنگی گسترده است و مدیران انتخابی اداره کل‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان‌ها غالباً از شوراهای شهر، شهرداری‌ها، آموزش و پرورش و...انتخاب می‌شوند و کوچکترین تخصصی در حوزه میراث فرهنگی ندارند.

با چنین روندی اصلاٌ بعید نیست چند صباحی دیگر معاونین میراث فرهنگی استان‌ها نیز بنابر صلاحدید سیاسی از افراد نامتخصص انتخاب شوند! از این رو اقدام دکتر طالبیان درجای خود شایسته و درخور تقدیر است چرا که حداقل حضور یک متخصص و کارشناس را در پست معاونت میراث فرهنگی استان‌ها تضمین نموده است تا سازمان میراث فرهنگی بیش از این شاهد ورود ضربات مهلک ناشی ازعدم حضور متخصصان بر پیکره خود نباشد.

اما نباید از خاطر برد که طی این حکم عملاً سایر متخصصان و دانشمندان حوزه میراث فرهنگی اعم از باستان‌شناسان، مردم‌شناسان، موزه‌داران، متخصصان زبان و گویش از گردونه انتخاب کارشناس برای احراز پست معاونت میراث فرهنگی حذف شدند . این در حالی است که در حکم ارسالی بیشتر شاخص‌های کمی مانند مدرک و مقاله مورد توجه قرار گرفته و توجهی به شاخص‌های کیفی نشده است که با توجه به گرمی بازارمدرک گرایی یا تهیه مقالات کم مایه این امر مشکلاتی را برای انتخاب معاونین شایسته پیش خواهد آورد. همچنین بسیاری از کارشناسان، متخصصان و فرهیختگان حوزه میراث فرهنگی به دلایل متعدد طی ۸ سال گذشته از پیکره سازمان میراث فرهنگی جدا شدند.

این افراد هرچند ممکن است سابقه سازمانی (پیمانی یا کارمندی) مورد نظر را نداشته باشند اما معاونت میراث فرهنگی کل کشور به کارنامه درخشان کاری این افراد به خوبی اشراف دارد. 


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1