اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/02/31 | ساعت: 10:06 | کد خبر: 5134 | بازدید: 452172 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

سیدمحمد خاتمی رییس جمهور اسبق ایران در آیین تجلیل از موزه داران برتر گفت: اگر موزه شناسنامه هویت اقوام نباشد، دستکم نشانگر ریشه های هویت آدمی است.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا؛ سید محمد خاتمی عصر چهارشنبه در مراسم تجلیل از موزه داران برتر که به مناسبت روز جهانی موزه در خانه هنرمندان برگزار شد، توجه به موزه را توجه به ریشه های هویت هر قوم، ملت و جامعه دانست و افزود: هویت آدمی امری تاریخی است.

وی با بیان اینکه موزه یک امر تفننی نیست، ادامه داد: توجه به موزه به معنای پر کردن لحظاتی از زندگی نیست.

خاتمی درباره چرایی اهمیت و توجه به موزه نیز گفت: هر قوم دارای هویتی است؛ قومی که هویت خود را از دست بدهد از بین خواهد رفت.

رییس جمهور اسبق ایران، از موزه به عنوان یک آموزشگاه و پژوهشگاه یاد کرد و گفت: موزه جایی است که اگر اقوام به خوبی به آن توجه کنند غرور مثبت ملی در آنجا تقویت می شود.

خاتمی تاکید کرد: قومی که به موزه بی اعتنایی کند در واقع به هویت و ریشه های تاریخی خود بی اعتنایی کرده است.

رییس جمهوری اسبق ایران در ادامه خاطرنشان کرد: امروز، جهان پر از خشونت، درگیری، سرکوب و تنازع است. با توجه به وضعیت دنیای امروز و ابزارها و شیوه های مدرنی که وجود دارد، این خشونت عریان تر، سهمناک تر و در عین حال نفرت انگیزتر شده است.

خاتمی افزود: به بهانه های مختلف از جمله جنگ با تروریسم، کشتار می شود در حالی این جنگ ها سبب شعله ور شدن آتش ترور و تروریسم می شود.

رییس جمهور اسبق ایران اضافه کرد: آیا هویت و هویت گرایی به خشونت می انجامد؟ آیا جنگها و درگیری ها به دلیل پایبندی افراد به هویتشان است؟

وی خاطرنشان کرد: در جامعه شناسی امروز اینگونه مطرح شده که هرچه هویت گرایی قویتر شود، افراط و خشونت گرایی نیز افزایش می یابد در حالی که این سفسته بزرگی است. البته برخی هویتها بسته به اینکه چگونه معنا و از آن سوءاستفاده یا استفاده شود، می توانند در دل خود خشونت و افراط بیافرینند.

خاتمی ادامه داد: هویت می تواند در متن خود مدارا، مهر و محبت را پرورش دهد و کین و ستیز ایجاد کند.

رییس جمهور اسبق ایران گفت: اگر ماهیت هویت به گونه ای باشد که با حضور هویت دیگری معنا یابد، مهر، شفقت و همزیستی به ارمغان می آورد.

وی با بیان اینکه ایران هویت غنی دارد، افزود: به هویتمان افتخار می کنیم زیرا از درون آن محبت تراوش می شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1