اخبار پیشنهادی


جمعه 93/03/02 | ساعت: 09:08 | کد خبر: 5139 | بازدید: 451977 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حس تاریخی داشتن یک جامعه نشانه فرزانگی آن جامعه است زیرا توجه به میراث فرهنگی موجب پیشرفت و تعالی جامعه می شود.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا؛ « حداد عادل » روز جمعه در آیین رونمایی از کتاب های دوم و سوم دانشنامه تخت پولاد اصفهان ، تصریح کرد: جوامعی که به تاریخ و میراث فرهنگی خود بیشتر توجه دارند از نظر فرهنگی و علمی پیشرفت های بسیاری داشته اند.

وی با اشاره به بیش از شش هزار شهید، عارف، دانشمند و هنرمند مدفون در آرامستان تاریخی تخت فولاد اصفهان، گفت: دانشنامه تخت فولاد گوهرهای موجود در تخت فولاد اصفهان را تثبیت کرد.

وی با خواندن این شعر ؛ ˈیک آسمان ستاره ز چشمان روزگار. اینجا چکیده است به دامان اصفهان ˈ اظهار کرد: در آسمان نزدیک به شش هزار ستاره قابل رویت است اما در تخت فولاد اصفهان بیش از این اندازه ستاره و مشاهیر بزرگ علم آرمیده اند که باید این میراث ارزشمند را برای نسل های آینده حفظ کرد.

رییس فرهنگستان زبان و ادب پارسی افزود: تخت پولاد، فشرده تاریخ و فرهنگ اصفهان است و مانند موزه ، این میراث را برای اصفهان جمع آوری کرده است.

وی ادامه داد: دانشنامه تخت پولاد باعث شد این افراد و مشاهیر به فراموشی سپرده نشوند و به عنوان گنجینه ای فرهنگی، سیاسی، هنری و اجتماعی برای اصفهان حفظ شود.

وی تصریح کرد: فرق انسان و حیوان در این است که انسان دارای درک تاریخی و از تاریخ آگاه است اما حیوان از چنین درکی برخوردار نیست.

حداد عادل تاکید کرد: حال، ریشه در گذشته دارد لذا باید تلاش کنیم حس آگاهی از تاریخ را به فرزندان خود منتقل کنیم.

وی یکی از دلایل موفقیت شهید مطهری را تدریس فلسفه تاریخی بیان کرد و گفت: شهید مطهری سیر تحول هر مساله فلسفی را با بررسی تاریخ فلسفه دنبال می کرد و دانش پژوه به خوبی از تحولات آگاه می شد.

عضو شورای انقلاب فرهنگی توجه به مزارها را فرصتی برای گره زدن انسان ها به پیشینه آنها دانست و افزود: به این دلیل باید برای هر مزار به اندازه زمان حیات صاحب آن، اهمیت قائل شد.

وی با بیان اینکه توجه به فرهیختگان و بزرگان درگذشته، امر عقلایی است، افزود: حتی در جوامعی که به معاد و روح اعتقادی ندارند این امر اجرا می شود و دارای فواید اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و معنوی بسیار است.

حداد عادل، اقدام وهابیت در تخریب قبور بزرگان دینی به بهانه تبری جستن از شرک و امثال این توجیهات را یک اقدام غلط دانست و گفت: همانطور که جلال آل احمد در کتاب خسی در میقات ذکر کرده، سنگ قبر هر فرد مانند جلد کتاب که معرفی کننده آن کتاب است، نشانه و هویت گذشتگان است.

آرامستان تخت فولاد با مساحت تقریبی 75 هکتار در حاشیه جنوبی رودخانه زاینده رود و در انتهای یکی از محورهای تاریخی شهر اصفهان واقع شده است. 

این آرامستان تاریخی به دلیل وسعت، کثرت مشاهیر مدفون در آن و وجود ابنیه ارزشمند تاریخی یکی از مهمترین محوطه های تاریخی و فرهنگی ایران محسوب می شود.

حضرت یوشع نبی از پیامبران بنی اسراییل نیز در این آرامستان خاکسپاری شده است. 

یوشع نبی یکی از پیامبران قوم بنی اسراییل است که پس از گذشت سه روز از وفات حضرت موسی (ع )و بنابر وصیت ایشان رهبریت قوم بنی اسراییل را به عهده گرفت.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1