اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/04/24 | ساعت: 10:28 | کد خبر: 5244 | بازدید: 451939 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با انتقاد از اوضاع بودجه سازمان میراث فرهنگی گفت: مجموعه اعتبارات جاری و عمرانی این سازمان، معادل اعتبارات آموزش و پرورش یک استان است.

به گزارش میراث ما به نقل از فارس، مسعود سلطانی فر امروز در مراسم معارفه «سید محمد بهشتی» به عنوان رئیس جدید پژوهشگاه میراث فرهنگی و تکریم «جلیل گلشن» که در محل موزه ملی ایران برگزار شد، گفت: هر چه جلوتر می‌رویم ابعاد مشکلات در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور خود را بیشتر نشان می‌دهد و ما را به این نقطه رسانده است که باید بازنگری همه جانبه داشته باشیم و از توان سایر دستگاه‌ها نیز استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه معتقدم تنها ۲ سال از عمر این سازمان با ادغام‌هایی که انجام شده، گذشته است، ادامه داد: طی سال‌های اخیر، 2 فاجعه در این سازمان، رخ داده که یکی فاجعه شیراز و دیگری فاجعه اصفهان است با انتقال پژوهشگاه میراث فرهنگی و معاونت صنایع دستی کشور به استانهای فارس و اصفهان.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در این موضوع مهم‌تر از ضرر خوردن به اشیاء و اسناد و ضررهای مالی، ضرر به بضاعت کارشناسی مجموعه است که به راحتی قابل جبران نیست.

سلطانی فر تصریح کرد: همکاران ما در سازمان از بسیاری از امکانات و مزایایی که برخی وزارتخانه‌ها برخوردارند محروم شده‌اند که البته بخشی را توانستیم احیا کنیم و قول داده‌ایم با تمام توان آن‌ها را احیا کنیم.

وی خاطرنشان کرد: هم اکنون 200 تا 300 نفر پژوهشگر بیکار داریم و چون اعتباری وجود ندارد نمی‌توانند به کار گرفته شوند که این موضوع نیازمند بازنگری اساسی است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با اشاره به مسئولیت‌های سازمان میراث فرهنگی افزود: مسئولیت‌های گسترده‌ای در عرصه کاوش، شناسایی، ثبت، احیا، مرمت، بازسازی و نگهداری حداقل 31 هزار اماکن تاریخی و سایت تاریخی را بر عهده داریم و وظایف گسترده‌ای نیز در زمینه 2 میلیون نفر تولید کننده صنایع دستی و در امر گردشگری وجود دارد.

سلطانی فر اظهار داشت: از سوی دیگر توقع و انتظار این است که درآمدهای ارزی از طریق گردشگری افزایش پیدا کند و در افق 1404 به 20 میلیون نفر گردشگر برسیم.

وی از وضع بودجه سازمان میراث فرهنگی انتقاد کرد و گفت: مجموعه اعتبارات جاری و عمرانی و عمرانی سازمان معادل اعتبارات آموزش و پرورش یک استان است و تا زمانیکه اعتبارات و منابع سازمان میراث فرهنگی در این حد است ما مشکلات زیادی در انجام وظایف و مسئولیت‌هایمان داریم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری افزود: این مشکلات را به شخص رئیس‌جمهور، معاونان ایشان، نمایندگان مجلس در کمیسیونهای مختلف نیز اعلام کرده‌ایم تا در تصمیم‌گیری‌ها لحاظ کنند.


معاون رئیس جمهور افزود: 31 هزار اماکن تاریخی وجود دارد که ما سالیانه در نهایت می‌توانیم بر روی یک‌هزار مورد آنها کار حمایتی مختصری انجام دهیم.

سلطانی‌فر ادامه داد: امیدوار هستیم ظرف 2 تا 3 سال آینده بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی در پایان سخنان خود به رابطه‌ای که از قبل با سید محمد بهشتی داشته است، اشاره کرد و گفت: زمانی که این پست را پذیرفتم آقای بهشتی به بنده گفتند که «تو محکومی به موفقیت» چون در این سالها این سازمان به قدری مشکلات داشته است که باید یک نفر بیاید و این سازمان را به ثبات برساند و کار را موفق انجام دهد که در حال حاضر این ثبات برقرار شده است و در انتصاب‌ها هم تلاش کرده‌ام فردی را از خارج از مجموعه سازمان به کار نگیرم.



----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1