اخبار پیشنهادی


یکشنبه 93/06/02 | ساعت: 08:08 | کد خبر: 5341 | بازدید: 453007 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

حالا اداره كل ميراث فرهنگي ، صنايع دستي و گردشگري استان اصفهان واقعاً از يك مركز تخصصي براي معماري جهاني اسلام به يك اداره باكارمندان اداري مبدل شده كه خالي از كارشناسان زبده است .

 
به گزارش میراث ما به نقل از هنر نیوز؛ علی هژبری -باستان شناس- ضمن اشاره به وضعیت میراث فرهنگی استان اصفهان اظهار کرد: جناب آقای مصلحی در حالی همچنان به مدیر كلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان ادامه می‌دهد كه تقریباً دیگر هیچ مدیری از دولت قبل عهده‌دار چنین پستی در سازمان میراث فرهنگی كشور نیست.

وی افزود: وی در حالی مدیریت میراث فرهنگی یكی از مهمترین استان‌های كشور در زمینه معماری اسلامی جهان را برعهده دارد که اقدامات ایشان در صحنْ جهانی جایی ندارد 

Esfahan6

او ادامه داد:غیر از اقدامات عجیب این مدیریت در میدان نقش جهان و ساختمانی كه ثبت جهانی آن را به مخاطره انداخت، می‌توان به اخبار ریز و درشتی در حوزه میراث فرهنگی اشاره کرد كه همه کارشناسان و اهالی رسانه به خوبی با آن آشنا هستند. 

هژبری همچنین به اتفاقی که اخیراً در حوزه میراث فرهنگی اصفهان رخ داده اشاره کرد و گفت: این بار یكی از بزرگترین گنجینه‌های سفال اسلامی جهان كه حاصل كاوش هیئتهای باستان شناسی ایتالیایی و ایرانی در مسجد جامع اصفهان است با اقدام این مدیر تهدید می‌شود.

وی افزود: خانم دكتر فریبا سعیدی اناركی كه سالها سمت رئیس پایگاه جهانی میدان نقش جهان را بر عهده داشت به طرز مشكوكی از پستش بركنار شد و این‌بار به مسجد جامع اصفهان فرستاده شد. وی كه مدتها از دوران دانشجویی در این مسجد فعالیت گسترده باستان شناسی را به انجام رسانده بود در طی این سالها توانسته بود دو تن از دانشجویان علاقه‌مند را به گنجینه بانك سفال اسلامی مسجد آشنا کند و زمینه‌ای را فراهم سازد كه پس از فراغت از كار در دوران بازنشستگی با آسودگی امور مطالعاتی را به آنها بسپارد.

Esfahan3

این باستان شناس متذکر شد: ولی اقدام عجیب مدیر کل همه چیز را بر باد داد. دو كارشناسی كه در مدت ده سال توسط خانم سعیدی آموزش دیده بودند و حقوق خود را از محل پروژه دریافت می‌كردند به راحتی همراه با پنج كارشناس دیگر از میراث اصفهان بركنار شدند 

او اضافه کرد: حالا اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان واقعاً از یك مركز تخصصی برای معماری جهانی اسلام به یك اداره با كارمندان اداری مبدل شده كه خالی از كارشناسان زبده است.

وی گفت: با این اوصاف علاوه بر صدمات اجتماعی كه بر پیكر قشر تحصیل كرده وارد می‌شود و صرف وقت فراوان جهت تحصیل در حوزه میراث فرهنگی، كسب تجربه آن هم در ده سال به راحتی توسط مدیریت میراث فرهنگی استان اصفهان بر باد رفت. 

هژبری تصریح کرد:امیدوارم مدیران ارشد سازمان این مهم را درك كرده و به موقع به فریاد كارشناسان برسند و از برخورد سیاسی با موضوعات میراث فرهنگی حذر کنند. 

Esfahan2 1

او یادآور شد: باید برای استفاده از این گنج بزرگ فرهنگی، میراث فرهنگی استان با دانشگاه تهران تفاهم‌نامه امضا كند كه دانشجویان مقطع دكتری و فوق لیسانس بتوانند این گنجینه را بشناسانند. 

این باستان‌شناس تأکید کرد: بانک سفال تخصصی مسجد جامع اصفهان واقعا بی‌نظیر است. بانک سفال‌های موجود معمولاً برای دوره‌های پیش از تاریخی و تاریخی است مثل تبریز و همدان اما این گنجینه توانایی استفاده در دهها پایان‌نامه را دارد.

وی افزود: بیش از ۱۵ هزار سفال از دوران‌های مختلف اسلامی شامل سفال کاشی، سفالهای سالم انواع کاشی معرق و هفت رنگ و... در این گنجینه موجود است. 


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1