اخبار پیشنهادی


جمعه 93/08/02 | ساعت: 07:28 | کد خبر: 5482 | بازدید: 452322 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: بنا داریم بزرگداشت جهانی شدن شهرسوخته را به صورت جشنی ملی در پایتخت کشور در آینده‌ای نزدیک برگزار کنیم.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، منطقه سیستان و بلوچستان، سلطانی‌فر ادامه داد: ایران یک موزه است و به عبارت دیگر ایران یک، کشور موزه است و بنا بر تخمین باستان شناسان حدود یک میلیون بنا، محوطه تاریخی و... داریم که در طول 80 سال گذشته فقط 10 درصد از این سرمایه‌های ارزشمند و گرانبها را توانسته‌ایم ثبت ملی کنیم.

وی ادامه داد: هرجایی که قدم می‌گذاریم دارای سایت‌ها و اماکن فرهنگی بسیار با ارزش و دارای هویت غنی است و بر این باوریم که گنجینه‌های گرانبها و تأثیراتی را که می‌تواند آثار مکشوفه از دل خاک، بر توسعه فرهنگی، اقتصادی و گردشگری بگذارد به مراتب دهها برابر بیشتر از تمامی ذخایر فسیلی همچون نفت و گاز در کشور است.

شهرسوخته زابل مجموعه‌ای است که وسعت آن 151 هکتار است اما تاکنون بر روی کمتر از پنج درصد این محدوده بیشتر کار کاوش انجام نشده است.با این تفاصیل با توجه به ارزش بسیار بالای موارد کشف شده در این محوطه باستانی بسیار غنی، به حمدالله ثبت جهانی شد.

سلطانی‌فر اظهارکرد: ثبت جهانی یک اثر مثل شهرسوخته یک اتفاق بسیار مهم و بزرگ است؛ از این حیث که وقتی اثری ثبت جهانی می‌شود اولین تاثیری که می‌گذارد این است که مشخصات آن در هزاران سایت مربوط به گردشگری در دنیا به ثبت می‌رسد و تمامی گردشگران با جستجو کردن، به اهمیت آثار آن پی می‌برند و با آن آشنا می‌شوند و از این رو مورد توجه گردشگران قرار گرفته و به عنوان مقصد گردشگری انتخاب می‌شود.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1