اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/09/05 | ساعت: 06:09 | کد خبر: 5570 | بازدید: 452541 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

پژوهشکده مردم شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی را در دو مرحله‌ی ملی و منطقه‌ای تالیف و تدوین می‌کند.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، دکتر علیرضا حسن‌زاده رییس پژوهشکده مردم‌شناسی با اعلام این خبر افزود: یکی از ویژگی‌های مهم فرهنگی و تمدنی در ایران وجود تنوع فرهنگی وحدت‌گرایی است که همواره اسباب یکپارچگی این ملت بوده است.

وی با بیان این‌که ایران پیش و پس از اسلام مبشر تنوع فرهنگی و وحدت همه نژادهای بشری بوده و بسیاری از تمدن‌ها و فرهنگ‌ها فلسفه‌ی گفت‌وگو را از فرهنگ ایرانی آموخته‌اند، گفت: پیش از ورود دین مقدس اسلام به ایران، کورش نماینده تفکر همزیستی فرهنگ های متفاوت و شکیبایی فرهنگی است.

این مردم‌شناس افزود: ادبیات و فرهنگ ایرانی، ادبیات و فرهنگی چند زبانه است و حافظه تاریخی ملت ایران، یک حافظه چند فرهنگی است که تنوعی وحدت‌گرا را به نمایش می‌گذارد. تنوع فرهنگی در ایران همواره بعدی درونی داشته و با سنت‌ها، آیین، ادبیات و هنر درآمیخته است.

حسن‌زاده با اشاره به مشهود بودن ارزش‌های فرهنگی در غنای هنری، ادبی و اخلاقی ایرانیان گفت: در قرآن، تنوع فرهنگی اساس و بنیاد غنای فرهنگی و خودآگاهی شمرده شده است و فلسفه و عرفان اسلامی نیز در آثار برجسته شاعران و عارفان بزرگی مانند مولوی، سهروردی، عطار و مولانا از ارزش تنوع فرهنگی و وحدت معنوی حکایت دارد.

این مردم شناس در مورد منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی توضیح داد: بدون شک تنوع فرهنگی و وحدت معنوی ابعاد و جنبه‌های کلیدی مهم مردم شناختی، اخلاقی، دینی، فلسفی ، تاریخی، زبان‌شناختی وحقوقی دارد که باید از منظر فرهنگ وتمدن ایرانی و اسلامی روایت شود، به همین دلیل در تالیف و تدوین این منشور از یکسو باید همه‌ی تاریخ کشور ما ودیگر کشورهای شرقی و اسلامی مورد توجه قرارگیرد و از سوی دیگر از علمای برجسته دین، فیلسوفان، تاریخ‌دانان، مردم‌شناسان، حقوق‌دانان و زبان‌شناسان برجسته‌ی کشور که با فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی آشنا هستند، کمک گرفته شود.

حسن‌زاده داعش و جریان‌هایی مشابه آن را ضد تنوع فرهنگی و وحدت معنوی مردم دانست که تصویری غلط از دین رحمانی اسلام را به نمایش می‌گذارند و تاکید کرد: به همین دلیل لازم است تا گام‌هایی اساسی در آشکار کردن جایگاه تنوع فرهنگی و وحدت معنوی در ایران و دیگر کشورهای منطقه و جهان اسلام برداشته شود.

به گفته‌ی او، این منشور به ویژه باهدف نمایش روح وحدت در ایران و کشورهای همسایه ایران و اقوام و ملت‌های ساکن در منطقه تدوین و تالیف خواهد شد و راه‌های فرهنگ پذیری صلح و همزیستی در میان کودکان ونوجوانان را به عنوان نسل جدید مطرح می‌کند.

وی گفت: با توجه به وظیفه سازمان میراث فرهنگی در ارتباط با حفظ ارزش‌های تمدنی و فرهنگی کشور، ارزش‌های مهمی مانند تنوع فرهنگی و وحدت معنوی به عنوان تعامل یکپارچگی مردم ایران باید مورد توجه این سازمان قرار گیرد.

به گفته‌ی او منشور تنوع فرهنگی و وحدت معنوی می‌تواند به صورت یک متن مرجع در فعالیت‌های فرهنگی و برنامه‌ریزی‌های مهم و کلان و دیپلماسی فرهنگی و روابط میان ملت ‌ها مورد توجه قرار گیرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1