اخبار پیشنهادی


جمعه 93/09/07 | ساعت: 09:43 | کد خبر: 5574 | بازدید: 452170 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

نخستین پرونده‌ی ثبتی تهران در مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی، با حضور چند عضو شورای شهر تهران، توسط احمد مسجدجامعی ورق خورد.

به گزارش میراث ما به نقل از ایسنا، پرونده‌ی ثبتی «برج طغرل» در شهرستان شهرری که 15 دی‌ماه 1310 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است،‌ در سی‌و‌پنجمین تهران‌گردی احمد مسجدجامعی - عضو شورای شهر تهران - صبح امروز (هفتم آذرماه) در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری از مرکز اسناد این سازمان خارج و اطلاعات آن دوباره‌خوانی شد.

این برج - مقبره موسوم به «طغرل» متعلق به قرن ششم هجری قمری و باقی‌مانده از دوره‌ی سلجوقی است. قدمت پرونده‌ی ثبتی این اثر نیز که نقشه‌هایش توسط «زهرا فریدی» تهیه شده، به اندازه‌ای است که خود به‌عنوان یک سند قدیمی و ارزشمند با شماره‌ی ثبتی 147 مورد توجه قرار گرفت.

همچنین یک عکس به‌عنوان یکی از اسناد قدیمی این پرونده محسوب می‌شد که در سال 1848 میلادی توسط یک شخص خارجی گرفته شده و به پرونده‌ی ثبتی این بنای تایخی ضمیمه شده است.

نخستین پرونده‌ی ثبت طبیعی تهران نیز در این بازدید توسط مسجدجامعی بازخوانی شد. این پرونده متعلق به اولین درخت تهران به نام «هفت‌چنار» است که در 22 دی‌ماه 1347 در فهرست میراث طبیعی به ثبت رسید.

به گفته‌ی احمد مسجدجامعی از هفت‌ چنار اشاره‌شده در این پرونده، فقط یک چنار باقی مانده است،‌ که در حال حاضر در اطراف آن، مغازه‌های فلافل‌فروشی فعالیت می‌کنند!

همچنین یکی از سندهای مرکز اسناد سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که متعلق به آداب و رسوم گذشته است، در این مراسم نشان داده شد. در این سند علاوه بر عکس،‌ درباره‌ی «درمان زخم الاغ» توضیحاتی داده شده است.

در این بازدید همچنین پرونده‌ی ثبتی ساختمان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که با عنوان «مجموعه‌ی سازمان میراث فرهنگی» در 24 اسفندماه 1383 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، ‌توسط مسجدجامعی ورق خورد و اطلاعات آن برای حاضران و خبرنگاران برنامه‌ی تهران‌گردی بازخوانی شد.

مسجدجامعی همچنین یکی از نقشه‌ی قدیمی تهران را که در سال 1275 هجری شمسی تهیه شده بود و بافت تاریخی تهران را در چهار محله‌ی «عودلاجان»، «سنگلج»، «بازار» و «چاله میدان» نشان می‌داد، بررسی و نسبت به وضعیت کنونی بافت تاریخی تهران اظهار تأسف کرد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1