اخبار پیشنهادی


سه شنبه 93/09/18 | ساعت: 09:17 | کد خبر: 5613 | بازدید: 452096 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

مدیرکل ثبت آثار تاریخی با بیان اینکه ۲۵ پرونده جدید برای ثبت در فهرست موقت میراث ناملموس به یونسکو ارسال می‌شود گفت: از سال ۲۰۱۶ هر ۱۸ ماه یک پرونده ثبت می‌شود.

به گزارش میراث ما به نقل از خبرگزاری مهر، فرهاد نظری گفت: پرونده مهارت ساخت بادگیر توسط ایران به یونسکو ارسال شده و قرار است برای سال آینده این پرونده در فهرست میراث ناملموس قرار گیرد.

وی درباره فهرست موقت میراث ناملموس بیان کرد: پرونده حدود ۹ اثر دیگر برای درج در فهرست موقت میراث ناملموس به یونسکو ارسال شده بود مانند خیمه شب بازی، ازدواج اقوام، خوراک اقوام و... ولی قصد داریم تا ۲۵ پرونده دیگر را به فهرست میراث موقت ارسال کنیم تا مشکلی برای ثبت میراث ایران نداشته باشیم. چرا که تا پیش از این پرونده های ارسالی با مشکل مواجه می‌شدند.

نظری از بردن نام و موضوع پرونده‌های ارسالی خودداری کرد و گفت: تا بهمن ماه فهرست پرونده‌های جدید به یونسکو ارسال می شود تا دستمان برای انتخاب آثار باز باشد.

نظری گفت: یونسکو اعلام کرده که سهمیه ثبت جهانی میراث ناملموس برای کشورها بازهم کمتر می‌شود و از سال ۲۰۱۶ به بعد کشورها هر ۱۸ ماه یک بار اثری را در فهرست میراث ناملموس ثبت می کنند. چون ظاهرا یونسکو بودجه ندارد و نمی تواند سهمیه بیشتری به کشورها بدهد.

چند روز پیش ثبت پرونده آیین باران خواهی که در کمیته جهانی میراث ناملموس مورد بررسی قرار گرفته بود با شکست مواجه شد. چون کشورهای دیگر از جمله افغانستان و عراق نیز اعلام کرده بودند که آنها نیز این مراسم را اجرا می کنند بنابراین بهتر است این پرونده به صورت چند ملیتی ثبت شود.

به این ترتیب ایران نتوانست در سال ۲۰۱۴ پرونده ای را در فهرست میراث ناملموس جهانی ثبت کند.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1