اخبار پیشنهادی


چهارشنبه 93/10/10 | ساعت: 08:24 | کد خبر: 5643 | بازدید: 452306 | سرویس: عمومی | ©
پست الکترونیک
چاپ

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری گفت: سه اثر تاریخی بخش فشافویه به نام های «بقعه شیخ کلین»، «آب انبار آراد» و «امامزاده هاجرخاتون» واقع در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش میراث ما به نقل از ایرنا، «امیر مسیب رحیم زاده» اظهارداشت: همچنین مراحل ثبتی آثار تاریخی پل شکسته و کاروانسرای شاه عباسی نیز در فهرست آثار ملی در حال اجرا است و تا اواخر سالجاری انجام خواهد شد.

وی افزود: هم اکنون تعداد 37 آثار تاریخی شهرستان ری به ثبت ملی رسیده که با طی کردن مراحل فوق تعداد آثار ثبتی به 39 واحد افزایش خواهد یافت.

رحیم زاده تصریح کرد: کاروانسرای شاه عباسی در جنوب غربی میدان حضرت عبدالعظیم شهر ری و روبروی مسجد خاتم النبیین قرار داشته و مساحت آن حدود یک هزار متر مربع و متعلق به دوران صفوی می باشد که در دوره قاجاریه مورد مرمت قرار گرفته است.

رحیم زاده در مورد نحوه ساخت این کاروانسرا اظهارداشت: این کاروانسرا از چهار ایوان تشکیل شده و شامل یک طبقه پیرامون حیاطی هشت وجهی است که چهار ایوان آن در وجه اصلی و در اطراف ایوان ها، حجره ها و اصطبل ها واقع شده و در پی بنا از مصالحی نظیر سنگ های رودخانه ای و لاشه ای استفاده شده و دیوارهای آن با استفاده از آجرهای خطایی و پوشش کاهگلی ساخته شده است.

وی افزود: پشت بام این بنا نیز پوششی عایقی از کاهگل دارد که قسمت های از آن در گذشته آسیب دیده و یکی از دهانه های درب ورودی در ضلع شرقی بوسیله سازمان میراث فرهنگی در سال 86 مرمت شد.

وی ادامه داد: آب انبار آراد از جمله آثار قدیمی و تاریخی است که در روستای آراد که جزو دهستان حسن آباد بخش فشافویه شهرستان ری واقع شده و دارای دو بادگیر در دو طرف یک گنبد بزرگ است و در بالای گنبد نورگیری فانوسی شکل مشبک که خود نسبت به بنا زیبایی خاصی دارد، تعبیه شده و گنبد آب انبار شکل کله قندی داشته و ارتفاع آن 10 متر می باشد که از خشت ساخته شده است.

رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ری در مورد اثر تاریخی و مذهبی امامزاده «هاجر خاتون» افزود: این مکان در شرق روستای «اشتهازان» از بخش فشافویه شهرستان ری واقع شده و بسیاری از مورخین امامزاده هاجر خاتون را از اولاد امام موسی بن جعفر(ع) می دانند.

روستای کلین با 850 نفر جمعیت در 36 کیلومتری جنوب شهرری از توابع بخش فشافویه و در شش کیلومتری شرق شهر حسن آباد قرار دارد.

آرامگاه شیخ یعقوب کلینی پدر محدث بزرگ اسلام در این روستا می باشد و آثار تاریخی دیگری مانند یخچال کلین، امام زاده حسن، تپه نچیر، امامزاده یحیی و انبار گندم در این روستا واقع است که سالانه مسافران و به خصوص دانشجویان زیادی از این محل و آثار تاریخی آن بازدید می کنند.

بخش فشافویه از توابع شهرستان ری متشکل از 37 روستا و با 70 هزار نفر جمعیت در 30 کیلومتری جنوب شهرری و در مسیر جاده قدیم تهران - قم قرار دارد.


----------------
تمامی حقوق برای میراث ما محفوظ وانتشار مطالب با ذکر منبع بلامانع است

اعلام دیدگاه در مورد این خبر

تنها نظراتی که با حروف فارسی نوشته می شوند قابلیت انتشار خواهند داشت.


کد امنیتی
تازه سازی

حقوق برای پایگاه خبری میراث ما محفوظ و استفاده از مطالب با ذکر منبع بلامانع است.
طراحی و پشتیبانی:  گروه تکاپو  Favicon1